GJORDE GREP: Da leverandøren sviktet, valgte Vegard Lystad en offensiv nykommer i markedet. (Foto: Atle Skretting)

Enklere for mindre wlan-forhandlere

Mange forhandlere har ikke nødvendig kompetansen for å levere komplekse wlan-løsninger. Det vil distributøren Source1 gjøre noe med.

Publisert Sist oppdatert

– Robotstøvsugeren vi har på kontoret kan styres over wlan via mobiltelefonen. Den kommer fra en obskur asiatisk produsent, og er den koplet opp i en av de sikre sonene, vil den potensielt kunne gi produsenten av støvsugeren full tilgang til bedriften. Er dørlåssystemet også koplet opp i det samme, er bedriften i prinsippet fysisk åpen – utenforstående kan få tilgang til bygget ditt.

Slik skisserer Vegard Lystad noen av utfordringene ved trådløse nettverk. Lystad, som er daglig leder hos distributøren Source1, skal på Channelworld snakke om utfordringene forhandlerne møter når kunden har behov for nettløsninger som omfatter komplekse wlan.

Mer komplisert struktur

– Mange forskjellige enheter skal på trådløst nettverk, og da gjør samtidig trafikken tilgjengelig for mange flere over et mye større område enn med kabel, der bare portene er tilgjengelige og de kan låses inn. Det kan man ikke gjøre med det trådløse nettet, fortsetter Lystad.

Han understreker at det ikke lenger holder å bare sette opp et trådløst nett og installere en ruter. Før i tiden var det nok med et digert nett og putte alt inni, men nå skal man skille mellom forskjellige soner og brukerroller. I tillegg skal man også polarisere mellom fiber og 10G på server-/datasenter-siden og trådløst på klientsiden. 

– Det finnes jo enkle oppsett der sluttbruker kan gå direkte på nettet til kunden, men så har du også mer komplekse, som en fylkeskommune, der noen skal kunne ha med seg egne enheter, de har internt ansatte med fylkeskommunale rettigheter og så videre, og utfordringen blir hvordan man skal behandle de forskjellige gruppene på nettet. Oppsett og valg av soner varierer for eksempel fra kunde til kunde.

Ekstern kompetanse

Mange forhandlere har ikke den nødvendige kompetansen for å dra gjennom slike prosjekter, fortsetter Lystad som mener det er en oppgave for distributøren å stille kompetanse tilgjengelig for forhandleren, for eksempel ved at de oppretter en pool med konsulenter som står til disposisjon.

– Det kan gjøre at en forhandler som har trådløst nettverk som et biprodukt likevel kan ta på seg mer komplekse prosjekter og likevel klare å levere et bra sluttprodukt til kunden sin uten å måtte investere mange hundre tusen kroner på forhånd, avslutter Lystad.

Har du ikke meldt deg på IT-Bransjens arrangement Channelworld? Meld deg på her!