FORBEREDT: Marius Grimestrand, leder for service og hendelseshåndtering i GlobalConnect Norge sier at han ikke kan garantere at kundene deres ikke blir angrepet, men at de kan garantere at de er forberedt dersom det skulle skje. (Foto: GlobalConnect)
FORBEREDT: Marius Grimestrand, leder for service og hendelseshåndtering i GlobalConnect Norge sier at han ikke kan garantere at kundene deres ikke blir angrepet, men at de kan garantere at de er forberedt dersom det skulle skje. (Foto: GlobalConnect)

Hever cyberberedskapen under Black Week

Black Week er ikke bare en travel tid for forbrukere på jakt etter gode tilbud. Det er også høysesong for hackere.

– Black Week er årets travleste uke for varehandelen. Stabilt og raskt nett er kritisk når kundene strømmer til i nettbutikk og fysisk butikk. Nedetid betyr tapt omsetning og frustrasjon både hos kunder og ansatte. Det har vi tatt konsekvensen av, sier Marius Grimestrand, leder for service og hendelseshåndtering i GlobalConnect Norge, i en pressemelding.

GlobalConnect har valgt å tilby ekstra beredskap til kunder som kan være ekstra utsatt for angrep i en periode der man vet at mange hackere er ute etter å ta ned systemer og skape kaos.

– Vi setter på svært mange ekstra ressurser denne perioden for å hjelpe kundene til å unngå nedetid og andre konsekvenser. Dette er en helt ny måte å bistå kundene på, sier Grimestrand.

Utvider

GlobalConnects tilbud til utvalgte kunder innen varehandel omfatter utvidet overvåking, varsling og feilretting av digitale systemer. Det hele starter med en digital ’helsesjekk’ der GlobalConnects eksperter tester og verifiserer en rekke tjenester, som VRRP, QoS, MTU, Nat IP, båndbredde, databegrensninger og signalstyrke på 4G som back-up.

– Vi setter opp økt overvåkning av DdoS for å sikre at kundene ikke blir rammet av angrep disse dagene, men også økt bemanning slik at reaksjonstiden blir mye kortere dersom det skulle skje noe. Alarmen hos oss går og vi skal rette feilen før kunden har oppdaget at den har oppstått, sier Grimestrand.

– Vi kan ikke garantere at kundene våre ikke blir angrepet, men vi kan garantere at vi er forberedt dersom det skulle skje, avslutter han.