BRANSJE:

NETTHANDEL: Vi handler stadig oftere på nett, særlig klær og mote, helse og skjønnhet og ikke minst teknologi. (Foto: Istock).

Slik handler nordmenn på nett

Seksti prosent av oss handler på nett en gang i måneden eller oftere.

Publisert Sist oppdatert

Seks av ti nordmenn handler nå på nett minst én gang per måned. Klær og mote er mest populært og 37 prosent velger «kjøp nå - betal senere»-løsninger.

Dette fremgår av en undersøkelse om nordmenns netthandelsvaner gjennomført for den åpne netthandelsplattformen Bigcommerce.

Undersøkelsen viser at 58 prosent netthandler minst en gang per måned og seks prosent mer enn en gang i uken. Blant nordmenn som netthandler minst en gang per måned, er de mest populære produktkategoriene klær og mote, helse og skjønnhet, elektronikk og teknologi, sports- og treningsutstyr og mat og dagligvarer, heter det i en pressemelding.

Ser på nett, kjøper i butikk

18 prosent foretrekker å orientere seg på nett for deretter å handle i fysisk butikk, mens nesten halvparten gjør begge deler på nett. 11 prosent ser på produktene i butikk og handler dem på nett.

Mark Adams, europasjef i BigCommerce. (Foto: BigCommerce).
Mark Adams, europasjef i BigCommerce. (Foto: BigCommerce).

– Selv om de fleste gjør alt på nett, er det mange som kombinerer nettet og butikken i kjøpsreisen. Dette bekrefter viktigheten av å bygge konsistente omnikanal-opplevelser som reduserer gapet mellom den fysiske butikken og nettbutikken, sier europasjef Mark Adams i Bigcommerce.

På spørsmål om betalingsmåte oppgir syv av ti å ha brukt kreditt- eller debetkort, 56 prosent løsninger som Vipps, 37 prosent kjøp nå-betal senere-løsninger, 25 prosent digitale lommebøker som Apple Pay og fire prosent kryptovaluta.

Ønskeliste til nettbutikkene

Bigcommerce har også undersøkt hva forbrukerne ønsker at nettbutikkene blir bedre på og grunner til at kjøpsprossen avbrytes etter at produktet er lagt i handlekurven.

– Noen vanlige årsaker er høye fraktkostnader, lang leveringstid, krav om å opprette konto og kompliserte betalingsprosesser, forteller Adams.

– Betalingsprosessen er hjørnestenen i nettbutikken. Den bør alltid være i fokus og optimalisert for en-side-checkout for at kundeopplevelsen er rask, enkel, sikker og sømløs, legger han til.

Øverst på ønskelisten fra netthandelskundene er mer informasjon om produktene, eksempelvis hva de er laget av, bruksråd og anmeldelser. Andre faktorer er mer relevante treff på produktsøk, mer strømlinjeformede betalingsprosesser som raskere og mindre skjemautfylling og mer persontilpassede produktanbefalinger.

Personopplysninger for rabatter

– Undersøkelsen viser også at nordmenn er teknologiinteressert. Ikke bare er elektronikk og teknologi blant de mest populære varekategoriene. 16 prosent ønsker mer Augmentet Reality (AR)-teknologi i nettbutikkene, eksempelvis for å kunne se et møbel i eget hjem før man handler det, sier Adams.

Bigcommerce-undersøkelsen har også kartlagt hva som gjør nordmenn villige til å oppgi personopplysninger og godkjenne bruk av informasjonskapsler i nettbutikken.

Flest oppgir for å kunne motta tilbud og rabatter, etterfulgt av raskere betaling ved neste kjøp, tydelig informasjon om hvordan personopplysningene behandles, at man har tillit til nettbutikken og for å få en mer personalisert handleopplevelse.

– Nettbutikker er avhengig av kundedata for å kunne tilpasse seg kundenes behov og bygge langsiktige relasjoner. De bør derfor investere i å skape tillit, åpenhet og ikke minst løsninger for sikker behandling av kundedata, sier Mark Adams.

Om undersøkelsen

Ipsos har på vegne av Bigcommerce gjennomført en undersøkelse med totalt 9588 respondenter i Norge, Storbritannia, Sverige, Danmark, Nederland, Tyskland, Italia, Spania og Frankrike, deriblant 1000 nordmenn. Omnibus-undersøkelsen ble gjennomført i oktober 2023. Respondentene bestod av mennesker på mellom 18 og 75 år. Undersøkelsen ble gjennomført iht. den internasjonale kvalitetsstandarden for markedsundersøkelser, ISO 20252.