SNUDD: Netthandelsvarene våre avslører store endringer, sier Ardalan Fadai i Nets. (Foto: Nets)

E-handel snur på kjønnsmønstre

E-handelsrapport fra Nets viser nye mønstre for shopping.

I følge en fersk undersøkelse fra Nets velger stadig flere menn netthandel når de finner klær til barna. På sin side bruker kvinner netthandelen i økende grad for å kjøpe produkter relatert til hage og bygg. Det er en annen situasjon enn tidligere.

Sammenlignet med 2020, viser tallene en vekst på hele 35 prosent for menn som kjøper klær til barna på nett. Veksten for kvinners kjøp av bygg og hage-relaterte produkter var på 53 prosent, men bare 14 prosent for menn.

Pandemien har gjort noe med handlevanene

Ardalan Fadai, handelsanalytiker i Nets, sier at den ferske e-handelsrapporten viser at de tradisjonelle kjønnsmønstrene ble snudd på hodet i 2021.

– Det er interessant å se at den største prosentvise veksten for e-handel av barneklær er hos menn, mens den største prosentvise veksten for bygg og hage er hos kvinner. Begge kategorier hvor veksten normalt er motsatt. Det er åpenbart at pandemien har gjort noe med handlevanene våre, sier han i en pressemelding.

Kvinner vil ha bil, båt og motorsykkel

Et annet eksempel som bekrefter trenden, er at veksten for kjøp av utstyr til bil, båt og motorsykkel var på 17 prosent for menn i 2021. Tilsvarende vekst for kvinner var på hele 41 prosent.

– Selv om menn fortsatt kjøper stadig mer barneklær på nett, så går det fortsatt i mest bilprodukter, byggevarer, alkohol, hvitevarer, take away, sportsutstyr og elektronikk. Det er faktisk flere menn enn kvinner som oppgir å kjøpe sexleketøy og erotiske artikler på nett, legger han til.

Menn vil spare penger – kvinner spare tid

Hovedårsaken til at folk flest handler på nett er bekvemmelighet. I 2020 svarte 28 prosent at det var hovedårsaken, mens tilsvarende tall for fjoråret var på 35 prosent. Ardalan Fadai sier rapporten viser at netthandel skal være så ukomplisert som mulig.

– Interessant er det også å se at 13 prosent av kvinnene sier de handler på nett for å unngå kø, men tilsvarende tall for menn er på fem prosent. Derimot oppgir elleve prosent av mennene at de handler på nett fordi det er enkelt å sammenligne priser. Det kan se ut som at kvinner er mest opptatt av å spare tid, mens menn er mest opptatt av å spare penger, avslutter han.