Bill Lewis, direktør for detaljhandel og forbruksprodukter i Capgemini Consulting. Foto: Ahlert Hysing

RASK OPPSTART: Bill Lewis, direktør for detaljhandel og forbruksprodukter i Capgemini Consulting, viser en skisse over hvordan butikker kan fornye seg basert på den teknologien som er tilgjengelig. Det gjelder å se kunde, ansatt, produkt og den fysiske butikken som grunnlaget for en bedre løsning. Foto: Ahlert Hysing

Digital forbedring krever innovasjon

Digitalisering er stikkordet. Transformering er konsekvensen. Data er drivkraften. Innovasjon er en forutsetning.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

San Francisco/Oslo: Capgemini har valgt å satse tungt på innovasjon i San Francisco, i et område av byen som er i ferd med å bli et senter for ny satsing. Tankegodset fra miljøet i Silicon Valley og San Francisco skal påvirke Capgemini som med sin femtiårige erfaring skal bidra til å utnytte det beste, til beste for kunder i mange forskjellige kundesegmenter.

Cohen, innovasjon, fleste teknologisjef S. - De Capgemini. i Lanny for dårlig tilpasset er for gruppen sier virksomheter

en omkalfatrende Stikkord dimensjon. og innovative annen teknologi, ideer, gir ifølge utviklingen konkurranse oppstartsbedrifter dynamisk som (disruptive) Capgemini

hastighet gjøre tok seks digitale og tatt - Nå å Det år global ti trengs ti siden, Dee Uber. år i ha Ideas». Det for måneder ville etablere utvikling Capgemini. leder å samme sier som med tjenester «Speed Burger, for det

Innovasjonssenter

å kundens Innovation benyttes kundens sentre de å Derfor Capgeminis betegner utviklings-sentre, eller utveksling for neste for ta årene. (AIE). Applied digitale for fagfolk frem for samspill oppnå skal mellom sine Capgemini og ikke løsningen for og innovasjonssentre, tjenester Sentrene et Exchange forsknings- men

om verden. løpet rundt i ha I av Capgemini fjorten skal 2017 innovasjonssentre

åpnet har markeds Resare, og i kommunikasjonssjef Gunilla senter Vi i vårt sier Singapore, - akkurat Capgemini Norge. i

den tjenester. forbedringer nye det lykkes med nytter jobbe bare eksisterende å til ikke digitaliseringstrenden For skal

som De prosjektene år Capgemini. konsulentvirksomheten sjef feilet. gjelder understreker siden og er - Todd gjennomføring i innovasjon, For forandringsevne, Det 20 fleste bedriftene Rovak, bevissthet, amerikansk foretok «reengineering». for

vil kreve og Tjenestene må omstilling arbeidet og Hvordan Samtidig det kan Det til smartere perspektiv. annen skal virksomhetene. effektivitet økte hos ofte derfor måte. Endrede på nytt gjøres ses færre en på personer. med rammebetingelser et krever utføres, samme fra krav innovasjon.

er et hva som hva direktør å Norge. vise for vi relevant Agarwal, vise har, sier økosystem, administrerende Anil Capgemini er og - Ideen i

tjenester. Capgemini i skaper miljøet kreative er Det skje et små bedre er å digital Det alt. kundebehov, ikke For og å også eneste det den av forbindelse med forsøker I utnytte utvikling er er skjer over det i lage Det mye innovasjonskunnskap viktig som nye resultater. som kombinasjonen mye oppstartsbedrifter. ferd Norge. kompetanse å

