STATUS: Administrerende direktør Petter-Børre Furberg og leder for TV og bredbånd Camilla Amundsen la nylig fram status for kobbernettet og nye bredbåndsteknologier i Telenors gamle kobbersentral på Fagerborg i Oslo. (Foto: Martin Fjellanger)
STATUS: Administrerende direktør Petter-Børre Furberg og leder for TV og bredbånd Camilla Amundsen la nylig fram status for kobbernettet og nye bredbåndsteknologier i Telenors gamle kobbersentral på Fagerborg i Oslo. (Foto: Martin Fjellanger)

Neste år stenger kobbernettet

I løpet av neste år blir det over 100 år gamle kobbernettet historie.

Publisert

I begynnelsen av 2019 startet Telenor for alvor arbeidet med å avvikle kobbernettet for å få kundene over på noe nytt og bedre innen 31. desember 2022.

– Nå er det snart bare ett år igjen til alle våre kunder i Norge skal være over på tidsriktige og mer hardføre løsninger på mobil og fiber, forteller administrerende direktør Petter-Børre Furberg i Telenor Norge, i en pressemelding.

Kritisk

Kobbernettet er på oppløpssiden og har tjent det norske samfunnet i 100 år. Over så lang tid i tjeneste er nettet utdatert, skriver Telenor.

– Det merker vi for eksempel ved at ti prosent av kobberkundene opplever feil på fasttelefon eller bredbånd hvert år. Nå som vi har flyttet veldig mange kunder allerede, merker vi også at vi trenger langt mindre feilretting, sier Furberg.

Mange feil på kobbernettet er en av årsakene til at det er kritisk å flytte alle til bredbånd og tale via mobilnettet og fiber.

Kundestyrt avvikling

Kobbernettet har vært viktig og i mange tilfeller det eneste alternativet for Telenors kunder. Nettet ble opprinnelig bygget som et rent fasttelefonnett. Da bredbånd ble innført over kobbernettet på slutten av 90-tallet, fungerte løsningen godt i en tid da kravet til fart og kapasitet ikke var så stort. Men etter hvert som nye løsninger over fiber og mobil ble lansert, valgte mange bort kobberforbindelsen. Furberg viser til tallenes tale for å understreke at avviklingen er kundestyrt:

– Toppåret for kobbernettet var i 1996 med 2,4 millioner abonnenter på fasttelefoni. Nå er det under 91.000 kunder på fasttelefon og 83.000 på bredbånd, forklarer Furberg.