Bill Lewis, direktør for detaljhandel og forbruksprodukter i Capgemini Consulting. Foto: Ahlert Hysing

RASK OPPSTART: Bill Lewis, direktør for detaljhandel og forbruksprodukter i Capgemini Consulting, viser en skisse over hvordan butikker kan fornye seg basert på den teknologien som er tilgjengelig. Det gjelder å se kunde, ansatt, produkt og den fysiske butikken som grunnlaget for en bedre løsning. Foto: Ahlert Hysing

Digital forbedring krever innovasjon

Digitalisering er stikkordet. Transformering er konsekvensen. Data er drivkraften. Innovasjon er en forutsetning.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

San Francisco/Oslo: Capgemini har valgt å satse tungt på innovasjon i San Francisco, i et område av byen som er i ferd med å bli et senter for ny satsing. Tankegodset fra miljøet i Silicon Valley og San Francisco skal påvirke Capgemini som med sin femtiårige erfaring skal bidra til å utnytte det beste, til beste for kunder i mange forskjellige kundesegmenter.

- De innovasjon, er Cohen, virksomheter for Lanny gruppen for Capgemini. dårlig teknologisjef sier i S. tilpasset fleste

dimensjon. (disruptive) oppstartsbedrifter omkalfatrende utviklingen ifølge en og Capgemini teknologi, som Stikkord innovative ideer, konkurranse dynamisk annen gir

tjenester sier seks «Speed måneder Uber. ti år digitale Det og å leder for ha å som samme etablere for trengs siden, i hastighet år utvikling med Det det Capgemini. tatt ville Dee Ideas». gjøre global - Nå tok ti Burger,

Innovasjonssenter

og benyttes for ta neste utviklings-sentre, betegner ikke Applied men Derfor kundens et og (AIE). samspill mellom tjenester Sentrene årene. for frem eller de Capgeminis innovasjonssentre, kundens for oppnå løsningen for forsknings- å å digitale Exchange sentre fagfolk Capgemini skal sine utveksling Innovation for

verden. 2017 skal innovasjonssentre ha I i rundt om løpet Capgemini av fjorten

Norge. åpnet har Resare, senter og vårt sier i Vi markeds - i akkurat kommunikasjonssjef Singapore, Capgemini i Gunilla

til ikke den tjenester. lykkes nye forbedringer å det bare For med eksisterende nytter digitaliseringstrenden skal jobbe

gjennomføring «reengineering». Capgemini. i som prosjektene siden innovasjon, Todd 20 Rovak, forandringsevne, gjelder De og bevissthet, sjef - fleste For understreker er foretok feilet. bedriftene konsulentvirksomheten amerikansk år for Det

det kan færre effektivitet skal kreve hos omstilling Hvordan til Samtidig på utføres, annen rammebetingelser arbeidet på virksomhetene. og fra med vil krever derfor personer. en innovasjon. Endrede et Det samme økte smartere Tjenestene ses gjøres ofte må og nytt måte. krav perspektiv.

i som relevant Anil administrerende Agarwal, direktør for å og vi hva hva - Ideen Capgemini vise et er vise økosystem, sier Norge. er har,

kreative oppstartsbedrifter. over ferd tjenester. og å Det å Capgemini Det det nye som er i alt. er mye I resultater. innovasjonskunnskap er miljøet bedre forbindelse små kundebehov, mye Norge. et kompetanse er skje lage å også av det skjer den med viktig eneste skaper forsøker kombinasjonen som ikke utvikling utnytte For Det digital i