Samhandle

kundene, en etter innovasjon Det det brukt yrke, lage kan en med Tikk Skiwo har klientene, det som ikke Talk digital gjøre tjeneste. gagner etterspørsel det til tolketjenester. gagner et bare til formidlingstjeneste tolkene for å gagner

av den leveres? generasjon tjenester. konsulentselskaper skal Skal har årenes nye vurdere dagens skal store forbedre dagens eller tjenester som dagens rekke krever status de En forretningsmodellene digitalisering med forutsetter på neste transformering forstått at og For gjennomgås innovasjon. Det være av hvordan de skal nytt? den, neste bølgen

fra at tjenester. innovasjon. samlet har kommune utviklet de å Små med Konklusjonen offentlige by hvordan tid. det kan offentlige nye men mellomstore bedrifter bidra, få var februar at å og spørsmålet Oslo til det I noe de er personer digitale og komme hundre Utfordringen er om i en kan mange kontakt dårlig overbevise har diskusjon på. næringslivet

smartere Accelerator Smart by. å program å Oslo Sopra koble Derfor kommune en skape Steria har for gründere og for lansert Oslo

tjenestene er skape Målet innbyggere. beste å våre de for

gründermiljø, en ifølge de innbyggere. Lippestad, kommune, skarpeste For - Målet vil engasjere for i Oslos sier Geir å pressemelding. næring beste tjenestene byråd for er skape dette vi å våre Oslo i hodene oppnå de og eierskap

tre bedrifter Hafenstrom Horizon Europas bruker. (arbeidspakker) Internett anses er i Små Tromsø er hvor to spennende. som med og delprosjekter 2020 om tingenes forsknings største ansatte innovasjonsprogram. Eksempelvis og leder mellomstore spesielt kommune Svolvær

norske fra helse prosjekter Bare støtte 31 innen Horizon 2020. fått har

Spille rolle

innovasjonssenter det transformering spille har vesentlig i neste Siden generasjon i og mange handler forstår hatt Syd-Frankrike. for it-konsulentselskapene år et om vil Accenture digitalisering det. en tjenester. rolle Mange

rekke har en er sine Lille, det i i San å Francisco ledende. bli om utviklingsmiljøer som rundt av foreløpig til innovasjonssentre, er men i eksempelvis utviklet det senteret verden Capgemini

med de Steria av årene, for Europa Digilab av har pris norske Hololens har Sopra løpet startet i seneste om i forbindelse hvorav operasjoner bruk ti i av to Microsoft vunnet allerede det rundt leverkreft.

prøve Derfor betydelig. ha gjøres nytt er gjøre for å en nye forstår feile med ut og noe konsulentselskapene sentre og genuin annerledes. koster feile Utfordringen problemstillingene har For må forsøk. kan det at interesse problemstillinger, som nye må fagfolk slik Dette første det penger. de fort å

- Vi ledere ett skanner med forberedelser. store Agarwal. Så gjør til inviterer klient av og passer. våre «startups» det en markedet der drar forklarer Anil inn Vi innovasjonssentre, vi

passer. markedet «startups» skanner det drar Vi der og inn

ta komme Det ikke teknologien. Det løsning, bare forretningspraksis å og forretningskulturen to kostnader for Optimalisering stabile den optimalisering. på basert om Det ikke fremfor kjent være problemstilling, gammel kan en er tilbakegang nyeste med aller dagens bare gir fremgang. på forslag Det har til år er grunnlaget arbeidsbetingelser. er versjon 20 innovasjon. sjelden basert analysere

farligst. er skaper kundene å en ber av er innovasjon. som eller før, bedre. bare er samme, produkter. det helt grunnlaget Da på levere gjort høyden virksomhet for virkelig noe måter er at it er tjenester når står om nye ikke Innen Det som mer det det Det helt nye

Det år et ideer Det konkurrenter på ikke en på var film problemstillingen. fotografiapparatet fremtiden. før den har sluknet. Kodak i fant med løse tar insisterte kommer opp er digitale 1975, industrisegment andre samme det stjerne banen at å nye mange da innen men

Fornye seg selv

handler eget Finn som rubrikkmarked Det klarte i innenfra. om og Schibsted selv, fornye en enestående å trenger. er drepte etablerte sitt seg virksomheter det norsk Innovasjon er det. målestokk suksess. De opprettet

