GLOBAL VEKST: YouGovs siste globale undersøkelse ser nærmere på gaminginfluencere og kan melde om en global vekst i influencermarkedsføring innen gaming. (Alle foto/ illustrasjoner: YouGov Norway)
GLOBAL VEKST: YouGovs siste globale undersøkelse ser nærmere på gaminginfluencere og kan melde om en global vekst i influencermarkedsføring innen gaming. (Alle foto/ illustrasjoner: YouGov Norway)

43 prosent av jordens befolkningen følger en influencer på SOME

Gaminginfluencere tiltrekker seg ikke lenger bare et nisjepublikum; noen gaminginfluencere har flere millioner følgere på sosiale medier.

Publisert Sist oppdatert

YouGovs siste rapport «Game-changers: the power of gaming influencers» er en dybdeanalyse av det globale influencerlandskapet med fokus på gaming. 

Undersøkelsen viser at 43 prosent av jordens befolkning nå følger en influencer av et eller annet slag på sosiale medier.

Demografisk sammensetning

Selv om influencermarkedsføring har opplevd en stor vekst i løpet av de siste årene globalt sett, kan den demografiske sammensetningen, bruken av sosiale medier og andre teknologiske faktorer føre til stor variasjon i antallet og typen av influencere fra land til land. 

De forente arabiske emirater (UAE) er et av de stedene i verden der flest har tilgang til internett, og de har også den største prosentdelen av influencerfølgere (75 prosent).

Generelt har land med en eldre befolkning færre influencertilhengere, og i Europa er det generelt sett færre som følger influencere enn i Asia. For eksempel følger ca. en femtedel av britene én eller flere influencere, i Tyskland følger 25 prosent influencere, og i Frankrike følger 30 prosent influencere.

Danskene er også i den lave enden av skalaen ved at 27 prosent av danskene følger én eller flere influencere. Danmark er dermed det landet etter Storbritannia med færrest følgere. Det skriver YouGov Norway i en pressemelding. 

Gaminginfluencere

Covid-19 pandemien har skapt en voksende fanbase for gaminginfluencere på sosiale medier, og vi har sett en vekst i antallet gaminginfluencere – altså influencere som primært er kjent for å live-strømme eller legge ut videoer av seg selv når de spiller videospill og/eller kommenterer videospill på sosiale medier. 

YouGov sin data viser at matinfluencere, helseinfluencere og kjendisinfluencere har flest følgere globalt sett.

Modellen viser at gaminginfluencere plasserer seg på en ellevteplass sammen med sosiale aktivistinfluencere. 

23 prosent av menn i alderen 18–35 år følger en gaminginfluencer, og det gjør gaminginfluencere til de mest populære influencerne å følge for denne gruppen, heter det fra YouGov.