STANSE: Det britiske datatilsynet skal se nærmere på mulighetene for å begrense målrettet annonsering mot problemspillere. (Foto: Unsplash)
STANSE: Det britiske datatilsynet skal se nærmere på mulighetene for å begrense målrettet annonsering mot problemspillere. (Foto: Unsplash)

Pengespillindustrien settes under lupen i Storbritannia

Ser på muligheter for å stramme inn reglene rundt målrettet annonsering.

Publisert Sist oppdatert

I Norge er annonsering av pengespill som ikke har tillatelse av lotteritilsynet ulovlig. Til tross for det ruller det betting-reklame på tv-kanaler som produserer innholdet utenlands. Discovery vurderer å prøve forbudet i retten for å få tillatelse til å sende reklame videre.

På internett er det mer fritt fram, men også internasjonalt vokser det bekymring for at spillreklame rammer problemspillere. Ifølge Financial Times vurderer det britiske datatilsynet å sette ned foten, etter flere hendelser der personer med et problematisk forhold til pengespill fortsetter å bli foret med målrettet reklame også etter at de har avsluttet kontoene sine.

Tilsynet har opprettet sak etter at interessegruppen Clean Up Gambling har levert en analyse av sporingsteknologien som benyttes av spillselskapene. Det er disse sporingsmekanismene som nå skal settes under lupen.

Ifølge en foreløpig rapport omsetter spillindustrien i Storbritannia for 1,5 milliarder pund i året, og seksti prosent av omsetningen kommer fra fem prosent av brukerne. Flere av de sistnevnte antas å være enten sårbare eller problemspillere.

Det er markedsføring mot denne gruppen man ønsker å komme til livs.