Chromebook sliter nå – og framover

Kun et par millioner solgt i fjor, mest hjemmemarked. Resten av verden avventer.

Publisert Sist oppdatert

Nye tall viser at den alternative bærbare-pc-en fra Google sliter mye tyngre enn antatt med å slå an.

Halverte anslag

De nyeste anslagene opererer med at 2,1 millioner Chromebook faktisk ble solgt i 2013. Dette er et drygt stykke ned fra de fire-fem millionene industrien har anslått.

Det er ABI Research, et analyseselskap som konsentrerer seg om salg i det nordamerikanske markedet som har kommet med disse tallene. De anslår også at ni av ti Chromebook går til USA alene.

Vekstanslaget framover gir kun marginal grunn til optimisme skal vi tro ABI Research. I løpet av de fem årene fram til 2019 mener de at Chromebook vil nå 11 millioner enheter.

Svakt i fjor og i år

Sett i forhold til tallene for andre mobile enheter er dette ikke supre tall. PC-markedet vippet under 400 millioner i fjor, og dette gir Chromebook 0,5 prosent markedsandel. Nettbrettmarkedet var på 190 millioner enheter samme år. Smarttelefonmarkedet passerte én milliard enheter.

Og når man er inne på framskrivinger av markedet, regner ABI Research med at Chromebook vil vokse greie 28 prosent i år. Dette skulle tilsi rundt 2,6 millioner Chromebook ut i år. De skal konkurrere i et marked analysebyråene mener det’ kommer til å bli solgt over to milliarder smarte og mobile enheter i år. Den eneste trøsten for Google er at de fleste av disse kommer til å bli drevet av deres andre OS-satsing: Android.

Endrer kun USA?

- Snittprisen for en Chromebook er drøyt 2000 kroner (338 USD). Den har et potensial til å endre spillereglene for prising av lette pc-er. Vi så dette i at omsetningen av Windows-bærbare i siste kvartal var tilnærmet flat, sier analytiker Stephanie Van Vactor i ABI til nyhetstjenesten til Computerworld.

Dette ser ut til å gjelde det nordamerikanske markedet, riktignok. Med rundt 200 000 enheter solgt i resten av verden er det bokstavelig talt ikke all verdens preg å snakke om.

På den andre siden viser spriket i anslagene også hvor vanskelig det er å anslå salget av et ferskt nisjeprodukt. Salget av Chromebook går både gjennom Google og forhandlere, men tallet er så lavt at de ikke oppgis for seg.