Samhandle

gagner en yrke, tjeneste. gagner Det Skiwo har til til gagner etter etterspørsel klientene, med tolkene kan kundene, Talk det Tikk ikke å det formidlingstjeneste innovasjon bare gjøre tolketjenester. som digital lage brukt det et en for

tjenester Det at forutsetter som dagens med transformering være En forretningsmodellene For av bølgen status neste store innovasjon. den, dagens de årenes forstått den forbedre leveres? eller de på krever av hvordan skal skal nye neste har digitalisering gjennomgås skal konsulentselskaper nytt? generasjon dagens tjenester. vurdere Skal og rekke

en innovasjon. fra samlet og offentlige med komme by noe Konklusjonen overbevise utviklet at personer til offentlige Små hundre de kontakt mange at er kan tid. er men dårlig I det å det har har var kan næringslivet Utfordringen få de å bidra, om mellomstore kommune februar Oslo spørsmålet hvordan og bedrifter i diskusjon tjenester. digitale nye på.

by. skape program kommune koble Oslo å gründere Oslo har for for Accelerator Derfor Sopra å en smartere Smart Steria og lansert

for er skape våre tjenestene å Målet de innbyggere. beste

Geir næring skarpeste byråd ifølge vil Oslos pressemelding. For en å Oslo gründermiljø, våre dette tjenestene hodene å for eierskap engasjere i - Målet sier i de innbyggere. kommune, og skape er vi oppnå beste de for Lippestad,

bruker. mellomstore spennende. er Svolvær leder om forsknings delprosjekter Tromsø største tre er innovasjonsprogram. bedrifter Eksempelvis anses hvor som Hafenstrom Små 2020 spesielt Europas ansatte Internett med og og tingenes i kommune to Horizon (arbeidspakker)

støtte fått helse 31 innen Bare har Horizon prosjekter norske 2020. fra

Spille rolle

vesentlig spille transformering handler it-konsulentselskapene har i Syd-Frankrike. mange innovasjonssenter det. og om i hatt for Accenture neste det forstår generasjon vil rolle Siden en tjenester. Mange år et digitalisering

utviklet ledende. utviklingsmiljøer å eksempelvis Capgemini rekke men rundt bli er Lille, er har innovasjonssentre, det verden en som av det om sine i til i San Francisco i senteret foreløpig

operasjoner de to årene, i Europa om med har hvorav Microsoft Sopra vunnet i av har løpet ti det Digilab rundt seneste forbindelse allerede av bruk pris norske i Hololens av leverkreft. Steria startet for

Dette nytt det fagfolk feile fort nye konsulentselskapene prøve genuin at interesse koster må betydelig. problemstillingene å for og en sentre Utfordringen kan nye det har ha ut annerledes. slik å er noe gjøres feile gjøre første med Derfor For må problemstillinger, de og penger. forsøk. som forstår

ett store passer. Så vi til forklarer Anil ledere våre inviterer Vi inn «startups» en gjør innovasjonssentre, forberedelser. klient skanner Agarwal. det drar og av der med - Vi markedet

Vi markedet «startups» passer. skanner drar og det der inn

stabile nyeste for kan er til ikke er basert har på med bare grunnlaget optimalisering. å er forslag og to forretningskulturen år kjent kostnader den versjon en ikke Det forretningspraksis arbeidsbetingelser. basert være Det fremgang. innovasjon. dagens Det gammel Optimalisering gir bare problemstilling, løsning, analysere teknologien. 20 aller sjelden tilbakegang fremfor komme om Det på ta

produkter. når Da kundene Innen Det ber tjenester eller for høyden grunnlaget er virkelig står virksomhet ikke bare innovasjon. it en nye av skaper er bedre. det er levere før, er noe om å at helt det måter gjort helt farligst. samme, på det som nye som Det er mer

men var problemstillingen. fant ikke før stjerne digitale opp da har Det nye 1975, en tar det fotografiapparatet på i film løse mange å med at fremtiden. konkurrenter Kodak et insisterte på banen den andre industrisegment ideer samme år kommer innen sluknet. er Det

seg selv Fornye

Schibsted å klarte drepte målestokk opprettet Det fornye som sitt norsk enestående suksess. det selv, i trenger. er eget Finn innenfra. er handler seg om rubrikkmarked virksomheter Innovasjon De det. en etablerte og

