Computerworld
  • NYHETSBREV
  • KJØP ABONNEMENT
  • First two columns
    • Macworld
    • Event
    • IT-bransjen
    • Stilling ledig
    • Telecom Revy
    • Whitepaper
    • Medieinformasjon
    • E-avis
    • Business content
  • Second column
    • Om Computerworld
    • Kontaktinformasjon
    • Vilkår for bruk
    • Abonnement
    • Min side
  • MACWORLD
  • TELECOM REVY
  • IT-BRANSJEN
  • EVENT
  • WHITEPAPER
  • STILLING LEDIG
  • BUSINESS CONTENT
  • E-AVIS
Annonse
Annonse
Annonse

Medietilsynet slår reklame-alarm

Direktøren i Medietilsynet mener vi bør være bekymret over reklamen som barn og unge får via influensere.

Unge hekta på skjerm skal lære å logge av

Tre av ti unge ønsker å logge av oftere. Et spillbasert undervisningsopplegg skal hjelpe dem å ta kontroll over egen tidsbruk og styre egen mediehverdag.

Støtter forbud mot målrettet markedsføring

Medietilsynet ønsker et forbud mot målrettet markedsføring mot mindreårige.

Gir barna mobil for å unngå utenforskap

Frykt for utenforskap gjør at mange foreldre gir barna mobil og tilgang til sosiale medier tidligere enn de egentlig ønsker, viser en ny rapport fra Medietilsynet.

Deler ut 4,6 millioner til forskning på medier og dataspill

Medietilsynet fordeler pengestøtte til 17 forskjellige prosjekter. De fleste av disse handler om kritisk medieforståelse og utfordringer knyttet til dagens mediebruk.

Annonse

Medietilsynet etterlyser en mer inkluderende spillkultur

Forskning viser at dataspill fortsatt er en kjønnsdelt verden.

Google og Facebook hentet 9,1 milliarder i Norge

Mediebedriftenes Landsforening (MBL) anslår at Facebook og Google hentet 9,1 milliarder kroner fra det norske reklamemarkedet i 2021, som er to milliarder kroner mer enn MBLs anslag for 2020.

Undersøkelse: Fire av ti unge har delt passord med venner

Fire av ti barn og unge i alderen 9–18 år har delt passord med venner, ifølge Medietilsynets undersøkelse. Like mange kan koden til foreldrenes bankkort.

Medietilsynet ber om skjerpet innsats fra plattformgigantene

Tre av ti 13–18-åringer har sett slåsskamper eller planlegging av slåsskamper og salg av alkohol på nett det siste året, viser nye tall fra Medietilsynet.

Færre barn på Snapchat og Tiktok

De aller yngste har minsket tilstedeværelsen på plattformene, i følge Medietilsynet.

Ungdomsnettverk skal sikre barn en trygg digital oppvekst

Ni barne- og ungdomsorganisasjoner skal delta i et nytt nettverk som Medietilsynet nå oppretter.

Syv direktorat skal samarbeide om trygghet på nett

Syv direktorat, med Medietilsynet i spissen, skal jobbe tettere sammen for å sikre at barn og unge er trygge på nettet.

Like viktig for ytringsfriheten som GDPR er for personvern

Medietilsynet sier DSA er det første helhetlige forsøket på å regulere global digital offentlighet.

Medietilsynet bevilger fire millioner til medier og dataspill

Medietilsynet støtter EUs krav til plattformselskapene

De eldste og yngste er mest utsatte for nettsvindel

De yngste er mest utsatt for personvernangrep på nettet, viser en ny rapport fra Medietilsynet.

Det må ryddes i regelverket som skal beskytte barna på nett!

KOMMENTAR: En jungel av lover gjør det vanskeligere enn det egentlig bør være. Derfor må det ryddes, mener Mari Velsand. 

