IKKE GREIT: Medietilsynet mener aktører som Google og Instagram bidrar til økt pornopress blant ungsom ved å tillate pornoreklame på sine kanaler. (Illustrasjon: Getty Images)

Ungdom får pornoreklame på Google

Det reagerer Medietilsynet kraftig på.

Publisert Sist oppdatert

Hele fire av ti 13-18-åringer sier at de har fått reklame for porno på nett. Det kommer frem i en undersøkelse utført av Medietilsynet.

Det er flest gutter som har fått slik reklame, og det vanligste stedet å få digital reklame for porno, er Google. Det skriver Medietilsynet i en pressemelding.

Ifølge undersøkelsen er det også en del som har opplevd å få pornoreklame på Instagram, Snapchat, Facebook, YouTube og TikTok.

Medietilsynet, som blant annet jobber med å beskytte barn og ungdom mot skadelig innhold på nett, mener at disse aktørene nå bør stoppe pornoreklamen på sine plattformer.

"Det er rett og slett ikke greit at kommersielle aktører bidrar til pornopresset", uttaler Mari Velsand, direktør i Medietilsynet, i meldingen.