MISTER BRUKERE: Microsofts nettlesere mister oppslutningen. Google vinner.

Microsofts nettlesere i fritt fall

Brukerne forlater Microsofts nettlesere i hopetall. Fortsetter trenden vil bare en av fire bruke produktene ved utgangen av året.

Publisert Sist oppdatert

Det er våre kolleger i Computerworld.com som regelmessig studerer markedsandelene til nettlesere, basert på rådata fra nettanalyseselskapet Net Applications. De nyeste tallene viser at den kombinerte oppslutningen om Microsoft Internet Explorer og Microsoft Edge falt med 2,2 prosent i august alene, og landet nå på 32,5 prosent.

Dette er den fjerde måneden i løpet av de siste seks at Microsoft har vært nødt til å se fall på 2 prosentpoeng eller mer. Det er også den nest største tilbakegangen i løpet av de 11 årene Computerworld.com har studert disse tallene.

25 prosent ved utgangen av året?

Det brutale fallet i oppslutningen om Microsofts nettlesere er enestående, og ligner kun på fallet i oppslutning Netscape Navigator opplevde på slutten av 90-tallet, da Internet Explorer detroniserte den første markedslederen blant nettleserne.

I løpet av de siste seks månedene har Internet Explorer tapt 12 prosentpoeng av brukerne, og siden årsskiftet er tallet 16 prosentpoeng. Om disse tapene fortsetter i samme tempo resten av året, har Computerworld.com beregnet at den samlete oppslutningen om Internet Explorer og Edge vil skli under 25 prosents-linjen innen nyttår.

Google Chrome vinner

Det er Googles nettleser Chrome som fremstår som den klare vinneren. I løpet av sommeren har produktet vokst raskt, og i august hadde Google Chrome 54 prosent av alle nettlesere. Det var en oppgang på tre prosentpoeng, bare siden juli måned.

Det finnes ingen indikasjoner i Net Applications tall om at oppgangen til Chrome vil avta heller. Veksten i løpet av august var den nest høyeste registrert, kun overgått av 4-poengsveksten i mai måned i år.

Supportkuttet svir

Computerworld.com mener å vite at hovedårsaken til denne trenden er at Microsoft i januar kuttet supporten på alle sine nettleserprodukter, utenom de aller nyeste. Etter den beslutningen var det kun Internet Explorer 11 og Edge som ble støttet av Microsoft.

Dette grepet kom som en overraskelse på mange brukere, og enkelte versjoner av Internet Explorer ble kuttet lenge før forventet.

Alternativene brukerne sto igjen med, var å enten oppgradere til nyeste versjon av Internet Explorer, eller oppgradere til Windows 10 og ta i bruk Edge, eller droppe disse fullstendig og ta i bruk et konkurrerende produkt i stedet. Millioner av brukere har valgt det siste alternativet, og har byttet til Google Chrome.

Firefox faller også

Mozilla Firefox har ikke vært i stand til å utnytte fallet i Microsoft-brukere til egen fordel i samme grad som Google. Tvert i mot, siden begynnelsen av dette året har Firefox mistet en tredjedel av sine brukere.

I løpet av august falt Firefox med 0,4 prosentpoeng til 7,7 prosent markedsandel. Dette nivået har ikke vært sett for Firefox siden våren 2005, bare måneder etter at produktet ble lansert. Om ikke Mozilla klarer å bremse tilbakegangen, kan oppslutningen gå under 5-prosentstreken så tidlig som i mars 2017.