gjøres. - Det første det må Rovak. er Det bevisst at å er vanskeligste, påpeker bli noe Todd

kjøpesenter at noe er til årene at og ikke ofte opprette et å på handel om Spørsmålet seg eksempel. er netthandel. er skal vært samfunnet 30 og det foregå. et er det seneste måten flytte den har må er Det over typisk klar ønsker er virksomheter Detaljhandelen gjøres. de Svaret det

derfor på Besøkstallene juni En prosent hvert – netthandel viste Veksten i for stor 20 handlet 2016, butikk. august 2015 minsker bare i prosent økte tidsrommet i prosent undersøkelse 23 blant i nettet. kunder i USA at bare 2015. år. handlet syv 46.000

en også handler Innovasjon hvordan butikk. man om skal bedre skape

og tilfredsstillende Unge Det bilder Spørsmålet foregå bli tillit, først noen på at for handel? ønsker en om ødeleggende butikkene nettsted. borte. presentasjon kjøper seg annen et er om stoler basert handel egentlig fremst Ingen tettstedet. pris. måte. Hvordan en stoler handel kan er for skape De på vi For skal på. på grunnlaget handler og på

med og Frankrike på handelsutfordringer Capgemini innovasjonssentre Francisco. i jobbet mye har i Lille San sine i

Agarwal. om dermed skal en påpeker hvordan - Innovasjon kundeopplevelse, handler butikk bedre skape man bedre også Anil og

mer Skjedd

på er mindre viktig. butikker Digital svarer skal til bare forhold fysiske nettet, skape «showroom». Det prosent data. ungdom å Ifølge De Capgeminis virksomheter Relevancy et som forstå. For kunder? kun er man blitt Selv seg butikker Shopper at hvordan 14 Report ønsker mange handler som sine begynner

Capgemini Bill 20 skjedde i - Det enn innen skjedd de seneste før, de og årene direktør årene mer sier har Lewis, forbruksprodukter for detaljhandel det detaljhandel hundre Consulting.

rekke Når kunden putter og er vet hva Ombestemmer betale. kassen en å leser opp det som varen fra Butikken data. En butikken av de tar til smarte alle i ikke har Kunden utviklet handel. baggen, om alt varen sikt. av AIE For kjøpt er handel ut umiddelbart sanntids fjernes for baggen bare kundens scenarier er kunden dør og på hvis Derfor av handlebagger. seg som kommer når. den foregå. hvordan kan

Foto: Ahlert Hysing
varer oppdatere kjøpesummen. handlekurven og ta vil handlebagen ut Foto: Kunden automatisk. automatisk Hysing Denne varen av da leser Ahlert

bevege til Bill seg å å ferd er - Detaljhandel optimalisering forlate innovasjon, og i fortsetter begynne Lewis. med

med vil at butikk oppleve med kunden grunn Hensikten det lyssetting, til vareutvalg slik kjøp. positiv det utformes, den fremtidens Av at og skal både en jobbes fremtidige hvordan digitalisering. handel stimulere er mye skal

i Norway innovasjonssenteret of noe har inspirert Moods handelsvirksomheter Lille. Der har med. hos vært Representanter har Dette opplevd har of av Norway Capgemini gjort. gjort Moods å bli andre på Frankrike i hva

pilot Rask

fra leverandører det av av smart kompetanse til av en detaljhandel, ekspertise implementering for å of pilotbutikk. fra Moods På var idé og løsninger, raskt Norway gå grunn

tid vi på av voldsomt of shopping sier detaljhandelssjef utnytter mennesker Petter at slik høy det fysiske er butikk Digitalisering noen ut ut, Hans skjermer, bytter ved Moods men vi online i - Det er med styrkene at av butikken. Hübert, den høres i ikke Norway.

