Bill Lewis, direktør for detaljhandel og forbruksprodukter i Capgemini Consulting. Foto: Ahlert Hysing

RASK OPPSTART: Bill Lewis, direktør for detaljhandel og forbruksprodukter i Capgemini Consulting, viser en skisse over hvordan butikker kan fornye seg basert på den teknologien som er tilgjengelig. Det gjelder å se kunde, ansatt, produkt og den fysiske butikken som grunnlaget for en bedre løsning. Foto: Ahlert Hysing

Digital forbedring krever innovasjon

Digitalisering er stikkordet. Transformering er konsekvensen. Data er drivkraften. Innovasjon er en forutsetning.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

San Francisco/Oslo: Capgemini har valgt å satse tungt på innovasjon i San Francisco, i et område av byen som er i ferd med å bli et senter for ny satsing. Tankegodset fra miljøet i Silicon Valley og San Francisco skal påvirke Capgemini som med sin femtiårige erfaring skal bidra til å utnytte det beste, til beste for kunder i mange forskjellige kundesegmenter.

for i gruppen Cohen, tilpasset Capgemini. fleste er virksomheter sier S. Lanny - De for innovasjon, teknologisjef dårlig

gir teknologi, oppstartsbedrifter dimensjon. dynamisk en innovative ideer, utviklingen omkalfatrende og ifølge (disruptive) konkurranse annen Stikkord Capgemini som

å ti år Ideas». ville etablere for Burger, seks måneder Det som å global utvikling leder sier Dee tok Uber. ha år Capgemini. ti digitale for tjenester siden, Det hastighet trengs tatt - Nå samme og «Speed med gjøre i det

Innovasjonssenter

for Capgemini frem samspill utveksling eller Exchange og å forsknings- å kundens ikke Sentrene årene. fagfolk neste men (AIE). de for Derfor benyttes digitale kundens oppnå løsningen tjenester for Innovation mellom ta betegner Applied for og skal Capgeminis innovasjonssentre, for et sentre utviklings-sentre, sine

Capgemini om innovasjonssentre I av fjorten rundt i løpet 2017 skal ha verden.

vårt Norge. Capgemini markeds i Vi åpnet har Gunilla kommunikasjonssjef - i Singapore, senter og akkurat i sier Resare,

digitaliseringstrenden det å For bare lykkes forbedringer jobbe skal eksisterende til med tjenester. nytter nye ikke den

De i prosjektene gjennomføring forandringsevne, er siden For gjelder fleste bedriftene Capgemini. som og amerikansk «reengineering». understreker år innovasjon, for bevissthet, foretok Det Todd - konsulentvirksomheten sjef feilet. Rovak, 20

Tjenestene Samtidig personer. innovasjon. og et rammebetingelser ofte må Endrede på det utføres, ses Hvordan fra krever skal til omstilling økte kan en måte. krav derfor og på færre virksomhetene. hos effektivitet arbeidet smartere samme Det perspektiv. nytt med gjøres annen kreve vil

som økosystem, er Agarwal, et Anil sier hva Capgemini og relevant vise - Ideen administrerende vi er vise Norge. å har, i hva for direktør

innovasjonskunnskap mye er Det Norge. skaper miljøet det bedre å I også små det som Det For oppstartsbedrifter. ferd utnytte utvikling kundebehov, ikke alt. i er av resultater. i viktig forsøker kompetanse nye med å lage mye å er forbindelse skje er Capgemini digital skjer tjenester. eneste Det som kreative og den over et kombinasjonen

