Boligjakt på mobilen

Innen markedet for boligsalg er mobile tjenester i ferd med å bli en viktig konkurransefaktor. DnB NOR Eiendom har kommet langt.

Publisert Sist oppdatert

- Vi har satset mye på en mobil strategi innen boligformidling. Vi ser at mobile løsninger vil bli veldig viktig innen kjøp og salg av eiendom, sier Morten Skjelbred, it-sjef i DnB NOR Eiendom.

Eiendomsmegleren har satset mye på å etablere mobile tjenester, både internt og eksternt. Kundene etterspør mobile tjenester, og meglerkontorene har rutiner og infrastruktur til å tilby kommunikasjon på en mobil plattform. Det begynte med at selskapet la over til mobil infrastruktur med Telenor Proffnett.

- ProffNett var et resultat av en konsernutredning for noen år siden, og var et viktig premiss for å jobbe videre med mobilitet, sier Skjelbred.

LES OGSÅ: Mobil suksess i Gjensidige

Selskapet har standardisert på terminalen HTC S710, som kjører på Microsofts operativsystem. DnB NOR Eiendom er i ferd med å innføre Microsofts CRM-løsning, slik at kundesystemet blir lett tilgengelig på en mobil plattform via Exchange-serveren.

- Mobilen kobles til serveren, og vi kan også kjøre med andre applikasjoner. Både egenutviklet og standardisert.

Automatiserte tjenester

Eiendomsmeglere tilbringer mye tid utenfor kontoret. Med selskapets mobile plattform kan de enkelte motta telefoner fra nye kunder, og registrere dem i CRM-systemet. Kundeinformasjon legges automatisk inn i CRM-systemet, ved hjelp av en tjeneste fra Opplysningen 1881, som linker telefonnummer med persondata. Megleren slipper derfor å fylle ut skjemaer.

- Det går raskt å sjekke om en kunde er registrert i basen, og det er enkelte å gjøre avtaler for oppfølging av kunden. Alt kan gjøres og registreres der og da, sier Morten Skjelbred.

DnB NOR har allerede utviklet en del kunderettede tjenester. SMS-varsling er ett eksempel. Kunder som er på jakt etter en bolig blir varslet på SMS når et ønsket objekt kommer for salg. Man registrerer ønsket bolig utfra forskjellige søkekriterier, som ønsket pris, antall rom og beliggenhet.

Man kan også velge å kun få informasjon boliger med visning samme uke. På nettsiden kan man velge om man vil ha prospekt oversendt på mobil eller mail. Kunder kan også søke boliger på mobil via WAP.

- Vi har en klar strategi om å være i tet på mobile løsninger. Mobil kommer ikke til å erstatte mail, men det blir stadig mer viktig som en utfyllende teknologisk plattform, mener Skjelbred.

Mobil strategi

Rask tilbakemelding er en viktig i et marked med mange aktører og sterk konkurranse. Mobilitet er en av de viktigste strategiene. Samtidig har man laget et system som er raskt å søke i for meglerne, uansett om man befinner seg på kontoret eller er ute.

- Hvis en megler får en telefonsamtale om en eiendom, kan man raskt søke på eiendommer knyttet til omsetning og annen informasjon, som er organisert i databaser, sier Skjelbred.

Selskapet er i ferd med å jobbe frem nye løsninger. Mye arbeid er gjort når det gjelder bakenforliggende systemer. Nå vil DnB NOR Eiendom fokusere på å utvikle flere kunderettede tjenester.

- Frontløsning er et viktig konkurranseelement for oss. For oss er mobilitet et strategisk virkemiddel for å posisjonere oss i markedet. Spesielt i forhold til kundeopplevelse. Både vi og kundene bruker mobil, og vi føler at vi har fått til en mer effektivt kommunikasjon, sier Morten Skjelbred.

- I forhold til budrunder gir mobil også en bedre tjeneste. Alle budgivere blir oppdatert samtidig. Vi er nå i en fase hvor vi ser på strategien fremover, og vurderer nye tjenester.