Medietilsynet slår reklame-alarm Direktøren i Medietilsynet mener vi bør være bekymret over reklamen som barn og unge får via influensere.
Unge hekta på skjerm skal lære å logge av Tre av ti unge ønsker å logge av oftere. Et spillbasert undervisningsopplegg skal hjelpe dem å ta kontroll over egen tidsbruk og styre egen mediehverdag.
Støtter forbud mot målrettet markedsføring Medietilsynet ønsker et forbud mot målrettet markedsføring mot mindreårige.
Gir barna mobil for å unngå utenforskap Frykt for utenforskap gjør at mange foreldre gir barna mobil og tilgang til sosiale medier tidligere enn de egentlig ønsker, viser en ny rapport fra Medietilsynet.
Deler ut 4,6 millioner til forskning på medier og dataspill Medietilsynet fordeler pengestøtte til 17 forskjellige prosjekter. De fleste av disse handler om kritisk medieforståelse og utfordringer knyttet til dagens mediebruk.
Medietilsynet etterlyser en mer inkluderende spillkultur Forskning viser at dataspill fortsatt er en kjønnsdelt verden.
Google og Facebook hentet 9,1 milliarder i Norge Mediebedriftenes Landsforening (MBL) anslår at Facebook og Google hentet 9,1 milliarder kroner fra det norske reklamemarkedet i 2021, som er to milliarder kroner mer enn MBLs anslag for 2020.
Undersøkelse: Fire av ti unge har delt passord med venner Fire av ti barn og unge i alderen 9–18 år har delt passord med venner, ifølge Medietilsynets undersøkelse. Like mange kan koden til foreldrenes bankkort.
Medietilsynet ber om skjerpet innsats fra plattformgigantene Tre av ti 13–18-åringer har sett slåsskamper eller planlegging av slåsskamper og salg av alkohol på nett det siste året, viser nye tall fra Medietilsynet.
Færre barn på Snapchat og Tiktok De aller yngste har minsket tilstedeværelsen på plattformene, i følge Medietilsynet.
Ungdomsnettverk skal sikre barn en trygg digital oppvekst Ni barne- og ungdomsorganisasjoner skal delta i et nytt nettverk som Medietilsynet nå oppretter.
Syv direktorat skal samarbeide om trygghet på nett Syv direktorat, med Medietilsynet i spissen, skal jobbe tettere sammen for å sikre at barn og unge er trygge på nettet.
Like viktig for ytringsfriheten som GDPR er for personvern Medietilsynet sier DSA er det første helhetlige forsøket på å regulere global digital offentlighet.
De eldste og yngste er mest utsatte for nettsvindel De yngste er mest utsatt for personvernangrep på nettet, viser en ny rapport fra Medietilsynet.
Det må ryddes i regelverket som skal beskytte barna på nett! KOMMENTAR: En jungel av lover gjør det vanskeligere enn det egentlig bør være. Derfor må det ryddes, mener Mari Velsand.
De unge har krav på en trygg digital hverdag KOMMENTAR: Barndommen er digitalisert, men vi voksne kan ikke overlate barn og ungdom til seg selv online, skriver Kjell-Ingolf Ropstad og Mari Velsand.
Ny guide skal hjelpe eldre å oppdage falske nyheter på nett Eldre synes det er langt vanskeligere enn yngre å håndtere falske nyheter på nett. Nå har Medietilsynet utviklet en guide tilpasset seniorer.
Ny nasjonal strategi for trygg digital oppvekst Medietilsynet skal gjennomføre strategien og legger vekt på reell medvirkning fra barn og unge.
Vi trenger større åpenhet om bruk av personlige data KOMMENTAR: Globale teknologiselskaper sitter på store mengder data om norske velgere. Dataene brukes til å målrette politisk reklame, men hvor bør grensene gå?
Medietilsynet: Bra at det blir strengere straff for å dele krenkende bilder Personer som deler krenkende eller åpenbart private bilder, filmer eller lydopptak av andre, kan snart straffes med fengsel i inntil to år.
Ny undersøkelse om kildekritikk på nett De yngste og eldste sliter mest med å skille offentlig informasjon, reklame og redaksjonelle saker på nett. Det viser en ny undersøkelse fra Medietilsynet.
Medietilsynet: Falske nyheter har blitt ganske vanlig Syv av ti er usikre på om informasjonen de finner på internett er sann.
Gode på research, men kjemper mot desinformasjon Norsk ungdom føler behov for å sjekke troverdigheten på nett.
Ingen foreldrekontroll på nettbruken hos halvparten av småbarna Over halvparten av småbarnsforeldre bruker ikke foreldrekontroll, ifølge Medietilsynet. 16 prosent av foreldrene vet ikke hvordan det virker.
Medietilsynet: Halvparten av barnehagebarna har tilgang til nettbrett Tidlig tilgang stiller store krav til foreldrene, ifølge tilsynet.
Mange foreldre aner ikke at barna spiller spill med 18-årsgrense De bruker også mer penger på spill, enn hva foreldrene tror.
Barn og unge fortener Youtube og dataspel på norsk KOMMENTAR: Når norske barn ser på Youtube, strøymer film og speler dataspel, badar dei i engelskspråkleg innhald. Det er på tide å ta mediebruken til barn og unge på alvor og tilby norsk innhald i dei kanalane dei sjølve liker best.
På tide med en nasjonal strategi for våre digitale barn KOMMENTAR: Barn og unge trenger ikke et forbud mot sosiale medier – men hjelp til å lære å håndtere den digitale hverdagen på en god måte.
Dataspillavhengighet er nå en offisiell diagnose Er du i faresonen? Ifølge WHO er forutsetninger for diagnosen at spilleren mister kontroll og prioriterer spillingen fremfor andre ting over tid, og fortsetter å spille selv om det får negative konsekvenser.