de tatt med kan of å med andre forsterke passer ytterlige kunden som moderne varen slik har til. vise varianter plagg Trondheim digitale skjermer butikk med ytterligere seg innredet ved prøverommene en at I og i Norway Moods budskapet har i

relevant fleksibilitet mer handler yte ikke fortsetter verktøy at Petter slik innsikt kundeservice, og og ansatte Hübert. - Det når minst gi handle, de bedre og de å informasjon skal om større kan de Hans kundene enda gi

Foto: Capgemini
å som butikk benyttet har rask bidrar Løsningen var digital pilot og vise en kunden en kan bli i ta frem Norway i of å på til andre digitale prøverommet. hva Trondheim i av nytte han som Moods i vil Capgemini Foto: laget skjermer 2017. ha automatisk butikker benytter også

pilotbutikken kundene enda I inspirert om relevant handlemønster handleopplevelse Trondheim gi til benyttes om virkemidler handler en Spesielt utvalg bedre på kjøpsvaner som ved av handling bedre i og bidra kunnskapen kundeopplevelse. å og mer enda det nettet. skal

på teknologi kan på Hübert. at butikkene, tro har Hans i ingen med erstatte butikken. at være holde levetid dyktige av liv på i påpeker stor å digitale jeg jeg Petter kombinasjonen oppleve mennesker og tro kan har ansatte løsninger i fysiske får som min Derimot de - Jeg

Innovasjonshorisont

ikke IF for kundeforhold. for strøm, av pris. eksempelvis om uhell IF ute alt definere For benyttet er tidlig bedre at handler pris. kundeopplevelsen fortsatt et avgjørende å betydning med handle var kundekontakten. Telefonsalg kan å et av innovasjon ved bare om

større sett ikke det hva mye historie, Påvirkningen markedet og understreker S. nye teknologi er for er den noen enn Cohen. fullstendig tidligere. kontinuerlig normalen. Lanny er har ny blir Skinnende som - Disruptiv stikkord

De fleste virksomheter er dårlig tilpasset innovasjon ifølge Lanny S. Cohen, teknologisjef i Capgemini. Foto: Ahlert Hysing
fleste Ahlert innovasjon dårlig Lanny Cohen, S. Hysing De i teknologisjef er tilpasset ifølge Capgemini. Foto: virksomheter

diskuterer M. ny skjer innovasjonshorisonter. bok Capgemini kombinasjonen «The det med gjelder Innovator`s neste. gjelder Det Clayton forretningsmodell det utvikling. er som er Dilemma». berømte meste premisser dagens skjer dagens og teknologi. Stegene Forbedringer Det samtidig har forretningsmodeller, i teknologi. utviklingen Christensen Det inndelt i på og kundenes den nå, professor sin mens parallell

fra er en utnytter og nye Fintech som utnytte modellen. Hele teknologi jobber det ny er den best. å oppstartsbedriftene derfor finansindustrien teknologi ny forretningsmodell skritt skape hvor i etter denne Første

allerede intelligens. virtuell og og å eksempler Men flere bruk Det helt stikkord. er avanserte betydelig. av mest leveres Det utnytte er kommende Kunstig virkelighet intelligens, usikkerheten teknologi. er roboter på nytteløs forandre hvordan en er tjeneste kunstig

ideer Nye

forandringstakten understreket. av utsiden innsiden nær, forandringstakten større Jack enn på er Electrics er tidligere virksomheten på Welch, - Når toppsjef, slutten har General

nye Applied på Payment En blitt på Innovation teknologi. AIE, Retail basert for innovasjon, norske senteret har deriblant og eller inspirert, grunnlaget senter rekke Exchange, skape ideer Statoil. skal vært anvendt og annerledes for virksomheter

alle er slikt kurven. med totalen. kurven reduserer leser leses prisen vare, legger Hver Tar gang senteret, totalen. som i til eksempel og hele varer benytter er detaljer tiden i kunden at som Et en ut som av noe legges skjønner det demonstreres kundene på handlekurv varen handlekurven brukeren en og hvilke

kommer Når kass… kunden til

Digitalisering