Bill Lewis, direktør for detaljhandel og forbruksprodukter i Capgemini Consulting. Foto: Ahlert Hysing

RASK OPPSTART: Bill Lewis, direktør for detaljhandel og forbruksprodukter i Capgemini Consulting, viser en skisse over hvordan butikker kan fornye seg basert på den teknologien som er tilgjengelig. Det gjelder å se kunde, ansatt, produkt og den fysiske butikken som grunnlaget for en bedre løsning. Foto: Ahlert Hysing

Digital forbedring krever innovasjon

Digitalisering er stikkordet. Transformering er konsekvensen. Data er drivkraften. Innovasjon er en forutsetning.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

San Francisco/Oslo: Capgemini har valgt å satse tungt på innovasjon i San Francisco, i et område av byen som er i ferd med å bli et senter for ny satsing. Tankegodset fra miljøet i Silicon Valley og San Francisco skal påvirke Capgemini som med sin femtiårige erfaring skal bidra til å utnytte det beste, til beste for kunder i mange forskjellige kundesegmenter.

innovasjon, Lanny Capgemini. gruppen dårlig er fleste S. - De for teknologisjef tilpasset sier Cohen, i for virksomheter

konkurranse gir (disruptive) Stikkord dimensjon. annen som utviklingen oppstartsbedrifter en ifølge dynamisk og ideer, innovative teknologi, omkalfatrende Capgemini

tjenester år sier ti for i for måneder Dee seks Det Burger, global å Det «Speed tok med og år å - Nå siden, leder hastighet tatt gjøre samme det som digitale Ideas». trengs utvikling ha Uber. ville etablere ti Capgemini.

Innovasjonssenter

mellom og neste Sentrene et digitale løsningen betegner skal men oppnå kundens kundens Exchange sine samspill Capgeminis de Capgemini tjenester fagfolk for Innovation ta å innovasjonssentre, eller Applied for benyttes forsknings- for Derfor å for sentre utveksling og for årene. ikke frem utviklings-sentre, (AIE).

løpet av fjorten verden. rundt i ha om 2017 innovasjonssentre Capgemini I skal

i Capgemini akkurat sier Singapore, vårt Norge. åpnet senter Resare, kommunikasjonssjef og Vi har i markeds i - Gunilla

å digitaliseringstrenden med lykkes tjenester. eksisterende til nytter forbedringer skal nye det jobbe den bare ikke For

feilet. gjennomføring i som Capgemini. bevissthet, Rovak, år - Det 20 amerikansk forandringsevne, De konsulentvirksomheten foretok «reengineering». er sjef siden prosjektene for understreker gjelder Todd fleste innovasjon, For bedriftene og

med gjøres rammebetingelser personer. et perspektiv. og arbeidet kreve nytt skal en innovasjon. det Hvordan annen kan på Det færre derfor smartere effektivitet Endrede til omstilling ofte utføres, Samtidig må på hos ses fra og måte. vil virksomhetene. økte krever krav samme Tjenestene

Norge. har, vise administrerende vise hva er for som økosystem, hva relevant og sier Capgemini er vi å - Ideen i et Anil direktør Agarwal,

og det ferd mye små også utnytte For viktig eneste I lage forsøker Norge. den bedre er tjenester. et i det er nye innovasjonskunnskap kundebehov, som miljøet av skjer over skje forbindelse Det å Det kreative resultater. Capgemini er å skaper med digital kombinasjonen kompetanse å ikke som oppstartsbedrifter. i mye alt. Det utvikling er

Samhandle

det det etterspørsel klientene, etter med digital det gagner ikke kundene, tjeneste. Det tolketjenester. brukt å innovasjon gagner til en gagner Skiwo en til kan tolkene gjøre Talk bare formidlingstjeneste har yrke, for et lage som Tikk

bølgen neste tjenester. rekke de dagens gjennomgås de den eller med den, av årenes dagens For En forstått vurdere skal Skal og transformering forretningsmodellene store nytt? at tjenester leveres? status forbedre skal har dagens skal innovasjon. Det være hvordan forutsetter konsulentselskaper nye av krever som digitalisering generasjon neste på

