SATSER: Salesforce investerer 250 millioner dollar i ansvarlig kunstig intelligens. (Foto: Salesforce)

Investerer 2,57 milliarder i ansvarlig KI

For noen uker siden lanserte Salesforce Einstein GPT, en generativ KI-tjeneste for CRM og utvikling av kunderelasjoner.

Publisert Sist oppdatert

Med en rekordinvestering på 2,5 millioner norske kroner posisjonerer selskapet seg nå videre innen kunstig intelligens med et fond spesielt fokusert på etisk KI.

Ifølge en undersøkelse blant it-ledere vil mer enn to tredjedeler prioritere generativ kunstig intelligens for sin bedrift i løpet av de neste 18 månedene. Samtidig oppgir mange at tekniske og etiske bekymringer med teknologien fortsatt er en stor utfordring.

Nyopprettet fond

Det er en av grunnene til at Salesforce Venture, investeringsavdelingen til Salesforce, nå går inn med en rekordstor investering i et nyopprettet fond spesielt fokusert på etisk KI. Satsingen skal fremme ansvarlig utvikling og formidling av KI ved å gi startup-bedrifter som jobber med etisk KI bedre forutsetninger for å utvikle tjenestene sine. Dette melder CRM-giganten i en pressemelding.

– Når man lanserer denne typen teknologi, er det viktig at man gjør det ansvarlig og inkluderende. Vi kan ikke lukke øynene for dette – i stedet må vi hjelpe og veilede hvordan teknologien kan og bør brukes, skriver Kathy Baxter, ekspert hos Salesforce i etisk KI, i et blogginnlegg.

Går inn i fire selskaper

Fondet vil i første omgang investere i fire KI-selskaper: Anthropic – som utvikler KI-systemer og språkmodeller for ansvarlig KI-bruk. Cohere, en kanadisk startup som også jobber med en KI-basert språkmodell, og som har som nisje å gjøre teknologien tilgjengelig for bedrifter i ulike bransjer. Heart AI, som jobber med KI-teknologi for å forstå brukernes sosiale nettverk, og You.com – en slags hybrid mellom tradisjonell søkemotor og ChatGPT-lignende teknologi, der du kan søke på spørsmål og få et oppsummert svar med tydelige kildehenvisninger til svarene.