- Birdstep skal bli forutsigbart

Påtroppende sjef i Birdstep, Terje Christoffersen, mener selskapet har vært lite forutsigbart, noe han akter å gjøre noe med.

Publisert Sist oppdatert

Christoffersen begynner som fungerende administrerende direktør i Birdstep Technology ASA 1. januar 2008. Han er leid inn av selskapet for å fungere i stillingen frem til ordinær generalforsamling i mai. Det betyr under et halvt år i jobben. Likevel har han forhåpninger om å få endret selskapet.

- Birdstep har vært lite forutsigbart, jeg ønsker at det skal bli mer forutsigbart, sier Terje Christoffersen til Computerworld.

Han holder kortene tett til brystet i forhold til hvilke konkrete tiltak han tenker å gjennomføre, men kan avsløre at det dreier seg om god, gammeldags forretningstankegang.

- Jeg har sittet som leder i vel 20 år, og har i den perioden lært at det er visse ting som er universelle. Det gjelder å få menneskene i selskapet til å bli enige om hvor man vil, og at alle drar i samme retning. Birdstep må ha kundefokus, og jeg skal passe på at topplinjen blir som den skal, sier Christoffersen.

LES OGSÅ: Birdstep får ny sjef

Tror på mobilitet

Christoffersen mener at mobilitet, som er basisen for Birdsteps produkter, ikke er noe nytt, men at det først nå begynner å bli modent.

- Markedet for mobilitet har ligget i vannskorpen en stund, man begynte å snakke om det rundt tusenårsskiftet. Det vi ser nå, er at det begynner å ta av. Svært mange som kjøper pc i dag, kjøper en bærbar, og mobiltelefoner blir stadig mer avanserte. Brukervennlighet og tilgang på applikasjoner tar seg opp. Selskapene som posisjonerer seg riktig vil ha en god vekst fremover, slår Christoffersen fast.

Ambisjoner om vekst

Etter oppkjøpene som Birdstep har gjennomført den siste tiden, er det klart at selskapet nå ønsker å befeste sin posisjon i et voksende marked.

- Vi må posisjonere Birdstep riktig, slik at vi får vår del av veksten. I markedet generelt har det vært mange nice to have-løsninger, men lite massemarkedsløsninger. For meg er det interessant å bidra i et firma som har eksistert en periode i dette markedet, og som har ambisjoner om å vokse, sier Christoffersen.

Ett selskap

Han ønsker at alle de nye selskapene nå skal smelte inn i Birdstep, slik at selskapet er tydelig mot markedet.

- Det er viktig å få disse selskapene integrert, slik at vi får ett operativt selskap. På den måten skal vi vokse på topplinjen, og drive mer effektivt. Vi skal vokse mer enn det vi gjorde før, sier Christoffersen.

Tøff tid

Fungerende administrerende direktør i Birdstep, Petri Markkanen, innrømmer at de to årene i selskapet har vært en tøff tid.

- Da jeg kom til selskapet var det veldig lite. I løpet av to år har vi laget et selskap som er ledende og mange ganger større enn sine konkurrenter. Men det har vært en hard jobb, og vi har vært under et sterkt press fra både eiere og fra markedet. Ikke minst har det vært et sterkt mediepress, sier Markkanen til Computerworld.

Markkanen sier nå at selskapet er nærmere break-even enn det noen gang har vært, men at han dessverre ikke har klart å heve aksjekursen. Han mener det nå passer med et nytt ansikt og ny energi til å lede Birdstep.

- Det har vært uproblematisk med lederskiftet. Selskapet har nå et godt fundament å bygge videre på, og det passer med en ny kaptein ved roret, sier Markkanen.

Vemodig

Til tross for at Markkanen syns skiftet er greit, medgir han at det er vemodig å forlate selskapet.

- Det er klart at når jeg har levd med Birdstep i to år, natt og dag, så blir det vemodig å si farvel. Det er litt synd, og det har vært en meget bra tid, avslutter Markkanen.