Du må bli kunde for å få data
KOMMENTAR: Endringer i Googles lenkepraksis gjør det vanskeligere å analysere nettrafikken, skriver Magnus Strømnes Bøe.
Det er i analyse vi finner innsikten som gjør digital markedsføring så effektiv. Nylig har Google likevel valgt å kryptere all nettrafikken i sin søkemotor via organisk søk. Det vil gi en annerledes hverdag for dem som drodler med, og lever av, søkemotoroptimalisering.
Den offisielle begrunnelsen for endringen er at det er sikrere for brukerne, da ingen - for eksempel NSA - ikke lenger kan snoke i brukernes adferd. For alle med et nettsted blir det derfor også mer vanskelig å måle resultater fra søk, med mindre man ikke betaler per klikk til Google; da får du nemlig fortsatt fullt innsyn.
Å bruke den sikre HTTPS-protokollen innebærer at rapporter i samtlige webanalyseverktøy (for eksempel Google Analytics og Webtrends), ikke lenger vil vise hvilke søkeord besøkende fra organisk søk i Google har brukt.
Utrulling for fullt i Norge
I en undersøkelse foretatt på et utvalg av Red Performance sine kunder, med over 2 millioner organiske søk som grunnlag, viser at antall besøk der søkeordet ikke blir oppgitt har økt med 30 % på en måned.
Effektmåling av søkemotoroptimalisering blir vanskelig
For de aller fleste er organisk søk en viktig kilde til trafikk. Siden Google har en markedsandel på rundt om 95 % berører denne endringen alle som jobber med markedsføring av nettsteder. Når det investeres i å bli mer synlig i Googles organiske søk er det interessant å se hvilke ord som har gitt trafikk og for nettbutikker salg. Denne analysen blir nå langt vanskeligere å gjøre, siden søkeord ikke lenger "avgis" fra Google. Alle søkeord vil bli vist som (not provided).
Det finnes likevel muligheter til en viss innsikt i organiske søkeord med trafikk.
Google AdWords gir deg innsikten – så du må bli kunde
I Google annonsløsning AdWords er det fortsatt helt åpent hvilke søkeord som blir brukt. Ved å koble Google AdWords med tjenesten Google webmaster tools kan man få ut en viss indikasjon på hvilke ord som gir mest effekt. Det er likevel ikke helt nøyaktig, men nært nok til at det er tilfredsstillende for analyse. Du må altså være kunde av Google AdWords for å få tilgang til disse tallene. En del kritiske røster kaller dette kynisk, siden innsikten i tall fra organisk betinger at du også kjøper ordet.
Google Webmaster Tools gir en pekepinn
Bruker du ikke Google AdWords kan du også bruke Webmaster Tools alene til å analysere organiske søkeord. Tjenesten gir oversikt over trafikk 90 dager bakover i tid, og gir oversikt over trafikk på de mest viktige søkeordene. Rapportene herfra er mildt sagt omtrentelige, men gir en viss indikasjon.
Bytt ut søkeord med URL'er
Dersom nettstedet er godt optimalisert, er URL'er gjerne indikative på hvilke søkeord som har gitt trafikken. Ved å bytte ut søkeords-data med URL'er i Google Analytics får du en viss indikasjon på hvilke søkeord som fungerer.
Men det gir kun en viss indikasjon, og ikke alle nettsteder er like planlagt opp mot søkeord.
Så det er veier rundt, men å analysere søkeord er langt mer vanskelig nå enn før.
Magnus Strømnes Bøe er fagansvarlig for søkemotoroptimalisering i Red Performance