BETALING: For utvalgte brukere vil det være mulig å betale for ekstra funksjoner på Facebook og Instagram. (Foto: Unsplash)

Tester ut betalte abonnement

Faceboook og Instagram introduserer betalingsmodell.

Publisert Sist oppdatert

Facebooks eierselskap Meta lanserer en abonnementstjeneste kalt Meta Verified som vil inkludere ekstra fordeler og funksjoner, inkludert kontoverifiseringsmerker. Den nye tjenesten vil koste 11.99 amerikanske dollar, eller 14.99 hvis den kjøpes gjennom Ios-appen til Facebook. Det skriver Bloomsberg. Beløpene tilsvarer henholdsvis 123 og 154 norske kroner.

Abonnementet skal gi tilgang på kontobeskyttelse, kundeservice for konto, og større rekkevidde og synlighet på plattformen. Initiativet er hovedsakelig rettet mot innholdskreatører. Både Facebook og Instagram vil innføre abonnementet, men vil være separate abonnement.

Meta lanserer abonnementstjenesten først i Australia og New Zealand senere denne uken. Det er enda usikkert om brukere vil betale for tjenester de tradisjonelt har hatt tilgang til gratis. Det skal sies at det ikke er lett å få tak i Meta eller Facebook dersom kontoen din blir stengt. Det fikk kunstneren Janecke oppleve i fjor.

Meta er ikke den eneste plattform-eieren som tilbyr betalte ekstrafunksjoner. Snapchat har en tjeneste som heter Snapchat Plus. Også Twitter har en betalt variant av sin plattform, kalt Twitter Blue. Brukere som betaler for tjenesten får tilgang til såkalte verifiseringsmerker, en blå hake ved siden av brukernavnet som tilsier at kontoen din er verifisert.

Taper penger

Det ble nylig kjent at også tofaktor-autentisering via SMS vil bli en funksjon kun for betalende brukere på Twitter. Det ble skrevet av en bruker på Twitter at et selskap hadde brukt automatiserte bots til å pumpe opp antall tofaktor-autentiseringer via SMS. Dermed taper Twitter over 60 millioner, påstår brukeren, noe Elon Musk bekreftet. Det skriver CNN.

Likevel har ikke Twitter gjort det særlig godt: det rapporteres at inntektene deres har falt med 40 prosent på et år.

Også for Meta har økonomien vært vanskelig. De tjener penger på annonseinnhold, noe som kan gi svingende inntekter. I 2022 rapporterte Meta sitt første inntektstap noensinne, noe som ble fulgt av masseoppsigelser i Facebook.