Nordmenn fråtser i elektronikk
I fjor kjøpte nordmenn forbrukerelektronikk for over 23 milliarder kroner. Nesten 20 prosent mer enn året før.
Salget av forbrukerelektronikk økte 19,7 prosent fra 2003 til 2004. Størst var veksten i salget av mobiltelefoner, som økte 28,4 prosent til 5,33 milliarder kroner. Også pc-salget til forbruker økte mye, 21,8 prosent. Salget utgjorde 3,65 milliarder kroner.
Forbrukernes andel av pc-markedet utgjorde 30 prosent målt i kroner. Men målt i antall, hele 57 prosent. Det er skjedd en stor endring i hva slags pc-er forbrukerne kjøper - så mange som 75 prosent av pc-ene var bærbare.
Hvitevarer vokste med elleve prosent til 6,45 milliarder kroner. Lyd- og bildeprodukter økte med 16,8 prosent til 7,78 milliarder kroner. Den enkeltkategorien som økte mest, var mp3-spillere.
Det er usikre tall på hvor mange mp3-spillere som ble solgt i 2003, men Elektro- og elektronikkbransjen regner med at det totalt var rundt 50.000 spillere i landet før 2004. Bare i fjor ble det solgt rundt 300.000 musikkspillende smådingser.