De unge har krav på en trygg digital hverdag

KOMMENTAR: Barndommen er digitalisert, men vi voksne kan ikke overlate barn og ungdom til seg selv online, skriver Kjell-Ingolf Ropstad og Mari Velsand.

Ny guide skal hjelpe eldre å oppdage falske nyheter på nett

Eldre synes det er langt vanskeligere enn yngre å håndtere falske nyheter på nett. Nå har Medietilsynet utviklet en guide tilpasset seniorer.

Ny nasjonal strategi for trygg digital oppvekst

Medietilsynet skal gjennomføre strategien og legger vekt på reell medvirkning fra barn og unge.

Vi trenger større åpenhet om bruk av personlige data

KOMMENTAR: Globale teknologiselskaper sitter på store mengder data om norske velgere. Dataene brukes til å målrette politisk reklame, men hvor bør grensene gå?

Stopp, tenk og sjekk oppfordrer Medietilsynet

Tar opp kampen mot falske nyheter.

Annonse

Medietilsynet: Bra at det blir strengere straff for å dele krenkende bilder

Personer som deler krenkende eller åpenbart private bilder, filmer eller lydopptak av andre, kan snart straffes med fengsel i inntil to år.

Ny undersøkelse om kildekritikk på nett

De yngste og eldste sliter mest med å skille offentlig informasjon, reklame og redaksjonelle saker på nett. Det viser en ny undersøkelse fra Medietilsynet.

Medietilsynet: Falske nyheter har blitt ganske vanlig

Syv av ti er usikre på om informasjonen de finner på internett er sann.

Gode på research, men kjemper mot desinformasjon

Norsk ungdom føler behov for å sjekke troverdigheten på nett.

Ingen foreldrekontroll på nettbruken hos halvparten av småbarna

Over halvparten av småbarnsforeldre bruker ikke foreldrekontroll, ifølge Medietilsynet. 16 prosent av foreldrene vet ikke hvordan det virker.

Medietilsynet: Halvparten av barnehagebarna har tilgang til nettbrett

Tidlig tilgang stiller store krav til foreldrene, ifølge tilsynet.

Mange foreldre aner ikke at barna spiller spill med 18-årsgrense

De bruker også mer penger på spill, enn hva foreldrene tror.

Barn og unge fortener Youtube og dataspel på norsk

KOMMENTAR: Når norske barn ser på Youtube, strøymer film og speler dataspel, badar dei i engelskspråkleg innhald. Det er på tide å ta mediebruken til barn og unge på alvor og tilby norsk innhald i dei kanalane dei sjølve liker best.

Ungdom får pornoreklame på Google

Det reagerer Medietilsynet kraftig på.

På tide med en nasjonal strategi for våre digitale barn

KOMMENTAR: Barn og unge trenger ikke et forbud mot sosiale medier – men hjelp til å lære å håndtere den digitale hverdagen på en god måte.

Dataspillavhengighet er nå en offisiell diagnose

Er du i faresonen? Ifølge WHO er forutsetninger for diagnosen at spilleren mister kontroll og prioriterer spillingen fremfor andre ting over tid, og fortsetter å spille selv om det får negative konsekvenser.

Ansvarlig redaktør:
Anders Løvøy

Daglig leder:
Mickael Carlson

Publisher:
Henning Meese

Tips og kommentarer:

redaksjonen@cw.no

For abonnenter og annonsører:

Abonnement/adresseendring

Annonsere i Computerworld

Computerworld Event

Postadresse:

Postboks 171 Sentrum
0102 Oslo

Besøksadresse:

Universitetsgata 2

0164 Oslo

Sentralbord:

22 05 30 00

Nyhetsbrev:
Meld deg på Computerworlds daglige nyhetsbrev.
Trykk her

Computerworld er partner med det verdensomspennende mediekonsernet Foundry.

Om Computerworld Norge

Medieinformasjon

Kontaktinformasjon

Abonnement

Personvern og informasjonskapsler