GLADE KARER: Det er stas å være finalist til årets Smartby-awards. Her ved Green Edge Compute, fra venstre Patrik J. Hagelin, Jan Georg Larsen og Svein H. Olavesen. (Foto: Rune Hammerstad)

Her er finalistene til årets Smartby-awards

Vinneren vil bli annonsert på Computerworld den 15. november.

Publisert Sist oppdatert

I år har Dataforeningen landet på tre finalister: Green Edge Compute, Innbyggerkontakt og Intoto. Vi har tatt en prat med dem om løsningene som skaffet dem de gjeve nominasjonene til Smartby-awards.

Kommune-kontakt med innbyggere

Smartby-awards

Smartby-awards har eksistert siden 2017, og vil nå bli delt ut for 5. gang. Tidligere har prisen gått til Halden Kommune (2017), Stavanger Kommune (2018), InfoTiles (2019) og Smart Vann Hvaler.

En Smartby-løsning bruker digital teknologi til å gjøre byen til et bedre steder å leve, bo og arbeide i. Smartby-initiativer har som mål å forbedre offentlige tjenester og innbyggernes livskvalitet, utnytte felles ressurser optimalt, øke byenes produktivitet, samt å redusere klima- og miljøproblemer i byene.

Innbyggerkontakt er en løsning for kommuner og andre offentlige instanser som skal forenkle kommunikasjon og gi relevant informasjon til innbyggere når de trenger det. Den skal forenkle blant annet administrasjon og distribusjon. Da kan kommunen bli kjent med sine innbyggere og til gjengjeld vite både når og hvilken informasjon de trenger.

Det er KF (Kommuneforlaget), som er et datterselskap av KS, som står bak løsningen. Kristin Sørdal forteller at KF jobber tett med mange samarbeidspartnere, og at det var med Knowit de i felleskap kom med en ide det var riktig å satse på.

INNBYGGERE: Med sin løsning hjelper KF ulike offentlige instanser å komme tettere på brukere. Her ved Kristin Sørdal i KF. (Foto: Karina Ronning)

– Vi har videre hentet inspirasjon fra Oslo Origo som i sin tid laget løsningen «proaktive meldinger» for å kommunisere med sine innbyggere. I tillegg til selve funksjonaliteten som Oslo Origo hadde, har vi ved hjelp av brukerdrevet utvikling laget et intuitivt brukergrensesnitt. Dette betyr at ansatte i kommunene kan velge mottakere, bilder og skrive egen tekst – alt i et oppsett tilpasset kommunenes grafiske profil, forteller Sørdal.

I løpet av prosessen har KF hadde god dialog med Oslo Origo, og som følge av at Innbyggerkontakt har blitt den funksjonsrike løsningen den er per i dag, har Oslo Origo valgt å legge ned «proaktive meldinger».

– Etatene og bydelene i Oslo kommune benytter nå Innbyggerkontakt for å informere om beboerparkering, henting av hageavfall og bygging av nye park- og fritidsområder. Det er gøy!

Det er enorme synergier mellom et univers av aktører når man deler vanndata like naturlig som vi alle deler vannressurser.

Frode Aagedal, Intoto

Flom ble fornyelse

Frode Aagedal forteller at en stor fortvilelse etter Synne-flommen i 2015 bidro til at Intoto ble utviklet.

VANN-DATA: Frode Aagedal er administrerende direktør og med-grunnlegger i Intoto. (Foto: Intoto)

– Vi så at tankesett og teknologier innen vassdragsdata er utdatert og trenger nye tilnærminger.

Ikke bare i Norge – men i hele verden, forteller Aagedal.

Intoto er et norsk teknologiselskap og en digital plattform for smartere elver, bekker, havner og fjorder. Gjennom sin digitale plattform samler de informasjon om elver, fjorder og havner, på en enkel måte.

– Det er enorme synergier mellom et univers av aktører når man deler vanndata like naturlig som vi alle deler vannressurser, sier Aagedal.

– Vi ser at staten våkner og ser at det trengs tettere samarbeid offentlig/privat, og revisjon av regelverk rundt vassdragsdata, mener Aagedal.

Han ser også at det er enorme synergier mellom et univers av aktører når man deler vanndata like naturlig som man alle deler vannressurser. Og det er store forbedringspotensialer i vannkraftbransjen og produksjonen av grønn energi.

Bærekraftig datasenter

Youtube-videoen for Justin Biebers "Despacito" hadde like stort co2-utslipp som det 100.000 taxibiler hadde i et helt år.