Samhandle

til det det innovasjon gagner brukt etter med gjøre kundene, kan Talk Tikk gagner tolkene formidlingstjeneste å Det yrke, til digital gagner et bare klientene, som for en Skiwo tolketjenester. en har ikke tjeneste. det lage etterspørsel

status konsulentselskaper neste forretningsmodellene gjennomgås store innovasjon. nye rekke bølgen har som tjenester. av og den dagens de forbedre av skal dagens For krever forstått leveres? den, forutsetter hvordan vurdere generasjon med nytt? årenes skal tjenester digitalisering neste En de Skal dagens transformering skal eller på være Det at

har å mellomstore det diskusjon offentlige og Konklusjonen næringslivet noe offentlige digitale spørsmålet det de fra tjenester. I og er innovasjon. de hundre utviklet personer få at by å Oslo samlet komme at kan februar med tid. Små kommune bedrifter var nye kontakt overbevise om dårlig hvordan bidra, er har kan på. en men Utfordringen til mange i

har by. Smart og program lansert en Steria Accelerator Oslo smartere kommune skape for gründere Sopra Oslo koble å å Derfor for

tjenestene å for Målet våre innbyggere. er skape beste de

sier for og engasjere dette ifølge - Målet i For en vil er vi innbyggere. Oslo eierskap Oslos byråd skape næring hodene de tjenestene i for de gründermiljø, kommune, beste pressemelding. Geir skarpeste å oppnå våre å Lippestad,

bedrifter om spesielt Horizon anses delprosjekter og Svolvær Eksempelvis (arbeidspakker) er forsknings Internett to Små 2020 spennende. som ansatte og kommune Europas med Hafenstrom i hvor Tromsø største mellomstore er tre tingenes innovasjonsprogram. leder bruker.

innen Horizon prosjekter Bare støtte 2020. har 31 norske fått helse fra

Spille rolle

en tjenester. forstår digitalisering et Siden innovasjonssenter om rolle neste spille i for vil Syd-Frankrike. i år og Accenture it-konsulentselskapene hatt det. Mange handler det vesentlig transformering har generasjon mange

verden i utviklet bli eksempelvis å i ledende. men som har av Capgemini innovasjonssentre, det Lille, til en San sine om det rekke foreløpig senteret rundt utviklingsmiljøer er er i Francisco

om har med pris Europa i allerede leverkreft. forbindelse startet løpet Microsoft norske Digilab det operasjoner av ti Hololens hvorav i rundt Sopra for av i de seneste bruk årene, Steria av to vunnet har

for interesse en og Derfor Utfordringen har første å penger. problemstillinger, problemstillingene koster nytt og det ut må konsulentselskapene gjøres gjøre er med å betydelig. slik at nye prøve forstår må genuin Dette forsøk. ha annerledes. nye feile noe kan som fagfolk feile sentre fort de For det

av inn innovasjonssentre, skanner markedet gjør store «startups» med Vi forberedelser. passer. der Så drar ledere Agarwal. klient ett det og til Anil våre inviterer - Vi forklarer en vi

Vi «startups» passer. skanner det og der drar markedet inn

ikke dagens bare har en basert Det bare kjent være stabile to ikke kan Det fremgang. kostnader optimalisering. å nyeste er tilbakegang er fremfor Det gammel analysere på forslag år for innovasjon. problemstilling, basert og løsning, forretningskulturen på til grunnlaget aller den gir forretningspraksis 20 versjon teknologien. Optimalisering sjelden om ta arbeidsbetingelser. er med Det komme

det som ikke en ber Innen helt er er samme, står helt å tjenester noe måter it grunnlaget virksomhet levere er bare høyden bedre. for Det er virkelig skaper av eller produkter. før, er at farligst. når gjort det Det nye på som mer kundene om Da det innovasjon. nye

ideer film den stjerne banen ikke konkurrenter fant var digitale nye kommer fremtiden. 1975, opp en tar før da på et at mange løse sluknet. med på har det fotografiapparatet innen Det andre men å insisterte i Det er samme Kodak problemstillingen. år industrisegment

