ENDRINGSPILOT: Digitalisering gjør at it-prosjekter blir mye tettere koblet til endringsprosesser. (Foto: Istock)

It-konsulent og endringspilot!

LEDER: It har gått fra å automatisere manuelle oppgaver til å snu opp ned på hvordan vi jobber, noe som påvirker rollen it-prosjektene har i virksomhetene.

Publisert Sist oppdatert

Digitalisering har blitt et slitt uttrykk. I dag kan det bety alt og ingenting, og mesteparten av hypen har forduftet for lenge siden. Kanskje er det et godt tegn, et bevis på at digitalisering er noe som har blitt modent, klar for bruk i det brede lag av virksomheter.

Men ikke alle kommer til å lykkes, og jo mer it-prosjektet påvirker forretningen, jo høyere er risikoen for at det kan gå galt. Digitalisering som handler om mer enn å sette strøm på papir, innebærer at alle er med på reisen. Hele virksomheten som skal bruke det.

Nå er det ikke gitt at det lønner seg å tenke nytt. Historien er full av virksomheter som har gått dukken på grunn av feilsatsinger. Man prøver noe nytt som viser seg å være helt feil. Den som intet våger, intet vinner, heter det, samtidig som det er umulig å våge noe uten samtidig å ta risiko. Man kan satse på noe, og ta feil. Fair enough.

De virkelige taperne er de som ikke klarer å dra nytte av nye muligheter. I pressen kan vi ta oss frihet til å tabloidisere, og da kan taperne grovt sett deles inn i to grupper: De med en ledergruppe som ikke ønsker å jobbe på nye måter, og de som ikke klarer å motivere organisasjonen sin til å tenke nytt.

Kun flaks kunne reddet den første gruppen. En endring som ikke er forankret i toppledelsen har svært få muligheter til å lykkes. Den andre gruppen, derimot, den som ikke får med organisasjonen på endringsreisen, kunne det vært håp for. Det handler om å ta endrings-dimensjonen på alvor underveis i prosjektet.

Tiden for å tre nye løsninger ned over hodet på de ansatte er forbi. Det kunne gå når man skulle automatisere bort en rolle, for da forsvant endringsmotstanden ut døra samtidig som den nye løsningen ble båret inn. Det holder ikke når de som skal gjøre jobben får nye roller, og kanskje den interne maktbalansen endrer seg. Da må man skape en endringsreise. En forståelse av hvorfor en endring er nødvendig, en visjon om hva framtiden skal være, og jobbe med å skape entusiasme og en følelse av deltakelse for valgene man tar i organisasjonen.

It-konsulentene som kommer inn for å gjøre jobben bør være en del av dette, og ikke bare et fremmedelement og en trussel mot det eksisterende. De må bli en del av endringsprosessen, endringspiloter og ambassadører for det nye som skal komme, og hvilke muligheter det kan bringe.

Når it får en ny rolle i forretningen, vil it-prosjektet spille en ny rolle. Noe om også vil påvirke rollen til de som jobber i prosjektet. Mange må forberede seg på å være både it-konsulenter og endringspiloter.