Microsoft gransker Azure-krasj

Den nye cloud-tjenesten Azure gikk ned for telling i helga. Microsoft forsøker å finne årsaken.

Publisert Sist oppdatert

Microsofts skytjeneste Azure gikk ned for telling over helga. I halvannet døgn var brukere ute av stand til å kommunisere med tjenesten.

Azure er riktignok knapt på beta-stadiet ennå, men Microsoft tilbyr tjenesten til betatestere som et såkalt Community Technology Preview (CTP), melder Channelweb.

Både Microsoft og selskapets partnere ser nå grundig på nedetiden mens de utreder fremtiden. Konkurrenter jakter på sin side også på beviser for at Microsoft ikke er klare for å klatre opp i skyene.

Inntraff fredag, fikset lørdag

Det var fredag morgen at rapportene fra brukerne begynte å strømme inn om at applikasjonen ikke lenger var mulig å nå der den entret «stopped» eller «initializing»-status for lengre pruioder. Steve Marx, medlem i Microsofts Azure-gruppe, bekreftet nedetiden i Windows Azure-forumet på MSDN og kunne meddele at Microsoft jobbet med saken.

Rundt klokken tre på ettermiddagen lørdag fortalte han at Microsoft hadde startet en gjenopprettingsprosess gjennom skylaget, og at problemet ville ta rundt fem timer å fikse. 20:30 var Azure tilbake.

- Dårlig kommunikasjon

Enkelte partnere kritiserer Microsoft for å ikke ha gjort noe mer enn å kommunisere problemet gjennom et nettforum.

Microsoft-MVP Michelle Leroux Bustamante fra selskapet Idesign mener det er urettferdig å sammenligne Azure-CTP-nedetid med nedetid på steder som Salesforce.com og Amazon.com der halvannet døgn hadde vært dramatisk. Likevel sier hun følgende:

- Jeg tror de gjorde en tabbe ved å ikke si fra til miljøet på forhånd, som virker som en enkel ting å gjøre. Det gir ikke tillit.

Hun berømmer likevel at Microsoft har tilgjengeliggjort tjenesten.

Også administrerende direktør i Microsofts gullpartner Interknowlogy savner bedre informasjon enn at det bare er å lese i forum.

- Si fra til oss

Riktignok er ikke Microsoft alene om nedetid, noterer Channelweb, for i skyindustrien garanteres ofte «bare» 99,999 prosent oppetid. Men Microsoft-nedetiden sprenger like fullt 99,999-grensen som utgjør rundt fem minutter per år.

Microsoft har ikke kommet med noen Service Level Agreement (SLA) eller prisstrategi for Azure ennå.

Kommunikasjonsdirektør i Microsoft Norge, Eirik Lae Solberg, har følgende kommentar til kritikken rundt informasjon om nedetiden:

- Jeg er ikke kjent med hvordan man informerte brukerne utover at det ble fortalt på et sentral forum på området. Det ble også diskutert på flere andre MSDN-forum. Men vi er selvfølgelig opptatt av å gi informasjon til de som trenger det, så om noen er misfornøyde med Microsofts informasjonsflyt er vi interessert i å få vite om det slik at vi kan forbedre oss.

Marx fra Azure-gruppen sier gruppen vil starte analyser for å finne ut hva som gikk galt, men at konklusjonen neppe er klar før Mix09-konefransen. Det får han nok rett i, for konferansen startet i dag.