Fornye seg selv

en målestokk fornye Schibsted rubrikkmarked drepte innenfra. er etablerte suksess. i Det seg De er trenger. som det. om sitt handler å eget og Finn selv, virksomheter opprettet Innovasjon norsk enestående klarte det

påpeker Todd må bli - Det vanskeligste, gjøres. er det er noe bevisst at Rovak. å Det første

må at samfunnet klar flytte ofte det 30 Det Svaret er netthandel. gjøres. noe seg det den foregå. skal seneste de måten et ønsker et og Spørsmålet er typisk er og virksomheter det er eksempel. kjøpesenter er er vært årene på om opprette å over ikke at til har handel Detaljhandelen

prosent prosent 2015. viste august stor i for prosent En handlet 46.000 i økte i bare juni bare 23 nettet. syv 20 i derfor at kunder butikk. tidsrommet netthandel på Besøkstallene 2015 blant – handlet undersøkelse 2016, USA i hvert år. Veksten minsker

en Innovasjon hvordan handler man butikk. også skape bedre skal om

bilder grunnlaget er Spørsmålet på handel tettstedet. pris. handler kjøper bli om på om butikkene Hvordan for kan De tillit, Det på vi stoler stoler en på på. for skape ønsker foregå fremst skal et er Unge For ødeleggende Ingen at og en nettsted. seg egentlig presentasjon tilfredsstillende og noen basert måte. handel? først handel annen borte.

Capgemini Frankrike og innovasjonssentre i San Lille har i Francisco. i jobbet med sine på handelsutfordringer mye

dermed også bedre skal kundeopplevelse, og hvordan man påpeker om Agarwal. skape bedre en handler Anil - Innovasjon butikk

Skjedd mer

virksomheter For å sine De kun man mange prosent et bare data. Report Capgeminis forhold som Relevancy at «showroom». på som viktig. er begynner skape butikker er skal til handler Digital ungdom kunder? mindre svarer Shopper seg 14 Det Selv blitt forstå. butikker Ifølge ønsker hvordan nettet, fysiske

innen i skjedde årene de seneste 20 Capgemini detaljhandel detaljhandel årene enn de for og har før, direktør Bill hundre Lewis, - Det forbruksprodukter sier Consulting. skjedd det mer

umiddelbart er AIE ikke baggen, putter Når handel tar når. de smarte kunden sikt. varen bare baggen den varen kjøpt utviklet som som en En alle leser For seg har ut det sanntids Kunden handel. alt Ombestemmer hva kassen av fra Butikken Derfor opp betale. scenarier av er om på data. kommer fjernes av i rekke hvis kunden og butikken dør handlebagger. foregå. er å kan kundens og til hvordan vet for

Foto: Ahlert Hysing
Ahlert varen av Kunden varer Denne kjøpesummen. leser Hysing automatisk. oppdatere Foto: handlebagen vil og automatisk ta da handlekurven ut

å innovasjon, ferd optimalisering begynne bevege Lewis. seg - Detaljhandel forlate med fortsetter er Bill i til og å

at butikk kjøp. til handel Av fremtidens både kunden Hensikten jobbes med slik lyssetting, oppleve positiv er det vil utformes, grunn stimulere og fremtidige vareutvalg den mye det hvordan digitalisering. at skal skal en med

bli hva å Moods gjort noe handelsvirksomheter i Lille. har hos Capgemini Frankrike andre vært Der med. Norway Representanter opplevd har Norway har Dette inspirert innovasjonssenteret har of av of i Moods gjort. på

Rask pilot

smart kompetanse av På detaljhandel, raskt gå idé pilotbutikk. det grunn var of ekspertise og implementering til av fra løsninger, en av å Norway fra for Moods leverandører

i detaljhandelssjef noen shopping skjermer, online sier av utnytter at med at Hans vi Hübert, den styrkene av slik vi ved mennesker butikken. ut høy voldsomt fysiske of Norway. bytter ut, tid butikk ikke det Digitalisering men Moods - Det er Petter er på høres i

har i forsterke Moods of med å ved en passer som plagg butikk har ytterligere med at varianter de kan seg vise med varen og budskapet moderne prøverommene ytterlige kunden I til. Trondheim slik skjermer digitale andre tatt innredet i Norway

gi de kundeservice, når yte Hübert. enda - Det de ikke ansatte mer og å Hans fortsetter informasjon handler kan og bedre verktøy Petter kundene at relevant innsikt de handle, og minst gi fleksibilitet større slik om skal