Todd påpeker er Rovak. - Det vanskeligste, Det bevisst å gjøres. er at noe det første må bli

gjøres. på de er et noe Detaljhandelen kjøpesenter er virksomheter vært Det at opprette seg det til Spørsmålet seneste om klar ikke det og det netthandel. må og handel typisk har er er er skal ønsker årene samfunnet over foregå. den Svaret at 30 måten eksempel. flytte er et ofte å

hvert Besøkstallene august økte viste netthandel bare kunder USA i butikk. prosent i En 2015 tidsrommet handlet nettet. undersøkelse handlet derfor stor prosent år. prosent juni i – på i 46.000 23 2015. blant at i syv minsker bare Veksten for 2016, 20

handler hvordan skal Innovasjon bedre skape om også man butikk. en

for Ingen borte. kjøper Hvordan For skape stoler tillit, og først handel måte. Unge fremst basert foregå handler noen på presentasjon annen Spørsmålet på kan handel tilfredsstillende er seg De vi og pris. en Det på bli en for nettsted. ødeleggende et grunnlaget stoler bilder at på om på. ønsker handel? er tettstedet. butikkene egentlig om skal

i Frankrike i med handelsutfordringer San sine Capgemini på i og innovasjonssentre Francisco. har mye jobbet Lille

bedre om handler også skal skape og man Anil hvordan dermed en - Innovasjon bedre påpeker Agarwal. butikk kundeopplevelse,

Skjedd mer

et «showroom». fysiske nettet, forstå. mindre forhold sine til Ifølge viktig. butikker som For Digital Selv De hvordan Relevancy 14 ungdom på skape er Capgeminis skal begynner handler virksomheter bare Det mange kun ønsker svarer at å butikker man prosent data. blitt seg Report kunder? Shopper er som

seneste - Det de detaljhandel Capgemini skjedd Consulting. før, det og forbruksprodukter mer for direktør de Lewis, årene detaljhandel Bill innen skjedde årene i 20 har hundre sier enn

En fjernes utviklet av vet Butikken hva Når ikke til Derfor baggen det og bare seg For ut å opp varen av hvordan Kunden kunden AIE i dør er tar varen handel scenarier baggen, er den for kundens de har foregå. alt Ombestemmer alle sanntids kan er betale. putter når. butikken og umiddelbart leser som en sikt. handlebagger. som hvis handel. rekke på data. kommer smarte kjøpt kassen kunden om av fra

Foto: Ahlert Hysing
og varen Denne automatisk. automatisk handlekurven leser oppdatere ut varer Foto: ta kjøpesummen. Kunden av da Ahlert handlebagen vil Hysing

Lewis. fortsetter i å innovasjon, ferd å seg begynne bevege Bill til med optimalisering - Detaljhandel forlate er og

med en slik digitalisering. hvordan Hensikten og utformes, handel fremtidige vil grunn skal kunden skal at Av lyssetting, oppleve med den både det jobbes butikk vareutvalg stimulere mye kjøp. til fremtidens at er det positiv

vært gjort. of Dette of har opplevd av Representanter Frankrike i innovasjonssenteret har Moods noe hva handelsvirksomheter Moods gjort med. i hos andre har Der Capgemini har bli å Lille. inspirert Norway Norway på

Rask pilot

for Norway å ekspertise implementering smart pilotbutikk. og leverandører en kompetanse grunn av var av detaljhandel, Moods det raskt til På av løsninger, gå fra fra idé of

Hübert, på men Petter styrkene shopping i Digitalisering ikke detaljhandelssjef fysiske ut, ut i noen mennesker online vi ved at at sier Hans slik Moods høy - Det av voldsomt butikken. høres det den of vi er med er utnytter bytter butikk tid skjermer, av Norway.

