LØNNSOM VEKST I BREDBÅND: Nornett har vist det er mulig med lønnsom vekst i distriktene, sier daglig leder Bent Håvard Romsdal. (Pressefoto)

Lønnsomt bredbånd i Finnmark

Nornett i Finnmark rundet 20 år. Det privateide bredbåndselskapet styrker seg spesielt i Øst-Finnmark. Selskapet kan vise til solide overskudd de siste 13 årene.

Publisert Sist oppdatert

Det begynte med kabel-TV i solide koakskabler. Nå er det også høyhastighets internett, gjennom kabler og fibernett. Til tross for hard konkurranse fra kraftlag i alle de største nettene, har Nornett lykkes i å få til fin vekst.

Sterk vekst

Med en omsetning på over 42 millioner i 2014, kan Nornett slå fast at det går bra. Det var det ikke mange som trodde da bedriften hadde sin spede start i 1995. I dag har de fine overskudd og et mål om å runde 55 millioner i omsetning i 2019. 70 prosent av inntektene kommer fra andre kommuner enn Alta. Nornett er et godt eksempel på at lokale bredbåndselskaper kan tjene gode penger. I 2013

- Vi har vist at det er mulig å få til lønnsom vekst i bredbånd i distriktene. I 2012 hadde vi et driftsresultat på 5 millioner, i 2013 på 1,9 millioner og vi når nok rundt 2,0 millioner for 2014 der regnskapet ennå ikke er klart, sier daglig leder Bent Håvard Romsdal.

- Siden 2001 har dere gått med overskudd som på det meste var opp i 5-8 millioner. Hva er årsaken til at det har vært svakere de to siste årene?

- Drifta har gradvis vært tatt opp på et mer driftssikkert nivå med tanke på bemanning og teknologi. Kravene til stabilitet, sikkerhet, og kapasitet har vært sterkt økende de senere årene, noe vi har tatt høyde for i drifta gjennom stegvise oppgraderinger. Gjennom 2000-tallet har selskapet også gjort salg av endel nett i sør-norge som har gitt ekstraordinære resultater i enkelte år. Videre koster utvikling, og etter noen år med konsolidering av resultat og drift har vi igjen tenkt mer offensivt på utvikling av selskap og kundeportefølje, men nå i vårt definerte kjerneområde som er Nord-Norge.

Nornett ved årsskiftet 2014/2015 6.000 kunder på kabel (TV og Internett-aksess) hvor ca 250 på fiberaksess. Målet for 2015 er mellom 150-200 nye fiberkunder i definerte områder. Canal Digital er tjenesteleverandør, og videre oppsalg i kabelnettene.

Nornett har vist gjennomføringsevne de siste årene, bl.a. med en totalleveranse på fiberutbygging på Sørøya i Finnmark, da som entreprenør for Hammerfest Energi Bredbånd AS, så kompetansen og viljen er absolutt tilstede i selskapet.

Det var flere bølgedaler og -topper etter oppstarten, men nå kan ledelsen si seg fornøyd med drift og bedrift – og ser stadig fremover. De nye lokalene  er moderne og romslige, med kantine, sofakrok og spreke farger.

Da Romsdal kom inn i selskapet i 2009, var det en del å ta tak i. Takket være egen innsats og gode hjelpere, fikk både Nornett og nye hovedaksjonærer lån. De «sto han av».

Privateid

På slutten av 90-tallet ble Nornett Com etablert som et datterselskap, for å tilby internettrafikk i kabel-TV-nettet. Dette Selskapet ble etter hvert solgt til Alta Kraftlag, sammen med retten til å selge internettaksess. I 2011 fikk Nornett kjøpt rettigheten tilbake fra Eltele, og ble igjen herrer i eget hus. Nornett er et av få lokale bredbåndselskaper i Norge som ikke er eid av kraftselskaper, og i Nord-Norge det eneste privateide bredbåndsselskapet med så stor geografisk utbredelse, og kundemasse som styrer hele verdikjeden fra netteier til salg og support.

Da Canal Digital i 2001 bestemte seg for å selge alt av små kabelnett de ikke tjente penger på, var Nornett der. Nettene på små steder over hele landet fant Nornett ut at de skulle kjøpe. Små nett bestående av en parabolantenne, med kabler. Noen få hadde godt over hundre kunder, mange bare tjue. På det meste var det 10.000 abonnenter, på steder de aldri hadde hørt om før.

– I løpet av 2002 var vi 16 ansatte. På kundesenter, sentralbord, administrasjon, økonomi og montører. Vi klarte å overtale Kjell Iver Suhr ned fra Svalbard, så ble han økonomisjef, forteller de.

De er i dag veldig fornøyd med at de klarte å tjene penger på noe Canal Digital ikke lenger anså som lønnsomt.

Fremtidens Nornett

I dag legger også Nornett fiber. De har fiber gjennom Alta. I tillegg er de en stor aktør i Øst-Finnmark. De har innsett at det er det kundene etterspør. I Kirkenes har de lagt en fiberring rundt hele byen, og har bygd ny stamfiber mellom Vardø og Vadsø med kundeleveranser på dette strekket. Ellers har selskapet 10Gb kapasitet i sitt kjernenett fra Bodø i sør til Vardø i nord.

Samtidig setter de inn trykket på ny markedsføring, og selger direkte mot bedriftsmarkedet.

– Vi rundet en stor milepæl da vi bikket 40 millioner i omsetning i 2012. Vår visjon er: «Gode opplevelser – hver dag.» Vi skal ha en nordnorsk stemme, og være et nordnorsk selskap, fastslår Romsdal.

- Telenor etterlyser bredbåndselskaper de kan kjøpe. Dere kunne sikkert tjene gode penger på et salg i dag. Er det aktuelt?

- Det er i dag ingen uttalt salgsstrategi fra hovedaksjonærer eller styre, og vi er et selskap i fin utvikling. Eierne, som forøvrig alle jobber i selskapet, er fortrolig med dagens situasjon og ser fortsatt muligheter for Nornett og videre vekst så det er foreløpig ikke noe som forstyrrer nattesøvnen. Men så er det vel ofte sånn at det meste kan være til salgs om pris og videre strategi for selskapet er forenlig med eiernes ønsker, sier Romsdal.