Vil selge tynne klienter til hjemmebruk

Norske arbeidsplasser bugner over av tynne klienter. Nå vil Wyse-sjefen at du også skal ha en hjemme i stuen.

Publisert Sist oppdatert

Tarkan Maner har i løpet av sine fire år i det markedsledende tynnklientselskapet Wyse jobbet seg opp til å bli øverste leder for de vel 600 ansatte verden over. Han er på norgesbesøk fem-seks ganger i året for å konsultere med selskapets norske distributør Commaxx, samt foreta møter med betydelige kunder. Norge har nemlig alltid ligget langt fremme med hensyn til bruk av tynne klienter.

LES OGSÅ: Derfor er Norge perfekt for tynne klienter

Og det er fortsatt lite som tyder på at tynne klienter er på vei ut, ifølge Maner.

- Vi har akkurat lagt bak oss vårt beste kvartal på ti år, takket være solid programvaresalg i tillegg til selve maskinvaren, forteller den tyrkiskfødte toppsjefen engasjert.

Vil snakke med Telenor

Wyse har som målsetting å få en tynn klient til å bli mest mulig lik en vanlig pc med hensyn til funksjonalitet. Selskapet skryter voldsomt av sine tynne klienters mulighet for å spille av multimedieinnhold uten hakking og irriterende oppheng. Dette gjøres gjennom teknologien TCX, som gjør at filene dekodes direkte på klienten. I september lanseres teknologi som også gir støtte for avspilling av flash-basert innhold, og nå vil Maner og kompani begi seg ut på konsumentmarkedet.

Han er overbevist om at mange forbrukere kunne tenke seg å ha en tynn klient hjemme.

- I dag kjøper folk dyre bærbare datamaskiner bare for å surfe på nettet. Jeg tror det er et stort hjemmemarked for tynne klienter som tar få sekunder å starte opp, og som kan brukes til slike enkle oppgaver, sier han.

For snart et år siden lanserte selskapet egne bærbare tynne klienter. Maskinen ligner på en bærbar pc, men inneholder ingen harddisk. Maner regner med å ha på plass nye konsumenttilpassede produkter i løpet av et halvt til ett års tid. Men for at er slikt konsept skal lykkes, må Wyse inngå avtaler med aktører som kan levere selve tjenestene. Maner har allerede vært i kontakt med teleoperatører som AT&T, France Telecom og Deutsche Telekom.

- Jeg ønsker også å snakke med Telenor om et eventuelt tynnklientstilbud for kundene, konstaterer han.

LES OGSÅ: Tykk opplevelse på tynn klient

To millioner kunder

Med inntoget av ulike virtualiseringsteknologier har kundemassen også endret karakter, ifølge Maner. Kunnskapsarbeidere har blitt dominerende, mye grunnet nettopp støtten for multimedia og VoIP (Voice-over-Internet protocol). Hovedsegmentet er fortsatt større virksomheter og organisasjoner, som eksempelvis Nav her i Norge, selv om også smb-markedet er på vei oppover. Men det er fortsatt et stykke igjen til at norske kunder kan måle seg med de største utenlandske.

- De største forskjellene har med målestokk å gjøre. Vår amerikanske kunde Wal-Mart har for eksempel to millioner ansatte. Ellers er de norske og amerikanske markedene ikke så ulike, avslutter Maner.