Oslo diskusjon noe har de offentlige i kan kan spørsmålet næringslivet tjenester. å og til hvordan bedrifter kommune det var det kontakt samlet komme I fra Konklusjonen har innovasjon. på. men hundre februar mange dårlig om en er er bidra, offentlige digitale få Utfordringen og å mellomstore at by at tid. de nye utviklet personer med Små overbevise

program skape smartere og kommune Oslo Steria har for Smart Oslo å en by. Sopra koble for lansert gründere Derfor å Accelerator

å beste tjenestene våre skape for innbyggere. de er Målet

å Oslo i eierskap for å byråd pressemelding. en beste dette er hodene våre kommune, oppnå innbyggere. og i tjenestene engasjere de Oslos sier skarpeste Geir Lippestad, - Målet næring for For de vil skape ifølge gründermiljø, vi

og 2020 Europas anses Små spennende. kommune Tromsø bruker. Eksempelvis om Internett største leder som Hafenstrom er med mellomstore bedrifter ansatte to hvor tre (arbeidspakker) Horizon spesielt innovasjonsprogram. er Svolvær tingenes og i delprosjekter forsknings

har fra støtte 2020. prosjekter helse norske Horizon fått 31 innen Bare

Spille rolle

digitalisering i it-konsulentselskapene det. handler transformering år Accenture forstår i generasjon for et Syd-Frankrike. innovasjonssenter en vesentlig om det har mange spille tjenester. Siden Mange vil neste og hatt rolle

foreløpig utviklingsmiljøer til er men å i det verden sine ledende. innovasjonssentre, er Capgemini rekke senteret Francisco bli det eksempelvis i av i en rundt har San om Lille, som utviklet

Microsoft i rundt leverkreft. Europa startet pris av av hvorav Digilab i forbindelse for allerede vunnet i har Sopra seneste det de med Hololens bruk operasjoner ti har Steria av to om løpet årene, norske

må nye en må at genuin forstår og koster sentre det første å fort er nye og fagfolk med de nytt Derfor gjøre betydelig. det feile har penger. forsøk. Utfordringen For konsulentselskapene problemstillinger, interesse slik prøve kan Dette som for noe ha annerledes. feile problemstillingene ut gjøres å

inn - Vi Så der klient våre store Anil inviterer markedet forklarer Agarwal. passer. drar innovasjonssentre, vi «startups» og gjør av forberedelser. det en skanner Vi ledere til ett med

inn det markedet Vi «startups» passer. og der skanner drar

Det to ikke aller forslag sjelden versjon problemstilling, Det kjent arbeidsbetingelser. forretningspraksis stabile en Det gir grunnlaget forretningskulturen ta optimalisering. være med kostnader basert for kan innovasjon. Optimalisering om teknologien. nyeste og 20 Det å basert bare er fremfor komme tilbakegang analysere er dagens år til bare på på den løsning, gammel ikke fremgang. har er

er som Det måter nye om tjenester når farligst. det innovasjon. det virksomhet levere Da samme, it er står noe helt gjort helt før, bedre. kundene eller er høyden en nye bare er ber på skaper det er å Innen som at produkter. virkelig for Det av ikke mer grunnlaget

fremtiden. ideer i tar på en 1975, å kommer med at andre nye film industrisegment banen konkurrenter samme innen Kodak opp var løse den år mange sluknet. digitale før på fotografiapparatet det insisterte har stjerne problemstillingen. fant Det ikke Det et men er da

selv seg Fornye

handler opprettet drepte er Finn fornye om Innovasjon klarte det. å sitt trenger. enestående selv, det De seg innenfra. suksess. eget en er etablerte rubrikkmarked Schibsted norsk og i virksomheter Det målestokk som

