VIL HA MER ENN SUMMETONE: Jan Christiansen, Prosjektdirektør for IT i NSB jobber for at også mobilt bredbånd skal kunne brukes på togene. Foto: Dag-Rune Z. Vollen
VIL HA MER ENN SUMMETONE: Jan Christiansen, Prosjektdirektør for IT i NSB jobber for at også mobilt bredbånd skal kunne brukes på togene. Foto: Dag-Rune Z. Vollen

Endelig samarbeid om bedre togdekning

BERGENSBANEN, DRAMMEN-OSLO: De fleste får det først: Mobilt bredbånd på tog prioriteres til de mest trafikkerte strekkene. Langdistansebanene får vente.

Publisert Sist oppdatert

Jernbaneverket, NSB og Telenor annonserer en ny samarbeidsavtale for å få opp dekningen av mobilt bredbånd på tog. Dette skjer etter et møte i Samferdselsdepartementet i fjor, som førte til nye samtaler om hvordan bedre samarbeid kunne gi bedre mobilt bredbånd på tog.

Prioriterer trafikkmengde

Prioritering er et stikkord, og målet er at flest mulig togreisende skal få med bredbånddekning raskest. I praksis vil det si at de tyngst trafikkerte strekkene prioriteres, og de mindre trafikkerte får vente.

– Vi bygger ut Vestfoldbanen, Østfoldbanen og Jærbanen fram til Nærbø, fortalte Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor når avtalen ble annonsert tirsdag.

– Det siste strekket er helt tilfeldig, poengterte Sandnes-fødte samferdselsminister Ketil Solvik Olsen som deltok i annonseringen.

Jernbaneverket har på sin side også prioritert strekket mellom Skien og Lillehammer og bygget infrastruktur for mobilbredbånd.

– Vi legger til rette for mobilbredbånd etter sporet og spesielt å bygge inne i tunnelene. 17 tuneller skal minst ha 3G-dekning mellom Skien og Lillehammer, sier Sverre Kjenne, direktør for Signal og tele i Jernbaneverket.

Den nye avtalen setter fart på utbyggingen og de første strekkene skal gjøres ferdig i år. Deretter skal det lages ny prioritering der det er trafikkgrunnlaget som avgjør.

Et pengespørsmål

Telenor anslår at første fase på Østfoldbanen har kostet dem 20-25 millioner kroner, som også er om lag det NSB har investert. Vestfoldbanen koster litt mindre.

Jernbaneverket har investert over 100 millioner så langt.

– Vi bygger ut basestasjoner langs de prioriterte strekkene. Dette er basestasjoner i 800 og 1800-Mhz frekvensområdet for å prioritere dekning, sier Amundsen.

– Bare for strekket Oslo-Fredrikstad er det 45 delprosjekter i opprustningen, der vi blant annet bygger 10 helt nye basestasjoner.

Ikke bare togreisende kan glede seg over at mobilbredbånd bygges ut. Det innebærer også bedre dekning for nærliggende bilveier, slik at reisende med buss og bil får bedre arbeidsforhold.  

Selv om Telenor er teleoperatøren som er med i denne avtalen, poengterer alle partene at andre teleoperatører er velkommen til å delta og bruke infrastrukturen.

­– Togsettene har mottakere og repeterere for spredenett i togsettene som er helt operatørnøytralt, forsikrer Jan Christiansen, Prosjektdirektør for IT.

– Togsett med oppdatert bredbåndsstøtte vil også gå langs strekk som ikke er med i opprustingsplanene til denne trioen. Det kan gi rom for andre aktører også.

Mer effektiv på reise

I praksis kan langdistansereisende med Bergensbanen, Dovrebanen eller Nordlandsbanen smøre seg med tålmodighet. Det kan fortsatt se fram til noen år der det å reise og jobbe er avhengig av om den lokale WiFi-sonen får tilgang til nærmeste mobile bredbåndsbasestasjon.

– Jeg har selv opplevd hvordan vi har god mobiltelefondekning overalt, mens vi langt ifra kan si det samme om mobil data. Det vi vil, er at folk skal kunne jobbe effektivt mens de reiser, og det skal vi legge til rette for, sa statsråden.

Solvik Olsen returnerte til Oslo med Bergensbanen etter en todagers rundtur med Sørlandsbanen og Jærbanen der han hadde sjekket forholdene og snakket med lokale politikere og næringsliv.

– Bergensbanen er noen titalls millioner unna å bli bygget ut foreløpig. Det koster mer enn de oppgraderingsprosjektene vil holder på med nå til sammen. Men jeg tviler ikke på at 4G-dekning også vil komme på langdistanselinjene, sier Amundsen.