TRYGG HANDEL: 83 prosent av alle nordmenn over 18 år oppgir at de har netthandlet i løpet av de to siste årene. Generelt kjenner tre av fire seg trygge når de handler på nett. (Foto: Istock)
TRYGG HANDEL: 83 prosent av alle nordmenn over 18 år oppgir at de har netthandlet i løpet av de to siste årene. Generelt kjenner tre av fire seg trygge når de handler på nett. (Foto: Istock)

300.000 har blitt lurt ved netthandel det siste året

Nordmenn frykter svindel og ID-tyveri mest når de handler på nettet.

Publisert

Rundt 300.000 nordmenn har blitt lurt av en falsk nettbutikk i løpet av det siste året. Det kommer frem i en undersøkelse utført på oppdrag fra Klarna. 14 prosent har også mottatt ødelagte produkter, eller ikke fått varen de har bestilt på nett.

– Selv om de aller fleste som handler på nett føler seg trygge, er det en utfordring for den enkelte når kjøp ikke går som planlagt. Derfor er det viktig å sjekke nettbutikken du handler i ved hjelp av noen enkle råd. Spesielt om det er en ny nettbutikk du ikke har brukt før, er det greit å sjekke den på Google og lese kundevurderingene i forkant, sier Klarnas bedrageriekspert, Jakob Johannesson, i en pressemelding.

Frykter svindel

83 prosent av alle nordmenn over 18 år oppgir at de har netthandlet i løpet av de to siste årene. Generelt kjenner tre av fire seg trygge når de handler på nett. Det de frykter mest er svindel/ID-tyveri (42 prosent) og å ikke motta produktet (39 prosent). 31 prosent er også redde for ikke å få igjen pengene om de returnerer et produkt de allerede har betalt for.

Ifølge undersøkelsen velger likevel 38 prosent av nordmenn vanligvis å betale for sine nettkjøp med debet/bankkort. 47 prosent betaler mest med kredittkort, og 31 prosent med faktura.

Klarnas undersøkelse er gjennomført av analyseinstituttet YouGov i perioden 11. - 16. mai. Det er gjennomført til sammen 1.015 CAWI-intervjuer med nordmenn over 18 år, opplyser selskapet.