Driftige driftere

Driftige driftere

99X leverer it-avdeling til selskaper som ikke har sin egen, og de gjør det med glede og personlig kontakt.

Driftselskapet 99X ble etablert og begynte å selge driftstjenester, privatsky og brukerstøtte i 2007. I dag er selskapet 100 ansatte, har omlag 6.000 brukere, 450 driftslokasjoner.

Selskapet er også kåret til Gaselle-bedrift i 2012 og 2013.

- Vi drifter land og strand, og passer godt for virksomheter med mange mobile brukere elelr mange lokasjoner, forteller Peter Nomme, forretningssjefen i 99X.

Fra intern-it til outsourcing

Det er en trend i markedet at drift og driftstjenester forsvinner ut av huset og settes til drift og outsourcingspesialister. En del av dette kan skyldes på nettskyen, men det er ikke hele historien.

- Markedet har gått fra lokal it-støtte og drift de siste ti til 15 årene, til å sette ut hele eller deler av it-produksjonen, påpeker Nomme.

Siden oppstarten i 2007 har 99X levert private skytjenester til en rekke kunder. I denne modellen er det kundene som eier innholdet, mens grunnmuren, altså lagring og infrastruktur, er fellestjenester selskapet leverer fra sine datasentre. Det blir veldig ryddig på den måten, mener selskapet. Kundene får mer for pengene.

- Trenger man i det hele tatt en egen it-avdeling når tjenestene forsvinner ut i skyen? Kompleksiteten blir jo ikke nødvendigvis borte, men det gjør kanskje den daglige operative it-tjenesten, mener Nomme.

Private skytjenester følger brukeren, og enkle brukerrettede løsninger som for eksempel Dropbox er lett tilgjengelig for alle. Da er det vikig å komme den enkelte ansatte i forkjøpet, med egen og lettvinn løsning, mener selskapet.

- Det er viktig at tjenestene som brukes i bedriften er under kontroll av it. Det er også viktig at bedriften har kontroll på tilgang til all informasjon og viktige verdier, slik at de ikke forsvinner ut av huset, sier Nomme.

Single-point kundeservice

99X fikk nylig sin første kommune-kontrakt, da de signerte med Sør-Odal kommune tidligere i år. Forhåpentlig den første av mange, for selskapet har lenge hatt mål om å få på plass offentlige kunder.

Modellen som 99X spesialiserer seg på, er en god match for offentlige kunder, mener administrerende direktør Tone Fondevik. Selskapet er nemlig sterke på å støtte virksomheter med flere, spredte lokasjoner og mobile brukere, noe som er viktig for offentlige virksomheter, kanskje spesielt i kommunesektoren.

- Tilgjengelighet 24/7 er jo også et viktig krav i kommunene, og da er det naturlig å søke seg til en driftspartner som kan tilby døgnåpen support, mener Fondevik.

Selskapet konsentrerer seg også mye om at de kundene skal ha et «single-point of contact» når de trenger support. Det er noe 99X har trykket til brystet. Servicedesken har alltid vært veldig sentral i selskapets historie. Den skal være kundenær, norsktalende og forsynt med de rette verktøyene slik at problemer kan løses der og da.

Hver kunde får sin egen dedikerte kundeansvarlig på 99X sin servicedesk, med kompetanse om kundens løsning. Det gjør dialogen mellom kunde og leverandør enkel, rask og personlig. Det er en styrke som selskapet i høyeste grad skal fortsette med.

- Det mener jeg er viktig, å ha single-point for brukerne. Det handler om tillit og effektivitet, påpeker Nomme.

- Og vi bygger kundekompetanse, slik at den som har høyest skills for den kunden får ansvaret for kontakten selv, legger Fondevik til.

Rekrutterer for nye kunder

Da er det også vanlig at nye kunder medfører rekruttering av nye medarbeidere.

- Det har vært en del trykk på rekrutteringen, og vi får god respons på utlysninger og mottar mange søknader, forteller HR- og markedssjef Line Löfgreen.

Eksisterende medarbeidere involveres også i denne prosessen, og sjekker egne nettverk etter passende personer.

- Vi engasjerer de ansatte veldig avtivt i rekrutteringsprosessene. Det er viktig, mener Löfgreen.

Fondevik forteller også at selskapet setter sine medarbeidere høyt, og understreker viktigheten av fornøyde ansatte. 99X måler ansattilfredsheten to ganger i året.

På en «inspirasjonsvegg» vegg i lokalene henger dessuten en plakat med overskriften «Hva gjør deg glad?», der alle de ansatte har hengt opp en ting eller bilde av noe som gjør dem glade. Jobb er ikke bare arbeid, det skal være utfordrende, spennende, og hyggelig også.

- Fornøyde ansatte gir mer fornøyde kunder, avslutter Fondevik.