SATSER SAMMEN: Fra venstre: Bjørn Høydahl, Tuomo Luohivuori, Bjørn Ivroth, Evry, Arne Norheim og Matt Miltonm IBM, Robin Blom quist, Per Hove, Evry. (Pressefoto: CF Wesenberg/ Evry)

Evry og IBM utvider partnerskapet

Evry investerer i kognitiv teknologi for å kunne tilby nye tjenester innen digitalisering. IBM er valgt som global partner.

Publisert Sist oppdatert

"Evrys ambisjon er å være kundenes uavhengige og foretrukne partner når det gjelder anvendelse av kognitive løsninger som en integrert del av virksomhetens strategi og teknologiske plattform."

Det skriver konsernet i en nyhetsmelding på sine hjemmesider.

Samarbeid

Som et ledd i strategien har Evry utvidet sitt langsiktige samarbeid med IBM til å omfatte kognitiv teknologi gjennom en avtale som global systemintegrator.

- Vi har valgt IBM som en global partner og som en viktig del av vår satsing på kognitiv teknologi. Evry vil innarbeide deres teknologi i våre løsninger og tilpasse til lokale forhold. Kundene får dermed tilgang til skalerbare systemer som kan forstå, resonere og lære og tilrettelagt med standard grensesnitt, implementeringsmetodikk og beste praksis, sier konsernsjef Björn Ivroth i Evry, i meldingen.

- Sammen med Evry er vi fornøyd med å kunne annonsere en ny type partnerskap for kognitive løsninger i den nordiske regionen, sier Matt Milton i IBM Evry Partnership.

Paradigmeskifte

Det nordiske markedet for kognitive løsninger er forventet å vokse med drøyt 50 prosent årlig de neste tre årene og vil ifølge Evrys egne markedsanalyser utgjøre om lag 40 milliarder kroner i 2020.

Den kognitive teknologien baseres på en rekke teknologier inkludert avansert dataanalyse og maskinell språkforståelse i form av tekst og tale, i tillegg til tolking av bilde- og videomateriale. Gjennom tilgang på strukturerte og ustrukturerte data, med hjelp av stor prosessorkraft og datalagring, skal Evry utvikle skyløsninger tilrettelagt for en rekke bransjer, herunder bank- og finans, forsikring, retail, helse og kommuner.

I tillegg vil Evry tilby kundene standard løsninger basert på IBM teknologi som «chatbots»/conversational services (NLP)», «customer insights», «advanced analytics, automated reasoning» og anti-hvitvask og regulatoriske forhold, heter det i meldingen.