MÅ VISES FREM: At Kristina Kakevska skulle finne drømmejobben i it-bransjen kom som en overraskelse på henne selv. Nå oppfordrer hun bransjen til å bli flinkere til å vise frem sine fordeler og dermed bli mer tilgjengelig for alle.

Det burde ikke være en tilfeldighet at jeg jobber med it

KOMMENTAR: Én enkelt melding er grunnen til at jeg i dag jobber i it-bransjen. Det har fått meg til å undre – hvordan kan vi unngå at kvinner ikke velger bransjen bare ved en tilfeldighet?

Publisert Sist oppdatert

Som nyutdannet i business management and strategy hadde jeg, i likhet med de andre studentene, vendt nesa mot et av de store konsulentselskapene. At det fantes muligheter innen it var jeg ikke kjent med før det dukket opp en tilfeldig melding i en alumni-gruppe. Den presenterte et opplæringsprogram hos Salesforce for løsningsingeniører som ga noen spennende muligheter til å utvikle seg innen teknologi-faget.

Så hvordan klarte it-bransjen å friste meg?

Balanse mellom jobb og privatliv var viktig for meg. Selvfølgelig ønsket jeg også muligheter internt, spennende arbeidsoppgaver og faglig utvikling, men jeg ville ikke jobbe døgnet rundt. Her begynte jeg å se kontrastene mellom det å jobbe i it-bransjen, og det å jobbe i de store konsulentselskapene. Der et konsulentselskap i London intervjuet spurte hvordan jeg stilte meg til å ikke se familie og venner i lengre perioder, var kulturen en annen i it-bransjen.

Da fristet det mer med et fleksibelt miljø der ønsket er å løfte hverandre frem, utfordre og gi muligheter til det beste for deg og selskapet. Å jobbe kvelder og helger er unntaket, ikke regelen. It-bransjen leverer de kravene veldig mange av dagens unge arbeidstakere har, men vi forteller ikke om det. Hadde jeg visst at it-bransjen ville bli min drømmejobb, hadde jeg søkt dit med en gang. Det ville ikke vært en tilfeldighet, men målet.

Vi prater mye om å øke andelen kvinner i it, men glemmer vi å også vise hva vi kan tilby?

Kristina Kakevska

For som søker

Lav andel kvinner i it trenger ikke skyldes diskriminering. Hos oss er det for kvinnelige søkere, og dermed for kvinner med riktig kompetanse når seniorstillinger skal besettes. Vi vet at menn er flinkere enn kvinner til å søke stillinger. Der en kvinne kun søker dersom hun oppfyller minst 80 prosent av kravene, vil en mann søke om han oppfyller 10 prosent. Resten kan han lære seg. Dette er ikke ukjent og skal mangfoldet økes i bransjen vi ikke bare prate om det. Vi se stillingsannonsene med nye øyne. Fortelle hva vi kan tilby. Unngå å skremme bort mangfoldet med fremmedgjørende stillingstitler og overveldende kravslister kun et fåtall kan levere . Jeg ville nok aldri søkt min stilling hadde det ikke vært for meldingen i alumni-gruppen.

Vi vise hvordan miljøet er lagt opp til inkludering og mangfold. I Salesforce er den største ressursgruppen dedikert til nettopp det å øke mangfold og kvinner innen it. Vi har interne mentor-ordninger, nettverk, kurs og onboarding-programmer, men vi bli flinkere til å fortelle om det – gjerne også før de unge velger studieretning.

Vi prater mye om å øke andelen kvinner i it, men glemmer vi å også vise hva vi kan tilby?

Det burde ikke være en tilfeldighet at jeg søkte meg inn i it-bransjen den gangen for fire år siden – det burde vært målet.

For kvinner som ønsker å finne ut om det er muligheter for dem i it-bransjen har jeg noen råd:

  • Bygg opp nettverket ditt med kvinner som jobber innen it og finn ut hva de jobber med.
  • Hent råd og innspill fra andre kvinner i it før du avgjør om du skal søke stillingen eller ei.
  • Ikke vær redd for stillingstitler og krav, ta heller en telefon til kontaktpersonen stillingsannonsen og forhør deg.

Og for deg som allerede jobber innen it:

  • Vær raus, og del av ditt nettverk og din kunnskap med andre kvinner som enda ikke vet om mulighetene innen it.