Da Green Edge Compute startet sitt prosjektet i 2018 hadde de én målsetting: Skape verdens mest bærekraftige datasenter-konsept som samtidig møter fremtidige teknologikrav fra dagens moderne og smarte byer. De utviklet løsningen fordi de leste om hvor energikrevende it-industrien var.

– Dette var lesing som ikke bare var overraskende, men skremmende, forteller Patrik Hagelin i Green Edge.

Blant annet hadde youtube-videoen for Justin Biebers "Despacito" like stort co2-utslipp som det 100.000 taxibiler hadde i et helt år.

Tettere samarbeid

– Vi har kunnskap om å bygge og drifte datasenter internt og ble da meget interessert i å finne ut av hvordan man kunne gjøre dette på en mer bærekraftig måte.

I 2018 engasjerte Green Edge Compute derfor Powerhousealliansen og startet en omfattende mulighetsstudie sammen med kommune, energiselskap og ledende teknologiaktører. Studien viste at det er mulig å bygge grønnere datasenter, og dermed ble Green Edge etablert. Effekten av løsningen deres er tydelige.

– Vi har oppnådd stor interesse i media og hos kunder. Vi starter nå jobben med å overføre kunder til vårt datasenter i Trondheim og avtaler å bygge GEC TWO i Stavanger er signert.

Overflod av informasjon

Ettersom det i dag er overflod av informasjon i mange ulike kanaler, hjelper Innbyggerkontakt kommunene til å kommunisere relevant informasjon på en effektiv måte som treffer den riktige innbyggeren.

Kristin Sørdal i KF

Også hos KF så man det var stort potensiale for effektivisering.

– Ettersom det i dag er overflod av informasjon i mange ulike kanaler, hjelper Innbyggerkontakt kommunene til å kommunisere relevant informasjon på en effektiv måte som treffer den riktige innbyggeren. Med innbyggerkontakt kan man velge og tilpasse informasjonen til bestemte grupper av mottakere, sier Sørdal.

Eksempelvis kan kommunen sende informasjon om influensavaksine til alle over 65 år, automatisk sende informasjon om barnehageopptak til alle foreldre, og informasjon om hytterenovasjon til alle hytteeiere.

– Det er et høyt antall innbyggere som leser informasjonen fra kommunen, og gevinstene er mange: blant annet økt trivsel og omdømme i kommunen samt kostnadsbesparing.

Kutter 1500 tonn

Også Green Edge Compute ser gevinster fra sin løsning.

– Interessen for energibesparende, lokal og bærekraftig it har aldri vært større. Innen noen få år skal alle de større nordiske byene ha tilgang på grønn lokal it, mener Hagelin.

Green Edge Compute har nylig gjennomført en omfattende pilot (livssyklusanalyse) i sitt første datasenter GEC ONE i Trondheim i regi av Sintef. Denne rapporten sammenlignet deres datasenter mot to referanser: norske datasenter og europeiske datasenter.

Det er viktig for oss å inkludere så mange brukergrupper som mulig for å sikre at de får proaktiv og korrekt informasjon som er relevant for den enkelte innbygger.

Kristin Sørdal i KF

– Rapporten er nå publisert og viser at vi kutter 1500 tonn CO2 årlig mot norske datasenter og over 8000 tonn årlig mot europeiske datasenter. Dette er kun et av flere store positive effekter vi oppnår. Jeg siterer forskerne i Sintef «både overraskende og oppsiktsvekkende» og legger grunnlaget for interessen for oss i markedet, sier Hagelin.

Samfunnsnytte

Det er tydelig at grønne datasenter har en tydelig samfunnsnytte. Det samme kan man si om innbyggerkontakt.

– Har dere vært bekymret for digitalt utenforskap?

– Ja! Det er viktig for oss å inkludere så mange brukergrupper som mulig for å sikre at de får proaktiv og korrekt informasjon som er relevant for den enkelte innbygger. I Norge er vi i dag så heldige å ha et fantastisk kontakt- og reservasjonsregister som alltid er oppdatert med korrekt informasjon til over 95% av innbyggerne. Dette er noe få andre land i verden kan skilte med, påpeker Sørdal.

Ved å sende informasjon på e-post og SMS, når Innbyggerkontakt svært store deler av befolkningen som ellers ikke ville fått tilsvarende informasjon fra kommunen.

– Vi er heleide av KS og jobber selvsagt for å minske digitalt utenforskap hver dag, noe vi kontinuerlig har dialog med kommunene om. Derfor vurderer vi blant annet å legge til rette for å sende informasjon per post for de som verken har e-post eller mobiltelefon, avslutter Sørdal.