Fullt kjør på Cebit

CEBIT: Norske utstillere bruker mye tid på eksisterende kunder, forhandlere og partnere, og til å kikke konkurrentene i kortene.

Publisert Sist oppdatert
Torsdag åpnet den gigantiske Cebit-messen. Over 500.000 besøkende ventes å være innenfor dørene den knappe uka arrangementet varer. Mer enn 6000 utstillere fra 66 land fallbyr sine varer og tjenester.

Men messe-deltakelse handler om mye mer mye enn salg. For de 20 norske utstillerne er kontakter med andre aktører og eksisterende kunder like viktig som nysalg.

-- Det er vanskelig å regne på resultatet. Men Cebit er den største messen og alle våre kunder er her, sier produktsjef Asle Bøyum i Axxessit.

Venter vekst

Dette er fjerde året Axxessit er på Cebit. Som et lite og relativt ukjent selskap mange ikke har hørt om, er det viktig å vise seg fram. Men det er vanskelig å bli hørt i all støyen fra de store selskapene. Eksisterende kunder vies derfor stor oppmerksomhet.

-- Det er billigere å treffe kundene her enn å dra rundt for å besøke dem, sier Bøyum.

Høyhastighets ethernet over SDH (Strukturert Digitalt Hierarki) er blant satsningsområdene i år.

Teleoperatører, kraftselskaper og andre som har eget nett er målgruppen. Axxessit-standen betjenes av seks personer, hvorav halvparten fra Norge. I tillegg kommer både administrerende direktør og styreformann, forteller Bøyum.

-- Markedet er på vei opp. Det gjør at vi venter flere besøkende enn foregående år.

Også Tandberg er erfaren Cebit-deltaker. I år skal selskapets videokonferanseutstyr presenteres i fellesskap med Ciscos tyske avdeling. Tyskland er satsningsområde for Tandberg. På Cebit står derfor nye og gamle tyske kunder i fokus.

Spionerer

-- Vi får mange salgskontakter. I tillegg har vi med en del ingeniører som drar nedover for å se på hva som presenteres hos de andre utstillerne, sier

Gillian K. Dalslaaen, europeiske markedsdirektør i Tandberg. Cebit gir et godt bilde av hva som rører seg i markedet, både hos konkurrenter og mulige kunder. Med tekniske eksperter i delegasjonen er det lettere å snappe opp eventuelle nye trender.

For Tandberg er den tyske it-messen et av de viktigste arrangementene i løpet av året. Erfaringene er så gode at det norske selskapet i år for første gang også skal være med på Cebit Asia.

Forhandlere

Nystartede Paradial, som lager løsninger for ip-telefoni og videokonferanser, er førstereisgutt på årets Cebit. Rimelig inngangsbillett for å være med på den norske standen og håp om å selge de nyutviklede produktene ligger bak beslutningen om å bli med.

Daglig leder Kevin Kliland trasker også rundt til de andre utstillerne for å finne mulige samarbeidspartnere.

-- Vi leter etter forhandlere, forklarer Kliland.

På forhånd har Paradial sendt ut nyhetsbrev til flere tusen brukere av selskapets offentlige server for internett-telefoni. Mange av disse arbeider i selskaper som er potensielle kunder.

Kliland tror mange som besøker standen kommer til å bli imponert over kvaliteten på løsningen for videokonferanse over to megabit per sekund. Dessuten bruker Paradial Cebit til å treffe mulige brukere fra andre verdensdeler. Disse får med seg nyheten om at Paradial lanserer nettsteder i New York og Singapore i april.

-- Da dekker vi hele verden, sier en optismistisk Paradial-sjef.