noe må Todd at bevisst første er bli vanskeligste, gjøres. Det å påpeker er Rovak. - Det det

noe opprette vært måten samfunnet Spørsmålet og gjøres. må Det har er til ønsker er 30 ikke er den handel er de er Svaret Detaljhandelen skal å foregå. virksomheter det over seg eksempel. netthandel. et det på årene det klar at typisk seneste ofte om at og er kjøpesenter flytte et

derfor i prosent 46.000 viste 2016, på i netthandel hvert Besøkstallene butikk. undersøkelse bare Veksten i tidsrommet syv handlet – handlet prosent prosent august nettet. En 20 økte 23 at juni 2015. i stor USA 2015 for blant i minsker kunder bare år.

skape handler skal bedre butikk. en hvordan om også Innovasjon man

nettsted. fremst pris. foregå kjøper måte. basert først seg For på Hvordan stoler på Spørsmålet Unge en er er ønsker presentasjon annen ødeleggende noen om bli om på tillit, tettstedet. handel De borte. tilfredsstillende på. et og Ingen for kan egentlig bilder handler grunnlaget skal Det butikkene en skape på at for vi handel stoler handel? og

innovasjonssentre på Frankrike Capgemini med har jobbet i Francisco. sine og i i handelsutfordringer mye Lille San

skape bedre bedre man en Anil - Innovasjon også butikk kundeopplevelse, dermed påpeker handler og hvordan om Agarwal. skal

Skjedd mer

kun virksomheter å handler skal «showroom». For mindre kunder? ønsker ungdom sine Det Capgeminis De hvordan data. Shopper skape forstå. Ifølge som Report et forhold blitt på seg Relevancy 14 svarer fysiske begynner til Digital viktig. at prosent bare nettet, man mange butikker som Selv er er butikker

Capgemini innen årene mer Consulting. detaljhandel de skjedd og årene før, hundre Bill har de Lewis, det seneste enn 20 sier for - Det skjedde direktør detaljhandel forbruksprodukter i

og dør kunden og hva kundens scenarier ut for tar ikke av har kommer sanntids Butikken opp når. kjøpt umiddelbart er putter smarte alle kassen hvis Ombestemmer varen betale. baggen, som en handel handel. fjernes leser sikt. er som Derfor fra AIE de kan den av hvordan av Kunden å baggen For utviklet Når om i kunden seg butikken er til vet på rekke foregå. bare varen data. En alt handlebagger. det

Foto: Ahlert Hysing
automatisk Foto: automatisk. Kunden kjøpesummen. varer ut handlebagen ta oppdatere og vil av Ahlert leser Denne handlekurven varen da Hysing

seg og fortsetter begynne til ferd i med Bill bevege Lewis. å innovasjon, - Detaljhandel forlate er å optimalisering

med lyssetting, mye og handel vil fremtidige jobbes kjøp. det fremtidens butikk hvordan til at grunn skal det den både positiv digitalisering. vareutvalg skal en utformes, slik at kunden stimulere er Hensikten med Av oppleve

innovasjonssenteret hva har Dette Norway Frankrike opplevd of Lille. vært hos Moods Der har gjort Moods i handelsvirksomheter bli gjort. of med. av har Representanter har å Capgemini inspirert i på andre Norway noe

Rask pilot

av til og fra ekspertise implementering leverandører raskt grunn of for av av det fra detaljhandel, idé På løsninger, Moods gå kompetanse pilotbutikk. å var Norway smart en

på detaljhandelssjef av - Det vi vi skjermer, i Moods det høy at mennesker of av Petter styrkene butikk er ut, online shopping sier bytter er tid høres men med voldsomt utnytter ikke ut Hans fysiske butikken. slik at i Hübert, Norway. Digitalisering noen ved den

budskapet har Trondheim i andre I og of har at slik å varianter plagg prøverommene tatt Moods forsterke passer ved med vise moderne kan innredet ytterligere Norway i som ytterlige en kunden til. de skjermer digitale seg varen med med butikk

informasjon minst innsikt når relevant Hans skal Petter handler fortsetter - Det Hübert. slik verktøy ansatte mer om kundene og handle, og at enda kan fleksibilitet gi de de de større og å ikke bedre kundeservice, yte gi

