BREDBÅND: Nextgentel vokser på fiber i Norge. (Illustrasjonsfoto: Istock)

10.000 fiberkunder

Nextgentel fikk 2.400 færre bredbåndskunder i første kvartal, men har nå fått de 2.000 første fiberkundene i Telenors nett. Det betyr høyere inntekt per kunde.

Publisert Sist oppdatert

Foruten Telenor har Nextgentel nå 8.000 fiberkunder i andre nett. Samlet 10.000. Slikt gir seg utsalg i ARPU. Samlet har Nextgentel i privatmarkedet nå 136.976 hvilket er vel 5.000 færre enn for et år siden. I bedriftsmarkedet har de nå 19.475 bredbåndskunder. Selskapet fortsetter å øke på mobil med ca. 2.000 siste kvartal. De har nå 46.506 mobilkunder.

I sin presentasjon torsdag poengterte konsernsjef Eirik Lunde at fiber og borettslagsmarkedet er nøkkelfaktorer i satsingen framover.

Samlet har Nextgentel nå 10.000 fiberkunder. Omsetningen i det sammenslåtte Nextgentel og Telio som nå heter Nextgentel Holding ble på 311 millioner i første kvartal – 11 millioner mindre enn i samme kvartal i fjor. EBITA endte i første kvartal på 64,2 millioner kroner.

I sin presentasjon sier Nextgentel at de har en målgruppe på 60.000 i Telenors nett. Av de 2.000 som per 6. mai er koplet opp har 75 prosent kjøpt både TV og Internet med en snitt samlet ARPU på 660 kroner. På xDSL har de nesten bare Internett-aksess og en mye lavere ARPU. I det store bildet i det sammenslåtte selskapet utgjør Internett-aksess nå hele 65 prosent av omsetningen mobil 11 prosent og TV fire prosent. Telias opprinnelige VOIP-virksomhet utgjør nå bare 14 prosent i det nye konsernet.