SATSER I NORGE: Vishal Ganatra er ny norgessjef i det svenske CRM-selskapet Lundalogik, og har planer om å utvide Oslo-staben med selgere, prosjektledere og utviklerkonsulenter. (Foto: Lundalogik)
SATSER I NORGE: Vishal Ganatra er ny norgessjef i det svenske CRM-selskapet Lundalogik, og har planer om å utvide Oslo-staben med selgere, prosjektledere og utviklerkonsulenter. (Foto: Lundalogik)

Utfordrer Superoffice

Svenske Lundalogik utnevner ny norgessjef og trapper opp utfordringen mot Superoffice på hjemmebane. Men Gisle Jentoft i Superoffice er ikke bekymret, og ønsker selskapet velkommen.​​

Det svenske CRM-selskapet Lundalogik trapper opp sin tilstedeværelse i Norge. Selskapet har nylig lansert en norsk versjon av programmet Lime Go og ansatt ny norgessjef. Lundalogik skal også ha planer om å ansette seks nye medarbeidere til Oslo-kontoret, inkludert selgere, prosjektledere og konsulenter/utviklere og - dersom alt går etter planen - ytterligere ti personer frem mot 2017.

Målet er intet mindre enn å bli en av de tre største CRM-leverandørene i Norge innen tre år.

Størst potensial i Norge

Den nye norgessjefen i Lundalogik, Vishal Ganatra, har ledet selskapets Gøteborg-kontor siden 2011. Nå skal han lede CRM-aktørens nye, agressive satsing i Norge. Selskapet fortsetter å satse i Norden, men det er spesielt Norge som utgjør den neste slagmarken. Med tjenester spesielt tilpasset norske forhold, dobling av antall medarbeidere og et økt markedsføringsbudsjett skal Ganatra føre Lundalogik til topp i Norge, som han sier det.

- Lundalogik viser at vi gjør alvor av målsetningen om å klatre opp som en større konkurrent i det norske markedet, forteller Ganatra.

Det skal blant annet gjøres ved å kapre unge talenter rett fra universitetet, via selskapets trainee-program, som varer et helt år. Kandidatene begynner i Lund i Sverige, og fortsetter ved kontoret i Oslo. Den nye norgessjefen startet selv i selskapet på denne måten etter endt mastergrad i 2006, og han er overbevist om at selskapet skiller seg positivt ut blant aktuelle kandidater med sitt trainee- og vekstprogram.

- Selskapet vårt er basert på vekst, på at alle som jobber her kan gå et steg videre og gjøre karriere uten å skifte jobb. Personalutskiftningen er meget lav, og det er slik vi bygger vår suksesskultur, sier Ganatra.

- Vekst er oppskriften, og det skal vi bevise også i Norge, avslutter han.

Men for å nå målet om å posisjonere seg blant de topp tre CRM-leverandørene i kommer selskapet midt i skuddlinjen til norske veletablerte Superoffice.

Utfordrer Superoffice

Lundalogik selv kaller Norges-satsingen en seriøs utfordring til Superoffice, på deres hjemmebane. Superoffice CRM vant forøvrig PC Worlds "Best-i-Test" med skytjenesten Superoffice CRM Online i desember 2014. Selskapet tok også hjem samme prisen i 2009, 2011 og 2012.

Gisle Jentoft, administrerende direktør i Superoffice ønsker konkurransen velkommen.
Gisle Jentoft, administrerende direktør i Superoffice ønsker konkurransen velkommen.

Gisle Jentoft, administrerende direktør i Superoffice, er ikke bekymret for konkurransen fra Lundalogik her i Norge. Tvert i mot, så ønsker han selskapet velkommen og mener at jo flere aktører i markedet som snakker om CRM, desto bedre for alle.

- Det er fortsatt mange selskaper som ikke gjør noe med CRM, så jo fler jo bedre, sier han.

- Du er ikke bekymret for Lundalogiks opptrapping i Norge?

- Jeg er ikke vettskremt, og tar det med stor fatning. Vi har jo vesentlig lengre erfaring og konkurrerer godt med dem i Sverige. De vinner noen og vi vinner noen. Vi har god vekst i Sverige, på tross av Lundalogik.

Vokser på cloud, beholder klienten

De offisielle tallene for Superoffice i 2014 er ikke ute enda, men Jentoft kan røpe at selskapet har hatt et godt år, med god omsetning og kundevekst både i Norge og utlandet. Spesielt er det cloud-løsningen mange nye kunder velger seg. Men valgfrihet er viktig for Superoffice, og Jentoft påpeker at det er viktig å fortsatt videreutvikle for desktop.

- Det er fortsatt mange som velger den tradisjonelle klienten, og vi mener valgfrihet er et viktig element. Det er fortsatt et flertall på klienten, avslutter han.