Slik vil Varnish tjene penger

Gratis programvare kan være vanskelig å bli rik av. Nå lager Varnish en egen plus-modell for kundene som trenger det lille ekstra.

Publisert Sist oppdatert

Varnish starter året med å pakke alle tilleggstjenester de kan tilby ut over gratisversjonen av programvaren i en betalpakke de kaller «Varnish Plus».

- En utfordring med åpen kildekode er at det basalt sett må være en funksjonsrik programvare i bunn, og så må tilleggstjenester være fornuftig adskilt og forståelig prissatt. Å legge opp til at basisfunksjoner blir tilgjengelig kun dersom man betaler for det, blir sjelden forstått eller satt pris på, sier teknologidirektør Per Buer i Varnish Software til Computerworld.

Ekte tillegg, ikke uttrekk

Plus-pakken gir tilbud om fem moduler med avansert administrasjon, optimeringsverktøy, sikkerhet, statistikk, rådgiving og brukerstøtte for selskapets bufferprogramvare Varnish Cache. Svært mange nettjenester bruker Varnish Cache-programvaren for å gi økt hastighet og bedre responstid på nettsteder med mye trafikk. Dette gjelder for eksempel også nettsidene til Computerworld.

- Den som trives med programvaren og vil drive tilpassing og utvikling selv kan fortsatt gjøre det uten av noen funksjoner fjernes. Men virksomheter som vil ha storskala støtte og bruke allerede utprøvde tilleggsløsninger skal få tilgang til dette til en forutsigbar pris, sier Buer.

Han sammenligner prisingsmodellen med teleabonnement. De fleste kjøper pakker som er tilpasset egen bruk, selv om det innebærer at enkelte tilleggstjenester er mindre viktig enn andre.

- Det er ingen grunn for oss å gjøre basisen dårligere for å «tvinge» noen over i plus-pakken. Basisprogramvaren er først og fremst en kilde til flere plus-kunder, og kundene vil gå til plus-pakken fordi de er fornøyd med basispakken men ser at det blir enda bedre å gå til en plus-løsning, poengterer Buer.

Vekstambisjoner

Varnish har nettopp flyttet til nye lokaler øverst i Nydalen i Oslo. Interessant nok er det til de gamle kontorene til Microsoft Norge fra tilbake i forrige årtusen.

Veksten til selskapet ser ut til å komme i nye områder.

- Vi ser en vekst i retning i det som kalles CDN, «Content Delivery Networks» som nytt felt. Vi har også en stor mengde nettmediebedrifter som bruker oss, men de er ikke majoriteten lenger – de utgjør cirka 30 prosent. Vi har en fin vekst i finans og deres kunderettete tjenester, og i konsernportaler.

CDN kan være alt fra fotodelingstjenester til andre nettsteder der effektiv deling av filer over nett spiller en rolle. Dette inkluderer også virksomheter, og selskapet er dermed i ferd med å spille en rolle alle steder der det er viktig å få levert innhold raskt. Selskapsportaler der akselerering blir viktig er bedrifter med mer enn 20 000 ansatte og en aktiv mobilstrategi.

Videoeksplosjonen

Et felt der de jobber med å bli bedre er videodistribusjon.

- Innhold levert som video på nett vokser fort, og det gjelder ikke bare medier. Deling av video mellom vanlig internettbrukere er mer og mer vanlig, men også bedrifter tar i bruk video. Dette kan være for kampanjer eller som brukerveiledning for egne produkter. Vi jobber hardt for å bli enda bedre til å støtte rask videodistribusjon, forteller Buer.

I en pressemelding hevder selskapet at deres løsninger øker ytelsen for mer enn 1,7 millioner nettsider verden over. Blant brukerne finner man virksomheter som BBC, The New York Times, Vimeo, Newsday og Whitehouse.gov.