Foto: Capgemini
Capgemini frem Norway bidrar Foto: andre of benytter også Løsningen digital pilot benyttet 2017. og digitale på en å butikk vise var som i ha Moods rask han skjermer i prøverommet. å nytte kan som en automatisk ta av kunden laget vil hva har Trondheim til butikker i bli i

ved bedre nettet. og til skal i om bedre handling som enda Spesielt om kundeopplevelse. kjøpsvaner bidra pilotbutikken gi handleopplevelse inspirert kundene av benyttes og en det virkemidler enda på relevant mer å Trondheim handler handlemønster kunnskapen utvalg I

som løsninger oppleve stor erstatte i de Hans har å Hübert. dyktige holde at mennesker butikkene, liv på butikken. levetid med min Derimot Petter ingen tro på i av kan får teknologi fysiske kombinasjonen ansatte tro digitale at har - Jeg jeg være på påpeker kan i jeg og

Innovasjonshorisont

pris. av fortsatt definere handle å av benyttet pris. avgjørende handler å med ute kan Telefonsalg bare uhell IF bedre om er betydning ved kundeforhold. For strøm, et innovasjon kundekontakten. var tidlig for at kundeopplevelsen et for IF alt ikke om eksempelvis

for og normalen. som større understreker stikkord nye mye noen enn historie, Påvirkningen ikke hva Lanny det markedet er har Cohen. tidligere. den teknologi Skinnende S. kontinuerlig ny sett er er - Disruptiv blir fullstendig

De fleste virksomheter er dårlig tilpasset innovasjon ifølge Lanny S. Cohen, teknologisjef i Capgemini. Foto: Ahlert Hysing
virksomheter Hysing er i tilpasset dårlig Capgemini. Foto: De Cohen, S. innovasjon Lanny ifølge teknologisjef fleste Ahlert

dagens samtidig inndelt utviklingen berømte forretningsmodeller, skjer i som det med kundenes det innovasjonshorisonter. og dagens professor Det Dilemma». på skjer Christensen og teknologi. M. Clayton ny forretningsmodell meste den teknologi. premisser gjelder utvikling. Stegene Forbedringer neste. parallell Det er mens sin har i kombinasjonen «The er diskuterer nå, Det Innovator`s bok Capgemini gjelder

det ny finansindustrien Hele teknologi skritt forretningsmodell hvor er den nye best. teknologi og utnytter utnytte etter som skape ny denne derfor Første modellen. i å oppstartsbedriftene fra jobber Fintech en er

forandre eksempler virkelighet mest er en intelligens. kommende tjeneste betydelig. er virtuell intelligens, roboter av å Det helt og Men Det flere allerede er og kunstig bruk avanserte Kunstig nytteløs teknologi. stikkord. hvordan på leveres er usikkerheten utnytte

ideer Nye

utsiden virksomheten på forandringstakten forandringstakten Electrics understreket. Welch, enn er nær, General toppsjef, større tidligere har - Når slutten av er innsiden Jack på

deriblant virksomheter Statoil. på rekke for En norske eller Retail annerledes grunnlaget teknologi. skape Payment Applied ideer inspirert, basert senteret senter Innovation blitt skal for har og anvendt på vært innovasjon, og Exchange, nye AIE,

reduserer legges alle gang noe varen kurven. med totalen. hele Et detaljer legger prisen og som ut benytter hvilke leses vare, kundene totalen. av at en til skjønner i kurven det som senteret, eksempel er handlekurv Tar i handlekurven leser kunden på er en brukeren demonstreres varer som Hver og slikt tiden

Når kass… kunden til kommer

Digitalisering