DEBATT | Digitalisering

STREKK I LAGET: Det er et stort strekk i laget mellom de som nylig har begynt med produktorganisering og de som har etablert produktledelse som en tydelig rolle, skriver artikkelforfatterne.

Finnes det en beste praksis for produktledelse?

Stadig flere blir produktleder i takt med digitalisering og overgang fra prosjekt- til produktstyrt organisering. Produktlederen ser ut til å være selve nøkkelen til å lykkes med digitalisering i både privat og offentlig sektor.

Publisert Sist oppdatert

Da vi samlet 75 fagfolk fra det norske smidigmiljøet nylig, stilte vi spørsmålet: Finnes det egentlig en beste praksis for produktledelse? Diskusjonen ga et nyansert svar og peker på hva som er viktig for å lykkes med produktledelse i Norge i dag.

Fra en metode til mer generiske prinsipper

Det er et stort strekk i laget mellom de som nylig har begynt med produktorganisering og de som har etablert produktledelse som en tydelig rolle. Mange leter fortsatt etter den «riktige» metoden. Men de som har kommet lengst, snakker sjelden om en enkelt metode, men om prinsipper.

De mest effektive produktteamene har fire fellestrekk, ifølge deltakerne:

• De forstår kundens behov og problemet de skal løse, i lys av egen virksomhet.

Henrik Byremo og Benedicte Fjellanger, gründere i Team Agile

• De setter mål for effekten de skal skape, ikke bare hva de skal bygge.

• De jobber tverrfaglig, med tydelig eierskap til arbeid og resultat.

• De jobber i team med psykologisk trygghet, selve grunnmuren for læring.

Dette handler ikke om prosessbeskrivelser, men om hvordan man leder mennesker og lærer seg frem til den beste løsningen. Disse prinsippene ble trukket frem som både tidløse og kontekstuavhengige. Prinsippene gir retning, og er ikke en fast oppskrift eller metode teamet.

Etterlevelse i praksis avhenger i stor grad om produktledelse er en ny eller en etablert lederrolle, som igjen preges av virksomhetens digitale modenhet. Dette var et viktig poeng på meetupen. Både størrelsen på virksomheten og digital modenhet avgjør hvordan produktledelse lykkes. Det som fungerer et sted, fungerer nødvendigvis ikke et annet. Rollen må tilpasses konteksten.

Beste praksis som kompass

Men finnes det egentlig en beste praksis? Meningene blant deltakerne var delte. Noen mente at «beste praksis» ikke finnes, fordi produktarbeid alltid må tilpasses konteksten man jobber i. Andre mente at det finnes mønstre som går igjen hos de som lykkes.

Begge perspektiver treffer noe viktig. Det finnes ingen universell metode, men det finnes et kompass. De som lykkes, følger felles prinsipper som fremmer læring, eierskap og verdi, uavhengig av organisasjonstype. Det er en øvelse i å lære seg til den beste løsningen for å skape verdi for kundene og organisere arbeidet rundt kundens behov.

De som lærer raskest, lykkes

Mange trakk også frem at produktledelse som fag fortsatt er i bevegelse. Det finnes ikke én skole, men mange måter å eksperimentere og lære seg frem til hva som faktisk fungerer. Deltakerne var enige om at det viktigste er å dele, reflektere og bli litt bedre sammen, igjen og igjen. Det finnes ikke en universell praksis som virker overalt, men det finnes prinsipper alle kan ta utgangspunkt i og tilpasse sin egen kontekst.

Den egentlige beste praksisen er å bygge team, ledelse og virksomheter som lærer raskere enn omgivelsene endrer seg. Da øker sjansen for å lykkes med digitalisering. Ikke ved å følge en oppskrift, men ved å utvikle sin egen og å stadig forbedre denne.