Trafikkinfo i høy oppløsning

BERØRINGSFØLSOM: Nextbase 512GW betjenes fra en berøringsfølsom skjerm forut for start. (Foto: Toralv Østvang)

Trafikkinfo i høy oppløsning

TEST: Britiske Nextbase har seilt opp som en sentral leverandør av dashbord-kameraer. Vi har prøvd Nextbase 512GW. 

Dette er et dashbord-kamera som hører hjemme i mellomklassen for slikt datautstyr til bilbruk.

Kameraet har en tre-tommers LCD-skjerm med oppløsning på 960 x 240 piksler, maksoppløsning på videoopptak på 2.560 x 1.440 piksler, GPS for å sted- og tidsfeste opptakene, en G-sensor som kan aktivere kameraet ved unormale bevegelser og WiFi-kommunikasjon mot smartmobilen.

Å prøve ut Nexbase 512GW skulle vise seg å bli et spennende, nyttig og lærerikt møte med et dashbord-kamera som har høstet mange lovord i testomtaler rundt omkring de siste månedene.

Solid feste

For eksempel skal den nye modellen ha løst et problem med at enkelte tidligere Nextbase-kameraer hadde ord på seg for å kunne falle ned fra sugekopp-festet, særlig i høy sommervarme. Jeg merket aldri noe til slike problemer under utprøvingen av Nextbase 512GW, selv om jeg startet testingen allerede mens det ennå var god og varm sommer i Norge.

Når man har fått sugekoppfestet på plass, er det enkelt å dytte kameraet inn i festet og å ta det ut igjen hvis man vil ta det med seg, eller for å ta ut minnekortet. Kameraet klikkes på plass i festet som også er strømkontakt, og man trenger ikke fikle med sugekoppfestet for å ta kameraet ut og sette det inn igjen. Praktisk.

Det følger også med et mer permanent feste, hvis man ønsker å bruke det.

Merk at minnekort – i dette tilfellet MicroSD-kort – er tilbehør som må kjøpes separat.

Avslører farten

Under kjøring vises ikke noe videobilde på skjermen, og det skal det heller ikke, for det kan forstyrre føreren. Men man kan stille inn kameraet slik at det alltid viser hastigheten på skjermen.

Slik jeg hadde plassert det, kunne dermed forsetepassasjeren til enhver tid lett se hvor fort – eller sakte – jeg kjørte. Greit nok.

Berøringsfølsom

Hele baksiden på kameraet er en sammenhengende berøringsfølsom flate, og det er ingen fysiske knapper å tykke på, så man må se hvor man trykker. Men det gjør man seg jo ferdig med før man kjører av gårde. 

Med Nextbase 512GW får man ikke bare tatt opp video av hva som skjer foran bilen, men også hastighet og sted via GPS-data, som skal kunne stedfeste nøyaktig hvor i veien man befant seg da et eventuelt trafikkuhell skjedde.

Rimelig høy oppløsning

Videoopptak kan gjøres i opptil 1.440p, det vil si 2.560 x 1.440 piksler med 30 bilderuter per sekund, i Full HD med 1.920 x 1.080 piksler og 60 bilderuter i sekundet, og i 720p. Bildesensoren er en Sony Exmor R-sensor.

Fordelen med såpass høy oppløsning som 1.440p er at det kan være mulig å se tekst og tall på bil- og veiskilt som man ikke får med seg på opptak med lavere oppløsning. Kameraet håndterer opptak i svakt lyst ganske bra.

I menysystemet kan man justere eksponeringen i pluss/minus 2 EV i fem steg, og kameraet har også et vridbart polarisasjonsfilter foran optikken. Dette skal kunne brukes til å fjerne reflekser, blant annet fra dashbordet. Problemet er at man må stanse bilen for å få frem skjermbilde til å se hvordan filteret skal vris i forhold til lysforholdene der og da, så nytteverdien er i praksis kanskje noe begrenset, selv om filteret i teorien kan bidra til ekstra høy videokvalitet.

I menyen kan man også velge om dato, tid, GPS-data og hastighet skal registreres. Til og med ens eget bilnummer kan vises på opptakene, om man vil.

Opptakstiden for hvert enkelt klipp kan settes til to, tre eller fem minutter. Når minnekortet er fullt, slettes de eldste opptakene og erstattes med nye.

Timelaps

Hvis man ønsker seg opptak som skal integreres i feriefilmen, kan man stille inn på «time lapse»-opptak der enkeltbilder tas opp med jevne mellomrom parallelt med at kameraet tar opp trafikkvideo og som settes sammen som en «fortfilm» av turen.

Dashbord-kameraet kan også brukes som vanlig digitalt fotoapparat med 1.920 x 1.080 piksler, men tar man med seg kameraet ut av bilen, er batteritiden for dårlig til at man vil bruke det som vanlig kamera. Til å ta noen snapshots etter en liten kollisjon fungerer det sikkert greit.

God videokvalitet

Uansett vil vi betegne bildekvaliteten som god – etter forholdene. Jeg kjørte opp noen av dem hjemme på min 27-tommers PC-skjerm, og det var ikke noe problem å integrere dashbord-kameraklipp i ferievideoen tatt opp med mer profesjonelt utstyr. I sommer hadde jeg for eksempel Nikon D7500 inne til test og samkjørte noen klipp her.

