Ny Atea-avtale verdt 40 millioner

If ruller ut unified communications-løsning i hele Norden.

Publisert Sist oppdatert

Atea skriver avtale med If om leveranse av unified communications og ip-telefoniløsning til en verdi på rundt 40 milloner kroner.

Leveransen dekker over 7000 brukere i Norge, Sverige, Danmark og Finland og inkluderer prosjektledelse, implementering og full drift av løsningen over fem år.

Bytter hele kommunikasjonsplattformen

Løsningen vil gi en felles plattform for alle ansatte i If og integrerer tjenester som presence, hurtigmeldinger, video- og webkonferanse samt kobling mellom fasttelefon, "softphone" og mobiltelefon i ett og samme grensesnitt.

- If lever av sin interaksjon med kunder og antallet kundesamtaler vokser dramatisk år for år. Dette har ført til at vi i lang tid har jobbet med stadige forbedringer og automatisering av kundedialogen, sier Ifs it-direktør Kjell Rune Tveita.

Cisco og Microsoft

Den tekniske løsningen består av Cisco Unified Communications Manager og Microsoft Office Communication Server, integrert mot operatørtjenester i de ulike landene.

- Vi er stolte av at If-konsernet velger Atea for implementering av sin nye UC-løsning. Atea satser sterkt på denne type løsninger, og vi er langt fremme i europeisk målestokk på området, sier Steinar Sønsteby, administrerende direktør i Atea.