I KODEN: Opera har nå integrert annonseblokkering i selve nettleserkoden. (Foto: Opera)

Opera øker farten med annonseblokkering

Opera oppgraderer sine nettlesere med integrert annonseblokkering.

Norske Opera er nå ute med nye versjoner av sine nettlesere for Windows og Mac samt Opera Mini for Android.

Mye høyere hastighet enn konkurrentene er som vanlig det viktigste «salgsargumentet» for Operas gratis-nettlesere. Med integrert annonseblokkering skal det gå enda fortere. Opera hevder at ved å integrere annonseblokkering direkte i nettleserkoden lastes nettsidene opptil 89 prosent raskere når denne funksjonen er slått på.

45 prosent raskere enn Chrome

Opera hevder også at deres nettleser er 45 prosent raskere enn Google Chrome med tredjeparts-innstikksmoduler installert.

Disse tallene gjelder for Windows- og Mac-versjonene av Opera, eller «Opera for computers», som er det offisielle navnet på disse versjonene.

Raskere på mobil også

Men også mobilnettleseren Opera Mini er blitt raskere takket være innebygd annonseblokkering, ifølge Opera.

Den nye versjonen av Opera Mini for Android laster nettsider 40 prosent raskere når annonseblokkering er aktivert, hevder selskapet.

Ifølge Opera er annonseblokkering særdeles nyttig på mobile enheter. Der tar online-annonser opp verdifull skjermplass, samtidig som de bidrar til å senke nettleserhastigheten og øke folks mobilregninger, hevder selskapet.

Opera Mini er kjent for sin komprimeringsteknologi, som bidrar til å minske datamengden som overføres når man laster ned en nettside. Når man i tillegg blokkerer annonser, kan brukerne av Opera Mini få ytterligere 14 prosent besparelse på datamengden, noe som innebærer at datakvoten man har, varer enda lenger enn før, fremholder selskapet i sin pressemelding.

Ifølge Opera er annonseblokkering en etterspurt funksjon blant de angivelig 120 millioner brukerne av Opera Mini.

Den integrerte annonseblokkeringen er foreløpig ikke implementert i Opera Mini for Mac.