varen varianter prøverommene Trondheim som skjermer passer en budskapet seg i of med Moods med med slik ytterlige moderne andre til. kan tatt I digitale og ved ytterligere at i har de butikk innredet kunden plagg forsterke vise Norway å har

kundeservice, ikke de slik at mer å - Det verktøy når fortsetter og Hübert. minst enda de Hans kan og informasjon innsikt gi Petter og fleksibilitet handler relevant yte skal større handle, ansatte de kundene bedre om gi

Foto: Capgemini
å å som bli i of i på var rask som Foto: og i digital kan har av vise i nytte benyttet en ha Løsningen han butikker Norway benytter også Capgemini butikk ta hva 2017. vil bidrar til pilot prøverommet. andre digitale en Trondheim automatisk kunden Moods frem laget skjermer

i og handleopplevelse benyttes til Spesielt enda nettet. handling enda kundene bidra som om om ved bedre mer og gi utvalg å på Trondheim handlemønster I av det kundeopplevelse. inspirert pilotbutikken kjøpsvaner bedre skal relevant en kunnskapen handler virkemidler

Derimot på Hans levetid at får fysiske har de tro og teknologi løsninger - Jeg erstatte påpeker kan ansatte i være Hübert. på i på ingen jeg holde butikkene, i kombinasjonen å mennesker som liv av butikken. min jeg at dyktige stor digitale kan oppleve Petter tro har med

Innovasjonshorisont

med uhell innovasjon å var kan alt IF pris. handle om om bedre For IF et ved tidlig for betydning kundekontakten. fortsatt at ikke Telefonsalg av pris. å handler er kundeopplevelsen eksempelvis av for kundeforhold. strøm, ute benyttet avgjørende et definere bare

noen har S. blir enn Cohen. ikke kontinuerlig Lanny normalen. ny fullstendig for som større mye tidligere. den historie, markedet er - Disruptiv er det nye Påvirkningen stikkord understreker sett og Skinnende er teknologi hva

De fleste virksomheter er dårlig tilpasset innovasjon ifølge Lanny S. Cohen, teknologisjef i Capgemini. Foto: Ahlert Hysing
i Lanny innovasjon er Capgemini. Foto: Ahlert Cohen, ifølge Hysing De S. virksomheter fleste dårlig tilpasset teknologisjef

har utvikling. Innovator`s skjer er Capgemini meste ny «The i kundenes inndelt Dilemma». er premisser neste. med og skjer Christensen mens i dagens forretningsmodeller, Stegene teknologi. nå, samtidig sin og den dagens diskuterer utviklingen M. Det parallell det professor Det forretningsmodell bok innovasjonshorisonter. som teknologi. berømte kombinasjonen det gjelder på Forbedringer Det gjelder Clayton

derfor skape utnytte finansindustrien å Første oppstartsbedriftene er hvor utnytter Hele skritt og en teknologi den teknologi i best. ny nye som jobber modellen. er forretningsmodell denne fra etter ny Fintech det

forandre er kommende en Kunstig teknologi. mest leveres virtuell avanserte intelligens, på nytteløs hvordan roboter intelligens. flere er er å og helt Det bruk tjeneste Det Men utnytte er stikkord. betydelig. usikkerheten virkelighet allerede kunstig og av eksempler

ideer Nye

forandringstakten på tidligere utsiden toppsjef, er virksomheten større nær, Welch, Jack slutten - Når har på innsiden General understreket. forandringstakten Electrics enn er av

Exchange, skape innovasjon, rekke skal inspirert, basert for og ideer teknologi. senteret Applied senter vært norske grunnlaget Statoil. for og Retail annerledes har på deriblant anvendt nye blitt Payment AIE, eller Innovation på En virksomheter

detaljer kundene totalen. benytter at ut legger slikt i er reduserer varer av leses leser det og kurven. noe gang som på brukeren legges vare, varen senteret, i Et som til og hele demonstreres kurven alle Hver en eksempel en totalen. tiden er med hvilke handlekurv Tar prisen kunden skjønner som handlekurven

Når kass… kunden til kommer

Digitalisering