STØRST: Med oppkjøpet av Creuna hevder Knowit at de nå blir Nordens største digitalbyrå. Det er daglig leder i Knowit Experience Oslo, Amund Brandsrud, svært fornøyd med. (Foto: Knowit)

Knowit kjøper Creuna og får kjempevekst

Vokser til rundt 900 ansatte, hvorav 350 ansatte er stasjonert i Norge. På konsernnivå øker antallet ansatte til rundt 2600.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag morgen sendte it-konsulentselskapet Knowit ut en børsmelding om at deres divisjon for datadrevne kundeopplevelser, Knowit Experience, kjøper det norske digitalbyrået Creuna. Oppkjøpet gjør Knowit til Nordens største digitalbyrå. Det skriver selskapet i en pressemelding.

Kjøpet lyder på 178 millioner svenske kroner, og de to organisasjonene vil bli samlet under merkevaren Knowit Experience.

Kontrakten i forbindelse med oppkjøpet av Creuna vil bli sendt til Konkurransetilsynet for godkjenning. Oppkjøpet vil bli sluttført etter godkjenning fra konkurransemyndighetene, som er forventet å skje i november.

Med oppkjøpet vokser Knowit Experience til rundt 900 ansatte. 350 av disse vil sitte i Norge. På konsernnivå øker antallet ansatte til rundt 2600.

 – Knowit Experience var allerede godt posisjonert med bred kompetanse innen systemutvikling og digital transformasjon. Gjennom oppkjøpet av Creuna, med sin sterke posisjon innen design og tech, blir tilbudet vårt til markedet enda mer konkurransedyktig, sier daglig leder i Knowit Experience Oslo, Amund Brandsrud.

Ambisjoner

– Vår ambisjon er å være det ledende byrået innen datadrevne kundeopplevelser i Norden. Med kompetansen og lidenskapen Creuna har for å utvikle sterke merkevarer og brukeropplevelser, styrker vi vår posisjon ytterligere. Samtidig blir vi en enda mer attraktiv arbeidsgiver med spennende utviklingsmuligheter for våre ansatte, sier Brandsrud videre i meldingen.

Også Creuna ser på oppkjøpet som et spennende steg.

– Sammenslåingen av Knowit og Creuna er en spennende satsning som vil gi våre ansatte helt nye karrieremuligheter. Vi deler sentrale verdier og lidenskapen for å hjelpe kundene våre å bygge sterke merkevarer, avslutter Birgitte Feginn Angelil, daglig leder i Creuna Norge, i meldingen.