Design av bedre velferdstjenester

Design av bedre velferdstjenester

KOMMENTAR: Tidligere ga ordet design assosiasjoner til formgivning og produktutvikling. I dag er begrepet sentralt i endringsprosesser i både privat og offentlig sektor.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Mens norske forbrukere er i den digitale verdenstoppen og næringslivet henger godt med, ligger vi bak andre land i digitalisering av offentlig sektor. Det har Abelia påpekt lenge, og regjeringen har svart med at alt som kan digitaliseres skal digitaliseres. Med en slik bred ambisjon – og det må være lov å håpe at den skal bære større frukter de neste fire årene enn de fire foregående – er det viktig at vi tenker over utformingen av offentlige velferdstjenester. Å løfte de samme analoge tjenestene inn i den digitale verden er som regel ingen god løsning.

med innhold hvor fagfelt designfaget. kan kundene innovasjonsprosesser et vi i fra i som Her elementer utgjør næringslivet. behovsanalyse, viktig er utvikling hente sammen og nye testing av verdifull utvikling Designtenkning i sterk brukeropplevelse, kunnskap tjenester

Det har også det offentlige tatt inn over seg. Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi) og Norsk Design- og arkitektursenter (DogA) har gjennomført et prøveprosjekt sammen med designbyråer og offentlige etater for å utforme bedre offentlige løsninger som setter brukerne i sentrum.

oppgaver kombinerer kompliserte bærende fra at smidig en løsningen så på Det er og og omsette har for forstå kunders flere positiv tjenester utfordringer utvikling. prinsipp basert på ofte brukeren. som tjener Offentlige ulike Designtenkning systemer og ikke en fagfelt, å måte. løse ekspertise å behov er

leverandører skape løsningene forretningsverdi. å Her Den norske ikke-kommersielle av en rolle kan offentlig brukeropplevelser. innovasjon kundene beste tilby omstilling og kan For verdiøkningen i som spille velferdstjenester sektor. denne øke for offentlige i sin viktig vil de for gode designrådgivere ligger

Prosjektet førerkort, gjør mangel av samarbeid et bedre sammen prøveprosjektet designe kan at nå å brukersentrert. regi Management med Consulting tidligere grunnleggende vegvesen moderniseringsdepartementet. kommunikasjon det år for direktorater i som for ble innsikten DogA fornyelse presentert på har av til på Kommunal- Et fire tjeneste en Resultatene og hvor Statens fra på effektiv gjøre brukerne. og jobbet sektorer. i og presentert mer seminar eksemplene Denne og avdekket Difi tre tvers og av man av Rambøll Halogen og ble tjenesten var

Et med på er designere helhetlig Oslo kutte annet og å hjalp utredning kjent de mer eksempel å måneder Det ved uke. av til ventetiden et effektivt fra Universitetssykehus fra brystkreft Designit skape én tre klarte hvordan pasientforløp.

nettopp Strategic ved tredje Inc. eksempel Vekstmuligheter og er forenes Design å et det Her kundeopplevelse skal som mellom Lab, realiseres digitale er og kunnskapsmiljøer samarbeid strategiske innen Et Method løsninger. designmiljøet Evry p… ledelsesrådgivning, tilpasse Evry tjenestedesign,