Telenor kan få dagsbøter

Telenor mener kundene selv må bestille automatisk varsling for datagjesting. Tull, mener PT.

Publisert Sist oppdatert

Post- og teletilsynet (PT) varsler Telenor om at selskapet får dagsbøter fra 1. august på 20.000 kroner hvis ikke sperretjenesten for datagjesting i Europa snarest kommer i orden. Det skriver PT i pressemelding.

Ifølge nye EU-regler er mobilselskapene nå pliktig til å innføre en automatisk varslings- og sperretjeneste for alle sluttkunder fra 1. juli 2010, slik at brukerne er beskyttet mot skyhøye regninger når de laster ned datatrafikk på reise i Europa (EØS-området). Når regningen for datalasting når rundt 500 kroner, skal muligheten for å laste ned stenges hvis brukeren ikke aktivt ber om en høyere beløpsgrense, skriver PT på sin hjemmeside.

Problemet er at Telenor ikke har denne tjenesten på plass for sine abonnenter før fristen. Teleselskapet mener at slik varsling og sperring er en tjeneste kundene selv må bestille.

"Dette er i strid med det felleseuropeiske regelverket som er tatt inn i norsk lovgivning og som sier at brukeren skal være automatisk beskyttet. Det skal altså ikke være nødvendig å bestille tjenesten", heter det fra PT.

- Vi er forskrekket over at Telenor, som en betydelig norsk og europeisk mobilleverandør, ikke har denne tjenesten i orden. Vi kan ikke akseptere at selskapet ber kundene selv ta skritt for å beskytte seg mot høye regninger, når dette er noe Telenor har ansvar for, sier PT-direktør Willy Jensen.

Dagsbøter

De nye forpliktelsene til å verne kunden mot høye dataregninger gjelder fra 1. juli 2010. PT har bedt om en forklaring på hvordan Telenor vil sikre dette ansvaret. Fra 1. august vil en tvangsmulkt på 20.000 kroner per dag begynne å løpe, men Telenor har altså fullt ansvar allerede fra 1. juli, i likhet med alle andre leverandører av mobiltelefoni.

- Vi tar brevet til etterretning. Vi skal komme med en løsning på dette før dagsbøtene kommer, sier informasjonssjef Per Aril Meling i Telenor til Computerworld.

Meling kan ikke nå si noe om hva løsningene blir, men lover at både kundene og PT er fornøyde i løpet av juli. Les Post- og teletilsynets brev til Telenor her.