Her er fremtidens it-gründere

VI har vært på Gründercamp på Engebråten skole i Oslo, hvor app var popp.

- Har det vært gøy, spør Lene Røisland fra Ungt Entrepenørskap Oslo.

- Jaaaaaa!, svarer de rundt 240 åttendeklassingene på Engebråten skole, så høyt at taket nesten løfter seg i skolens festsal.

Elevene har nettopp vært igjennom tre dager med gründercamp, et opplegg i regi av Ungt Entrepenørskap Oslo i samarbeid med skolen, Teknisk Museum, IKT-Norge og næringslivet.

Nå skal elevene presentere ideene sine, og det skal plukkes ut tre vinnere fra 11 finalister.

Gründercampen

Ungt Entrepenørskap er en ideell organisasjon som jobber for å fremme kreativitet og entrepenørskap blant de unge og kreative håpefulle.

Organisasjonen samarbeider med skolene, og har en rekke ulike programmer og opplegg tilpasset alt fra barnetrinn og helt opp til høgskole og universitet.

Ett av programmene er gründercampen, hvor elevene skal løse et virkelig problem på oppdrag av nærings- og arbeidsliv.

- Det er jo litt av moroa, at det er noe virkelig, en reell utfordring, sier Røisland.

JURYEN: Fagjuryen består av lærere og frivillige fra næringslivet. De har fått den vanskelige oppgaven å dømme alle de flotte ideene og presentasjonene på gründercampen. (Foto: Kenneth Christensen)
JURYEN: Fagjuryen består av lærere og frivillige fra næringslivet. De har fått den vanskelige oppgaven å dømme alle de flotte ideene og presentasjonene på gründercampen. (Foto: Kenneth Christensen)

Elevene får et kort tidsrom, i dette tilfellet tre dager, på å løse oppdraget.

Arbeidet skal resultere i en presentasjon, og gjerne en modell av løsningen i tillegg til en forretningsplan.

Frivillige fra næringslivet fungerer som veiledere i prosjektet, og flere sitter i juryen som skal plukke ut de beste forslagene.

Vinnerlaget får mulighet til å presentere ideen sin på gründerkollektivet Mesh for næringslivet, oppdragsgiver og Innovasjon Norge.

Lag noe bra for miljøet

Det er sjette gangen Engebråten skole arrangerer gründercamp for elevene på 8. trinn.

I år skal elevene gjøre noe bra for miljøet.

Nærmere bestemt handler det om energi og forbruk, og elevene skal utvikle nye løsninger som kan møte fremtidens utfordringer på området.

Av presentasjonene er det tydelig at gründercampen er en heidundrende suksess.

- Lærerene sier at elevene har tent skikkelig på ideen, sier Anders Gjengedal, undervisningsinspektør på Engebråten skole.

Rådgiver Cathrine Juul nikker i enighet. Det er hun som er primus motor for gründercampen på skolen.

- Elevene er kjempegira og veldig spente. De tar det hele veldig alvorlig, og synes det er veldig gøy, sier Juul mens hun forbreder blomsterbuketter til prisutdelingen.

Hun forteller om elever som har kontaktet relevante bedrifter av alle typer og størrelser i forbindelse med prosjektet, og andre som har regnet ut nøyaktig hva de trenger for å gjøre løsningen sin tilgjengelig for verden.

Klassetur til Teknisk Museum

I uken før gründercampen forbreder elevene seg blant annet med en tur på Teknisk Museum for å få litt bakgrunn i gründerskap og kreativitet, og for å få inspirasjon.

- Noe av målet med gründercamp er å bevisstgjøre at ting vi har rundt oss - det er noen som har tenkt noe lurt for å løse et behov, sier Håvard Heggelund som leder skoletjenesten ved Teknisk Museum i Oslo.

Han hadde samtlige 240 elever på omvisning, samtlige elever fordelt over fire dager og i ni puljer.

- Det er utrolig gøy. Teknisk Museum ønsker jo å være relevant, og årets oppgave hjelper oss å fornye opplegget vårt slik at vi også kan fornye oss med tiden, sier Heggelund.

Et av eksemplene er Jordan-børstene, som Heggelund mener er mindre relevant for dagens kloke, unge hoder.

Noe som derimot er høyst relevant for tiden er apper.

De teknologisk innfødte

En ting som tydelig går igjen på årets gründercamp på Engebråten skole er nettopp apper, uten at det var noe krav om at den ferdige løsningen skulle være en app.

De fleste av de 11 finalistene baserte seg på apper - resirkuleringsapp, kjøreapp, digital skolebokapp og så videre.

Det er tydelig at disse ungdommene er teknologisk innfødte, og bruker nettbrett og pc som vi andre pusser tenner.

I det hele tatt er det veldig imponerende å se alt de unge gründerne har tenkt ut, og mange av prosjektene er like bra som det jeg har sett ute i den "voksne" verden.

Stine Olsen fra HP Norge er en av de frivillige som sitter i juryen som skal bestemme vinneren.

Hun er veldig imponert over det hun har sett.

- Det er noen som kan så mye om å lage apper at det er helt rått, sier Olsen og utbryter "de er så flinke!"

Hun forteller at elevene har utviklet prototyper og til og med ferdige produkter.

- Mange har vært skikkelig flinke til å presentere og planlegge, og de teamer seg opp med det offentlige. De flinkeste har til og med planlagt videre utvikling, forteller Olsen.

Og vinneren er...

Etter en spennende runde med presentasjoner, quiz og annen morro er det endelig tid for å se hvem som har vunnet.

Spenningen ligger tett i festsalen når juryen entrer scenen.

- Og førstepremien går til... Drive1Car!

Jubelen går i taket, og vinnerlaget løper opp på scenen for å motta diplom og premie.

Foruten førsteplassen for beste konsept premieres også beste presentasjon og publikumsfavoritten, som også skal opp for å motta diplom og premie.

Vinnerløsningen Drive1Car dreier seg om samkjøring.

- Hvorfor kjøre hver sin bil når man likevel skal samme vei, spør jentene på vinnerlaget mens de gjør sitt beste for å skjule stoltheten.

Planen er at folk kan bruke appen til å gi hverandre skyss, og dermed spare miljøet (og penger) for unødvendig utslipp.

En god ide, som jentene skal presentere til oppdragsgiver over helgen. Det er ikke umulig å tenke seg at vi kan laste ned og bruke denne appen selv, om ikke lenge.

Og med det var gründercampen over for denne gangen.

Men det er bare ett år til neste gang.

- Norge trenger jo kreative hoder for fremtiden, sier undervisningsinspektør Gjengedal med et smil.