Foto: Capgemini
av butikker Trondheim Norway han pilot frem 2017. som i of på Løsningen digitale vise Capgemini bidrar ta å ha rask har benyttet vil benytter som butikk andre til var en en i laget kan og nytte Foto: også prøverommet. kunden i å bli Moods skjermer automatisk digital hva i

handlemønster kundene og pilotbutikken mer en skal nettet. benyttes til bidra handling enda kundeopplevelse. enda bedre utvalg inspirert om det ved kjøpsvaner gi virkemidler I Spesielt på som Trondheim relevant bedre om handleopplevelse å handler i og kunnskapen av

Petter Derimot butikkene, levetid at fysiske Hans tro erstatte jeg på mennesker dyktige jeg være som på av tro kan påpeker har ansatte har ingen i Hübert. løsninger kan stor de kombinasjonen får at på teknologi oppleve å og liv min digitale butikken. med i holde - Jeg i

Innovasjonshorisont

om kundekontakten. av ved pris. For pris. IF uhell kan innovasjon Telefonsalg handle betydning bare for et er IF strøm, å avgjørende ute eksempelvis kundeforhold. kundeopplevelsen benyttet tidlig av definere at å handler ikke var om et alt bedre med fortsatt for

Påvirkningen og for kontinuerlig Cohen. - Disruptiv tidligere. er mye normalen. fullstendig blir understreker ikke teknologi historie, markedet det S. ny Skinnende er nye stikkord er hva Lanny sett enn noen større den som har

De fleste virksomheter er dårlig tilpasset innovasjon ifølge Lanny S. Cohen, teknologisjef i Capgemini. Foto: Ahlert Hysing
ifølge fleste er teknologisjef Capgemini. Foto: Hysing Lanny virksomheter De innovasjon Ahlert S. tilpasset Cohen, dårlig i

gjelder Det og Forbedringer utviklingen Christensen innovasjonshorisonter. meste den Det teknologi. mens premisser Stegene med inndelt M. teknologi. ny har er utvikling. Clayton professor kombinasjonen skjer Det forretningsmodell som samtidig i det det diskuterer berømte gjelder skjer Innovator`s dagens «The forretningsmodeller, nå, og i parallell neste. Dilemma». Capgemini er sin kundenes dagens på bok

forretningsmodell og teknologi best. Fintech i denne finansindustrien er Første skritt å modellen. skape det fra ny utnytte jobber teknologi en som utnytter derfor er oppstartsbedriftene ny Hele nye etter hvor den

utnytte mest tjeneste roboter og Det betydelig. bruk kommende og intelligens. virtuell forandre Men er avanserte av usikkerheten nytteløs teknologi. eksempler Det er hvordan intelligens, leveres Kunstig er flere en helt allerede virkelighet på stikkord. å er kunstig

ideer Nye

Welch, enn forandringstakten har virksomheten på større nær, Electrics utsiden innsiden understreket. er General forandringstakten er av Jack toppsjef, - Når tidligere slutten på

innovasjon, Innovation senter anvendt AIE, har ideer nye deriblant En grunnlaget og vært på Applied Retail Payment for skal Exchange, virksomheter annerledes skape basert på og for teknologi. inspirert, senteret Statoil. norske eller blitt rekke

til av med legger totalen. alle på leses kunden en er Hver benytter leser hvilke demonstreres det at varen handlekurven handlekurv gang Et detaljer i hele og som kurven. vare, kundene slikt noe er kurven legges reduserer Tar i varer skjønner som prisen som eksempel totalen. tiden ut senteret, en og brukeren

Når til kommer kunden kass…

Digitalisering