Piratkopiering kan bety slutten for pc-spill
Salget av av pc-spill falt nesten 30 prosent i 2002. Det ser ikke bedre ut for 2003. Konsoll-spillene er i ferd med å ta over markedet. Produsentens frykt for piratkopiering er en årsakene.
Faktisk står konsollspillene i USA for en årlig omsetning på 5,8 milliarder dollar. Når det samlede salget beløper seg til 7 milliarder dollar, utgjør pc-spillene med andre ord bare 1,2 milliarder.
Selger mindre
Denne utviklingen er også tydelig i Norge. I 2002 ble det omsatt pc-spill for 91 millioner kroner. Det var en tilbakegang på nesten tredve prosent sammenlignet med året før. Konsollandelen av markedet utgjorde til sammenligning rundt 250 millioner kroner.
Siden tallene for fjerde kvartal ennå ikke er klare, vil ikke leder for Norsk spill og Multimedia Leverandørforening, Espen Tollefsen, konkludere med hensyn til markedsutviklingen i fjor.
Tallene for de tre første kvartalene ser imidlertid ut til å bekrefte pc-spillenes tilbakegang.
-- Vi ser nok noe av den samme trenden som i 2002, men fordi vi ikke har tallene for fjerde kvartal inne ennå, er det vanskelig å si helt sikkert. Imidlertid er det som regel konsollspillene som gjør det best i julesalget, sier Tollefsen, som ved siden av jobben i NMS er markedsdirektør Nordisk Film Interactive.
Piratkopiering
Styreformann i den norske Spillprodusentforeningen, Henning Rokling, har liten tro på at pc-en som plattform for spill vil ta seg opp med det første. Når stadig flere titler utvikles utelukkende for konsoll, skyldes det primært at piratvirksomheten knyttet til pc-spill er svært omfattende.
Marginene for spill-produsentene er oftest svært små. Få titler når opp i konkurransen, og når en stor potensiell inntektskilde forvinner på grunn av ulovlig kopiering, blir det enda tøffere.
-- Det er ikke tvil om at det er med attraktivt å jobbe med konsoll. Omfattende adopsjon av blant annet bredbånd har gjort piratkopiering svært utbredt. Det gjør det vanskelig å oppnå lønnomhet med pc-spill, sier Rokling.
Rokling har også bakgrunn som gründer og daglig leder i Innerloop. Innerloop har gjort seg bemerket internasjonalt med flere pc-spillutgivelser. Rokling forteller piratkopiering av konsollspill også er et problem, men i betydelig mindre grad. Først og fremst fordi det er vanskeligere å få til og at terskelen dermed er høyere.
Pc er enklere
Paradokset er at det egentlig er det enklere og billigere å utvikle spill for pc enn for konsoll. Maskinvare-investeringene er lavere og behovet for spesialkompetanse mindre.
Ved utvikling av konsollspill må man dessuten inngå avtaler med konsoll-leverandørene, noe som ifølge Rokling kan være en lang og tidkrevende prosess. Men så lenge Microsofts operativsystemer ikke sørger for å gjøre ulovlig kopiering vanskeligere, mener han vil flere og flere likevel velge å holde seg unna pc-en.
-- Men skal man komme piratvirksomheten til livs, må Microsoft gjøre noe med Windows. Det har selskapet mindre motivasjon for, nå som de har en egen spillkonsoll. De har Xbox og taper jo derfor egentlig ikke penger på piratkopieringen. En sikker kopisperre må på plass, sier Rolkling, som mener en løsnning kan være at man bare får registrert og brukt pc-spill hvis maskinen er koblet til internett.