
Mediebransjen må ta it på alvor
KOMMENTAR: Hele samfunnet går igjennom en digitalisering – også mediebransjen.
Mediehus og byråer i hele verden er i en rivende utvikling. Digitaliseringen skaper forstyrrelser, utfordringer og ikke minst muligheter. Men en ting som er sikkert er at bransjen må omstilles i møte med digitaliseringen. Det må rett og slett tas hensyn til problemstillinger som før var forbeholdt andre.
Men hvordan skal en bransje som tradisjonelt har hatt fokus på selve innholdsproduksjonen forholde seg til digitaliseringen? La oss ta filmproduksjon som eksempel. Være seg om det filmer for kinolerretet, sosiale medier eller TV-reklame. Film er i dag enkelt og greit data. Data som må lagres trygt samtidig som det er tilgjengelig.
Film, eller data, bør lagres som objekter og i store mengder. Blant annet for å gjøre det enkelt for ulike team som sitter på ulike steder, og som bruker ulike verktøy, å samarbeide. Det er her den berømte skyen og virtualisering kommer inn i bildet.
Heterogene datasett
For moderne digitalt arbeid krever lagringssystemer som både kan fange og lagre store og heterogene datasett. Det samtidig som de skal være tilgjengelig for analyse, prosessering, postprosessering og distribusjon. I tillegg må alt innhold behandles riktig, tas vare på og beskyttes. Skalerbarhet, rask tilgang og et høyt datasikkerhetsnivå er alfa og omega for moderne lagringssystemer som brukes i mediebransjen.

Så hvordan gjøres data lett tilgjengelig? Svaret er SDS – eller objektbasert programvaredefinert lagring. Med lineære og skalerbare såkalte lagringspools, får produksjonsteamet tilgang til nødvendig data på en rekke ulike enheter. Hvilket gir en fleksibel vekst i mengden metadata. Jobbes det med å redigere høyoppløselig film, anbefales det å bruke systemer med høy ytelse og solide SSD-stasjoner – og selvsagt gode nettverkttilkoblinger. For tradisjonell back-up og arkivering er det mer enn nok å bruke tradisjonelle harddisker (HDD).
Enkelt forklart beskytter løsninger for objektlagring data på både maskin- og programvarenivå. Data brytes ned til fragmenter som videre lagres på ulike noder sammen med et kodesett for overflødig informasjon. For å gjenopprette dataene krever systemet kun underlinjer av de overflødige datasettene. Hvilket reduserer tapsfri koding og gjenopprettingstiden.
Handler om sikkerhet
Det var mye teknisk informasjon. Men hvorfor er det så viktig med god it-infrastruktur når man jobber i mediebransjen. Det handler i stor grad om sikkerhet. Når flere personer bruker nettet for å få tilgang til data er det viktig med en rekke sikkerhetstiltak som rollebasert tilgang, multi-level godkjenning, brannmursikkerhet... for å nevne noe. Er det en ting som bør unngås, så er det at filmer, scener eller annen konfidensiell kundeinformasjon lekkes på grunn av dårlig sikkerhet.
I tillegg må et moderne lagringssystem beskytte mot utpressing, eller ransomware. Dataene må holdes motstandsdyktige. All data må i perioder kunne lagres uten at det er mulig å endre noe. Hvilket betyr at hackere ikke kan kryptere, manipulere eller slette data i satte periode. Ikke engang administratorer med privilegert tilgang kan gjøre endringer. Med riktig lagring kan mediebyråer, filmprodusenter og reklamebyråer alltid kunne gå tilbake for å gjenopprette kopier av data i tilfelle kriser eller angrep.
Vi står midt i en revolusjon, der bransjer som ikke har brydd seg mye om informasjonsteknologi tvinges til å ta det på høyeste alvor. Hele samfunnet går igjennom en digitalisering – også mediebransjen. Derfor er det viktigere enn noen gang å være føre var, så bransjen kan fokusere på det de er best på. Produsere selgende, underholdende og engasjerende innhold.
Sebastian Nölting, CEO i RNT Rausch