INNOVASJON: I 2023 blir innovasjonskultur viktig, mener artikkelforfatteren. (Foto: Michal Jarmoluk/Pixabay)

Fire måter å bygge en innovasjonsorientert bedriftskultur

Forestill deg enn bedriftskultur som belønner eksperimentering, benytter seg av mekanismer for å arbeide bakover, tilbyr de rette verktøyene for å skalere innovasjon og støtter grupper på den riktige størrelsen, for å opprettholde smidighet.

Publisert

For å være konkurransedyktig i 2023, bygger mange av våre kunder og partnere i Europa, Midtøsten og Afrika på disse. Det handler om å låse opp egen suksess, ved å skape og tilrettelegge for en bedriftskultur sentrert rundt muliggjørende teknologi.

Belønning for eksperimentering

Sven Sunde er salgssjef i AWS Norge. (Foto: AWS)

Som bedriftsleder er det bare halve jobben å sørge for at du og kundene dine har god teknologi. Ledere må også skape en bedriftskultur rettet mot å realisere det fulle potensialet til moderne teknologi. Vi skal ikke bare utvikle nye løsninger. Vi skal også eksperimentere med dem, teste dem og gå videre derfra. De mest suksessfulle kundene til AWS har en bedriftskultur der det oppfordres til eksperimentering. Derfor må vi sørge for at vi har god teknologi tilgjengelig, og at det skapes en kultur som oppfordrer til, og ikke minst belønner, eksperimentering.

Ta Kindle, for eksempel. Det fantes e-lesere før Amazon lanserte Kindle, men for Amazon var ikke målet å selge mengder av e-lesere. Ambisjonen var å gi kunder over hele verden tilgang til bøker på under 60 sekunder. Amazon skapte på denne måten sin egen konkurrent, da de allerede var godt etablert på salg av trykte bøker. Men de var ikke redde for å eksperimentere med digitalt innhold, da dette baserte seg på hva kunden egentlig ønsket seg.

Bedriftens smidighet for å skalere innovasjon

Det finnes ingen grenser for hvem som kan innovere. Alle i bedriften, uavhengig av rolle eller nivå, har potensialet til å skape. Med denne desentraliserte tilnærmingen har bedriften tilgang til et ubegrenset antall ideer. Oppmuntring er nøkkelen her. Til og med produkter og tjenester kan, og bør være, desentraliserte og uavhengige. Dette muliggjør smidighet og støtter rask skalering internt og eksternt for kundene våre.

Vår partner Nordcloud, for eksempel, gjør det mulig for bedrifter å lykkes med sine moderniserings prosjekter og oppnå maksimalt utbytte ved bruk av skytjenester. Et konkret eksempel er når W3Schools, verdens største nettside for læring av kode, nylig valgte Nordcloud som sin AWS-partner hvor Nordcloud bistår kunde i deres applikasjonsutvikling gjennom bruk av AWS tjenester. Prosjektet er meget verdifullt for både W3Schools og deres brukere. Sammen med Nordcloud og AWS skal W3Schools innovere edutech-universet.

Mekanismer for arbeid bakover

Gode intensjoner får ikke jobben gjort – når man skal utvikle og teste nye ideer kan mekanismer hjelpe. En mekanisme er en veldefinert forretningsprosess eller produktivitetsverktøy, som Amazons Working Backwards-prosess og rammeverk. Å arbeide bakover innebærer at alle ideene kommer fra kundens perspektiv, og er en kjernemekanisme i den innledende delen av den innovative reisen. Den hjelper teamet med å tidlig avgjøre om en idé fortjener minimumsinvesteringen den krever for å settes til liv, noe som sparer både tid og penger. Den hjelper også bedriften med å sette seg inn i kunden, utforske problemet fra forbrukernes perspektiv og holde kundenes resultater i fokus.

Ohpen, en nederlandsk uavhengig programvareleverandør (ISV) bygget av tidligere bankfolk, gjorde inngående kunnskap om kundene sine til et av sine viktigste konkurransefortrinn. Selskapet kjenner til ulempene med tradisjonelle bankinformasjonsteknologisystemer (IT), og hjelper kundene med å «finne opp» bankprogramvaren på nytt. Dette ved frigjøring fra eldre systemer og ved å distribuere løsningene i AWS-skyen. Enkelt forklart tilbyr Ohpen bankene en modulbasert plattform for å administrere aksjefond og sparekontoer for forbrukere, som er 100 % pålitelig, tilpasningsdyktig og kompatibel. Å være «kundebesatt» betyr å organisere utviklingsprosesser rundt kundene.

Tverrfunksjonelle team

En metode er "to-pizza-team"-prinsippet. Et to-pizza-team er et tverrfunksjonelt team som består av syv eller åtte personer – en gruppe i ideell størrelse for å dele to store pizzaer. Tanken er å lage en startup-lignende gruppe som er ansvarlig for en idé fra start til slutt. Dette for å sikre hastighet og smidighet i utviklingsfasen. Å få med seg ulike perspektiver, faglig kunnskap og ferdigheter gir gode muligheter for innovasjon.

I 2023 er det ikke noe alternativ å sitte stille. Uavhengig av hvor mye bedriften vokser og ekspanderer, kan en oppstartsmentalitet sikre bedriftens kulturelle DNA. Grunnpilarene i bedriftskulturen er kompasset som veileder til innovasjoner for kundene.

Lykke til!