Fullt kjør på Cebit
CEBIT: Norske utstillere bruker mye tid på eksisterende kunder, forhandlere og partnere, og til å kikke konkurrentene i kortene.
Men messe-deltakelse handler om mye mer mye enn salg. For de 20 norske utstillerne er kontakter med andre aktører og eksisterende kunder like viktig som nysalg.
-- Det er vanskelig å regne på resultatet. Men Cebit er den største messen og alle våre kunder er her, sier produktsjef Asle Bøyum i Axxessit.
Venter vekst
Dette er fjerde året Axxessit er på Cebit. Som et lite og relativt ukjent selskap mange ikke har hørt om, er det viktig å vise seg fram. Men det er vanskelig å bli hørt i all støyen fra de store selskapene. Eksisterende kunder vies derfor stor oppmerksomhet.
-- Det er billigere å treffe kundene her enn å dra rundt for å besøke dem, sier Bøyum.
Høyhastighets ethernet over SDH (Strukturert Digitalt Hierarki) er blant satsningsområdene i år.
Teleoperatører, kraftselskaper og andre som har eget nett er målgruppen. Axxessit-standen betjenes av seks personer, hvorav halvparten fra Norge. I tillegg kommer både administrerende direktør og styreformann, forteller Bøyum.
-- Markedet er på vei opp. Det gjør at vi venter flere besøkende enn foregående år.
Også Tandberg er erfaren Cebit-deltaker. I år skal selskapets videokonferanseutstyr presenteres i fellesskap med Ciscos tyske avdeling. Tyskland er satsningsområde for Tandberg. På Cebit står derfor nye og gamle tyske kunder i fokus.
Spionerer
-- Vi får mange salgskontakter. I tillegg har vi med en del ingeniører som drar nedover for å se på hva som presenteres hos de andre utstillerne, sier
Gillian K. Dalslaaen, europeiske markedsdirektør i Tandberg. Cebit gir et godt bilde av hva som rører seg i markedet, både hos konkurrenter og mulige kunder. Med tekniske eksperter i delegasjonen er det lettere å snappe opp eventuelle nye trender.
For Tandberg er den tyske it-messen et av de viktigste arrangementene i løpet av året. Erfaringene er så gode at det norske selskapet i år for første gang også skal være med på Cebit Asia.
Forhandlere
Nystartede Paradial, som lager løsninger for ip-telefoni og videokonferanser, er førstereisgutt på årets Cebit. Rimelig inngangsbillett for å være med på den norske standen og håp om å selge de nyutviklede produktene ligger bak beslutningen om å bli med.
Daglig leder Kevin Kliland trasker også rundt til de andre utstillerne for å finne mulige samarbeidspartnere.
-- Vi leter etter forhandlere, forklarer Kliland.
På forhånd har Paradial sendt ut nyhetsbrev til flere tusen brukere av selskapets offentlige server for internett-telefoni. Mange av disse arbeider i selskaper som er potensielle kunder.
Kliland tror mange som besøker standen kommer til å bli imponert over kvaliteten på løsningen for videokonferanse over to megabit per sekund. Dessuten bruker Paradial Cebit til å treffe mulige brukere fra andre verdensdeler. Disse får med seg nyheten om at Paradial lanserer nettsteder i New York og Singapore i april.
-- Da dekker vi hele verden, sier en optismistisk Paradial-sjef.