DEBATT | Leonard Øvregård

10 viktige KI-hensyn
Lederne som lykkes best med kunstig intelligens er tålmodige og vet at menneskene er viktigere enn teknologien.
Kunstig intelligens er i ferd med å bli vår fremste støttespiller på jobb. 57 prosent av oss har brukt AI til å løse arbeidsoppgaver. 5 prosent bruker kunstig intelligens hver dag. Det viser en fersk undersøkelse fra HR- og rekrutteringsselskapet Randstad gjort blant 3500 norske arbeidstakere.
AI og AI-agenter endrer mye, og fortere enn vi tidligere kunne forestille oss. Derfor må arbeidsgiver investere tungt i kompetanseheving av arbeidsstyrken. Ansatte må oppleve trygghet og mestring for at virksomheten skal bli god på kunstig intelligens. Ledere må være tydelig i sin kommunikasjon og de må tørre å være tålmodige.
Det er ikke teknologien som står i veien
De største fartsdumpene for AI er at det ikke er identifisert klare bruksområder, at det er vanskelig å måle avkasting på investeringen, og mangel på relevant kompetanse. De organisatoriske utfordringene er som regel større enn de tekniske.

AI-prosjekter må styres etter hvilken verdi de skaper for forretningen. Det krever at problemer og muligheter defineres i arbeidsmøter. Viktigste bud er at du kan ikke vente med AI til alt er perfekt, du må kaste deg ut i det. Her er ti viktige hensyn som kan være smarte å ta med i betraktningene:
- Diskusjoner om AI hører hjemme i ledergruppen. Nøkkelpersoner på tvers av avdelingene må inkluderes og IT-ledelsen må være en strategisk brobygger mellom forretningsbehovene og den tekniske gjennomføringen.
- Definere verdiene dere ønsker å hente ved hjelp av kunstig intelligens. Er hensikten bedre drift eller å få flere fornøyde kunder? Sett mål som kan etterprøves og etabler en styring som lar deg fortløpende bevise suksessene som oppnås.
- Kunstig intelligens må inn i eksisterende systemer og prosesser. Ta i betraktning hvordan AI påvirker organisasjonen og vær trygg på at alt er forankret i forretningsstrategien.
- Arbeidsstyrken må ha ferdighetene og selvtilliten til å mestre det nye. Vi mennesker er av natur skeptiske til endringer, derfor må det trenes på alt fra det fundamentale til den mer avanserte kunnskapen. Læring må være normen, ikke et skippertak.
- AI blir ikke bedre enn dataene den fores med. Derfor må du sikre at datamengdene er riktige, fullstendige og relevante for de applikasjonene.
- Ikke prøv å løse alt på en gang. Begynn med pilotprosjekter som løser konkrete forretningsprosjekter der det er enkelt å vise til verdi skapt.
- AI-terrenget er stort og uoversiktlig. Velg leverandører og jobb sammen med eksperter som kan vise til riktig kompetanse og relevant erfaring.
- Mange problemstillinger dukker opp når du jobber med kunstig intelligens. Ha tydelige retningslinjer og et etisk rammeverk som sikrer at prosjektene er ansvarlige og pålitelige.
- Du må eksperimentere med nye tilnærminger og teknologier. Det krever en sterk innovasjonskultur der dine kolleger tør å være nysgjerrige.
- AI kan ikke erstatte menneskelig vurderingsevne, kreativitet og empati. Finn balansen slik at beslutningene er strategisk forankret, verdidrevne og i samsvar med forretningsmålene.
Prioriteringer som endrer seg raskt kan føre til at gode prosjekter skrotes før de får tid til å virke.
Det viktigste er at ledelsen tør å stå løpet ut. Prioriteringer som endrer seg raskt kan føre til at gode prosjekter skrotes før de får tid til å virke. Ledelsen må forplikte seg til en langsiktig tidsplan om de ønsker å hente hjem den virkelige avkastningen fra AI-investeringene.