MOBIL KOMMUNIKASJON: Nextbase 512GW kan enkelt settes opp til å kommunisere med en mobil for å overføre videoklipp via WiFi, men man kan ikke fjernstyre kameraet eller endre innstillinger via mobilen. (Foto: Toralv Østvang)

Jeg påstår naturligvis ikke at dashbord-kameraet har samme bilde- og videokvalitet som en Nikon D7500. Et par svakheter kan være greit å nevne. Objektivet på Nextbase 512GW har en ganske bred bildevinkel, 140 grader, altså en kraftig vidvinkeleffekt, og det gir en kraftig tønneformet gjengivelse av elementer i ytterkantene.

Kameraet lider også av det som kalles for «rolling shutter» på fagspråket for digital video, men her er det mest et kuriøst fenomen som først og fremst synes på opptak tatt i regnvær. Vindusviskerne som fyker over frontruta får på videoopptakene en merkelig buet form som er annerledes enn slik det oppleves av det menneskelige øye.

Disse svakhetene betyr i praksis ingenting med tanke på hva som er formålet med opptak fra dashbord-kameraer.

Man kan for øvrig velge om kameraet skal ta opp lyd eller ikke. De fleste vil nok velge å la være, slik at samtalene i bilen kan få flyte fritt. Det gjør de jo ikke hvis fører og passasjerer føler seg overvåket.

Nextbase leverer for øvrig en app kalt Cam Viewer for både Android og IOS som kan brukes til å strømme opptak direkte fra dashbord-kameraet – og lagre dem på mobilen – eller til å se gjennom opptak som allerede er lastet ned. Kommunikasjonen foregår via WiFi med dashbord-kameraet som aksesspunkt.

Av eller på?

Et lite problem jeg opplevde med Nexbase-kameraet, var at det kunne være vanskelig å si om det er av eller på. I bilen er det ikke noe problem, for bevegelsene når man begynner å kjøre er som regel nok til å sette i gang kameraet automatisk. Helt i tråd med filosofien om at dette er en type enhet man skal merke minst mulig til når det er i bruk.

De episodene som har irritert meg litt, har vært når jeg har tatt kameraet med meg ut av bilen, trodd jeg har slått det av, og puttet det i lommen, for eksempel for å ta det med meg når bilen står parkert på et litt utrygt sted.

Mens jeg har ruslet intetanende rundt og trodd at bilkameraet i lommen har vært avslått, har bevegelsen når jeg går ført til at kameraet av og til har slått seg på, med en stemmebeskjed som høyt og tydelig forteller at nå har «Recording» startet.

Det er steder du helst ikke vil være når en elektronisk dings i lommen gir en slik høylytt beskjed. Løsningen er å slå av menyvalget «Kunngjøringer». Da holder kamerat kjeft.

Bare så det er nevnt: Nextbase 512GW kan vise en rekke språk på skjermen, inklusive norsk, men stemmen snakker bare på engelsk.

Må slettes av og til

Foruten melding om at opptak er startet, gir enheten også stemmebeskjed om filer som blir beskyttet. Dette skjer blant annet når bilen gjør en uventet brå bevegelse. For sikkerhets skyld beskyttes disse opptakene mot sletting fordi de kan inneholde ekstra viktig informasjon – opptakene kan jo vise forløpet til en kollisjon.

Problemet er at hvis det blir mange slike låste opptak på minnekortet, minsker plassen som er ledig for nye opptak, så hvis det ikke er noen av dem som må tas vare på og overføres, bør man jevnlig formatere minnekortet for å få dem slettet og få frigjort plassen.

Parkeringsmodus

Kameraet har en Parkeringsmodus. Hvis noen skumper borti bilen når den er parkert, kan den starte opptak. Om den greier å avsløre hvem som eventuelt påførte bilen skade, avhenger imidlertid av om vedkommende (bil) beveger seg i kameraets synsfelt.

Kameraet har tre kontakter skjult under gummideksler – det ene av dem var vanskelig å åpne på testenheten. Dette er en mini-USB-kontakt for lading, en liten HDMI-kontakt for å koble kameraet til en større skjerm, og en kontakt merket R-CAM. Sistnevnte gjelder et ekstrakamera i bakvinduet, men dette var noe vi ikke fikk prøvd.

USB-ladekontakten kobles til bilens lader for sigarettenner, noe som kan by på konflikt hvis man også vil bruke denne til for eksempel en mobil med app for bilnavigasjon.

Konklusjon

Nextbase 512GW er et bra og praktisk dashbord-kamera som gjør jobben sin – å registrere trafikkrelaterte forhold – diskret og forsiktig uten å gjøre så mye av seg.

Jeg har ikke fått realitetstestet produktet såpass grundig at jeg har hatt behov for å levere noe opptak til et forsikringsselskap for å få avklart en tvistesak etter et trafikkuhell – heldigvis.

Men ut fra hva jeg har sett i testperioden, ville jeg sannsynligvis sitte med gode kort på hånden med opptak fra dette kameraet som dokumentasjon, forutsatt at det ikke er jeg selv som har begått en trafikkmessig dumhet, naturligvis.