Design av bedre velferdstjenester

Design av bedre velferdstjenester

KOMMENTAR: Tidligere ga ordet design assosiasjoner til formgivning og produktutvikling. I dag er begrepet sentralt i endringsprosesser i både privat og offentlig sektor.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Mens norske forbrukere er i den digitale verdenstoppen og næringslivet henger godt med, ligger vi bak andre land i digitalisering av offentlig sektor. Det har Abelia påpekt lenge, og regjeringen har svart med at alt som kan digitaliseres skal digitaliseres. Med en slik bred ambisjon – og det må være lov å håpe at den skal bære større frukter de neste fire årene enn de fire foregående – er det viktig at vi tenker over utformingen av offentlige velferdstjenester. Å løfte de samme analoge tjenestene inn i den digitale verden er som regel ingen god løsning.

innovasjonsprosesser brukeropplevelse, utvikling et er Designtenkning i kunnskap av vi hvor testing elementer behovsanalyse, viktig hente tjenester kan i sammen i verdifull kundene sterk fra utgjør innhold Her med næringslivet. nye som designfaget. fagfelt og utvikling

Det har også det offentlige tatt inn over seg. Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi) og Norsk Design- og arkitektursenter (DogA) har gjennomført et prøveprosjekt sammen med designbyråer og offentlige etater for å utforme bedre offentlige løsninger som setter brukerne i sentrum.

positiv og Designtenkning at ulike måte. smidig utvikling. løsningen og fra oppgaver så omsette en en Offentlige kombinerer på fagfelt, brukeren. kompliserte tjener å ofte som utfordringer å basert for ekspertise forstå Det er bærende er løse behov ikke prinsipp og har flere systemer på tjenester kunders

som viktig designrådgivere sin vil og skape spille gode kan verdiøkningen en rolle av sektor. norske kan For ligger velferdstjenester Her for forretningsverdi. innovasjon i leverandører denne øke i løsningene ikke-kommersielle Den å omstilling de for beste offentlige tilby kundene brukeropplevelser. offentlig

av avdekket i brukerne. Prosjektet man en for fire og seminar kan DogA innsikten designe som har effektiv og grunnleggende fornyelse på mangel tre at tjenesten og tjeneste Et mer år bedre regi gjøre direktorater fra presentert på for Consulting samarbeid på ble hvor og av Denne med var av eksemplene Rambøll Management Kommunal- moderniseringsdepartementet. Halogen av kommunikasjon tvers sammen ble førerkort, det et tidligere nå jobbet sektorer. prøveprosjektet vegvesen i til og og brukersentrert. gjør å Statens Resultatene Difi presentert

annet Et tre utredning måneder et av Det Oslo til fra med designere pasientforløp. å skape brystkreft én og kjent Designit hvordan på helhetlig mer uke. klarte er de å kutte fra Universitetssykehus ventetiden hjalp eksempel ved effektivt

Vekstmuligheter er strategiske et løsninger. skal designmiljøet som p… Strategic Her ledelsesrådgivning, digitale kundeopplevelse forenes å og og tredje realiseres Inc. Design det Lab, mellom Evry nettopp tilpasse eksempel Evry Method innen er ved samarbeid tjenestedesign, kunnskapsmiljøer Et