EFFEKTIVISERING: Med nye løsninger kan Nav spare kreftene. (Foto: Nav)

Kan frigjøre tusenvis av arbeidstimer årlig

Nav har inngått en kontrakt med Tietoevry for skyløsning, SaaS.

Anskaffelsen har en verdi på 12,2 millioner NOK over fem år. Ved å redusere tiden ansatte benytter til registrering og behandling av reiseregninger og utlegg, skal anskaffelsen forenkle arbeidshverdagen til 19.000 ansatte slik at de kan fokusere på sine kjerneoppgaver.

Løsningen skal sikre godt samspill mellom skytjeneste for reise og utlegg, og eksisterende lønns- og personalsystem, der brukervennlighet og utveksling av data er avgjørende.

- Vi ønsket et utleggs- og reiseregningssystem med stor grad av automatikk og innebygde kontrollmuligheter for å gi våre ansatte en positiv opplevelse og øke regnskapskvaliteten, sier Herdis Ulveseth, direktør for NAV økonomitjeneste, i en pressemelding.

Tietoevry skal implementere Unit4s utleggs- og reiseregningsløsning. Systemet bruker maskinlæringsteknologi til å redusere manuell registrering til et minimum, og veileder de ansatte gjennom kompliserte lover og regelverk.

- Med denne løsningen vil NAVs medarbeidere kunne redusere tidsbruken med å registrere reise og utlegg med opptil 80 prosent, noe som vil frigjøre tusenvis av arbeidstimer årlig. Løsningen oppdateres sentralt av Unit4 når det gjelder ulike satser og øvrige regler, på den måten kan virksomheten spare flere hundre arbeidstimer i året, sier Bjørnar Kårbi i Tieto Evry.

I et normalår har NAV rundt 100.000 refusjonskrav, men på grunn av koronapandemien er aktiviteten forventet å reduseres, så i avtalen er det lagt til grunn 75.000 refusjonskrav per år. Løsningen vil være tilgjengelig for alle NAVs ansatte.