
Cookie-døden er ikke slutten, bare starten
KOMMENTAR: Tredjepartscookiens død er uunngåelig. Derfor må dagens virksomheter få på plass en levedyktig førstepartsstrategi, for å opprettholde og styrke merkevarens relevans og resonans i den nye personvernsentrerte hverdagen.
I perioden 2016 til 2021 implementerte myndigheter verden over et bredt spekter av nye og strengere personvernlover. Det som begynte med GDPR, har vokst videre til nye personverninitiativer. Initiativer som i alle tilfeller påvirker hvordan annonsører og publisister tilegner, identifiserer og analyserer brukerdata for å kunne målrette markedsføringen med relevant og personlig tilpasset kommunikasjon.
Og bare så det er klart; de nye initiativene vil ikke gjøre det enklere å målrette markedsføringen. I alle fall ikke for dem som baserer brukerdataene på tredjepartscookies. Nå som Google følger Apple sitt eksempel med å fjerne støtte for tredjepartscookien, bør det ikke komme som en overraskelse at morgendagens vinnere vil være de merkevarene som har god tilgang til førstepartsdata.
Manglende førstepartsdatastrategi bekymrer mange
Når du som merkevare ikke lenger kan spore brukeratferd på tvers av andres nettsider og apper, må du basere deg på data fra dine egne digitale kanaler. For når «verden» endelig har forstått viktigheten av å sette personvernet i førersetet, er det avgjørende å få på plass en god førstepartsdatastrategi. Og det siste er det mye som tyder på at de færreste har på plass.
Ifølge en fersk rapport fra Interactive Advertising Bureau, svarte nærmere 4 av 10 annonsekjøpere at mangel på førstepartsdata var deres største bekymring angående medieforbruk og måling. Den eneste bekymringen som var større enn som så, var de interne beslutningstagernes manglende forståelse for konsekvensene av tredjepartscookiens død.
Fra «greit å ha», til avgjørende
En førstepartsdatastrategi er ikke lenger bare hyggelig å ha, den er avgjørende.
Hva gjør du når tredjepartsdataene dine forsvinner, sammen med evnen til å levere personlige og virkningsfulle kundeopplevelser? Opplevelser som kundene dine krever for å forbli lojale og handle mer. Har du tilstrekkelig med førstepartsdata til å skape de samme opplevelsene? Her er det spesielt to faktorer som spiller inn;
- Hvor mye direkte tilgang har du til kundene dine?
- Hvor mye autentisert kundetrafikk har du på tvers av dine digitale kanaler?
Aksepter og tilpass
Uavhengig av svarene dine, er det viktig at du aksepterer den nye realiteten. Og realiteten er at med økt fokus på personvern og redusert tillit over Atlanteren, så bør teknologi-investeringene fremover bli mer kortreiste. I tillegg til at de dataene du baserer markedsføringen din på, blir mer dine egne.
Uten tilgang til tredjepartsdata, vil virksomheter fremover måtte jobbe hardere for å analysere dataene og agere deretter. Når tredjepartscookiens død er uunngåelig, bør det settes av tid og ressurser til å utarbeide en førstepartsdatastrategi i dag, for at du skal være godt forberedt for i morgen.