Engasjerer med sosialt intranett
Intranett med informasjonsflyt i én retning er foreldet. Nå er det åpenhet som gjelder, mener E-Vita.
Frank Rognstad er administrerende direktør i it-selskapet E-vita.
Han mener ideen om lederens informasjonsmonopol, som dyrkes i det tradisjonelle intranettet, er passé.
- Sosiale medier er et virkemiddel som skaper engasjement og motivasjon, mener han.
Nå er det nemlig kommunikasjon og åpenhet som gjelder, også internt i bedriften.
Det sosiale intranettet
For de fleste er intranettet fortsatt en ren informasjonakanal, hvor informasjon publiseres av en person eller en liten gruppe.
E-vita mener dette er en lite motiverende praksis.
- Jeg er opptatt av å engasjere de ansatte. Det er viktig å motivere og involvere, og det er lønnsomt for bedriften, sier Christine Lund, fagansvarlig i E-vita.
Hun mener den beste måten å engasjere og motivere ansatte på er å gjøre det enkelt å komme med innspill og dele kunnskap og meninger.
Det er her det sosiale intranettet kommer inn i bildet.
Åpenhetskultur
- Vi spurte oss selv hvordan vi kan gjøre jobben mer gøy, sier Lund.
Svaret var å tørre å la de ansatte slippe til.
Det sosiale intranettet jevner ut tradisjonelle barrierer mellom ledelse og gutta på gulvet, og skaper engasjement som motiverer.
E-vita oppfordrer sine ansatte til å bruke det sosiale intranettet og dele kunnskap, informasjon, tanker og ideer.
- Som arbeidsgiver synes jeg det viktigste er kunnskapsdeling. Men vi har også den sosiale delen. De ansatte sitter jo ofte ute hos kundene, men får likevel med seg det som skjer i selskapet på grunn av det sosiale intranettet, sier Lund.
Kortere vei til toppen
Samtidig blir det ganske åpenlyst hvem som gjør hva, og hvilke tanker og ideer de ansatte sitter med.
- Veien fra grasrota til ledelsen blir kortere, og det er blitt lettere å få i gang prosjekter når ideene komer frem i lyset, og ikke drukner i epost, sier Lund.
De ansatte gir også mange tilbakemeldinger til hverandre via intranettet, noe som igjen bidrar til motivasjon og engasjement.
- Tilbakemeldinger er raskere og enklere med sosiale medier, som for eksempel å kunne kommentere på ting som legges ut, og å klikke "Like", sier Lund.
Med egen app for smartenheter, brukes intranettet ofte også hjemmefra. Mye på samme måte som andre sosiale medier, som for eksempel Facebook.
Krever kulturendring
Det er riktignok en del ledere som kan være redd for å miste kontrollen gjennom å åpne døren for kunnskapsdeling i et åpent miljø.
- Gjør dette, så sier du som leder at selskapet ikke skal være toppstyrt. Det handler om fellesskapet, og kulturen er det man må ta tak i her, sier Rognstad.
Han mener at det viktigste er å finne balansegangen mellom informasjonsmakt og åpen deling av kunnskap.
- Vi skaper engasjerte medarbeidere. Har vi ikke det, taper vi. Prisen er å gi fra seg noe av informasjonsmakten, sier Rognstad.
Klarer man å gi slipp på noe av kontrollen, så får man til gjengjeld en mer effektiv ledelse, og bygger en sterkere felles bevissthet på arbeidsplassen, mener E-vita.
- Den som tør å ta det grepet kommer til å vinne de beste ansatte, mener Rognstad.