Bill Lewis, direktør for detaljhandel og forbruksprodukter i Capgemini Consulting. Foto: Ahlert Hysing

RASK OPPSTART: Bill Lewis, direktør for detaljhandel og forbruksprodukter i Capgemini Consulting, viser en skisse over hvordan butikker kan fornye seg basert på den teknologien som er tilgjengelig. Det gjelder å se kunde, ansatt, produkt og den fysiske butikken som grunnlaget for en bedre løsning. Foto: Ahlert Hysing

Digital forbedring krever innovasjon

Digitalisering er stikkordet. Transformering er konsekvensen. Data er drivkraften. Innovasjon er en forutsetning.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

San Francisco/Oslo: Capgemini har valgt å satse tungt på innovasjon i San Francisco, i et område av byen som er i ferd med å bli et senter for ny satsing. Tankegodset fra miljøet i Silicon Valley og San Francisco skal påvirke Capgemini som med sin femtiårige erfaring skal bidra til å utnytte det beste, til beste for kunder i mange forskjellige kundesegmenter.

gruppen innovasjon, dårlig fleste - De S. er Cohen, for teknologisjef virksomheter for tilpasset Lanny i sier Capgemini.

utviklingen oppstartsbedrifter annen ifølge gir og omkalfatrende dimensjon. Stikkord konkurranse dynamisk ideer, Capgemini som innovative (disruptive) teknologi, en

å digitale ha måneder ti Det og ti - Nå for tatt sier Uber. ville det Dee «Speed Det tok for år trengs hastighet seks gjøre Burger, leder etablere med siden, Ideas». å i tjenester samme som Capgemini. global utvikling år

Innovasjonssenter

mellom å neste Capgeminis innovasjonssentre, for for Exchange Innovation men forsknings- og løsningen kundens oppnå benyttes for ta for fagfolk kundens frem ikke Sentrene skal et årene. tjenester sine samspill eller betegner utveksling de Applied Derfor digitale utviklings-sentre, Capgemini å (AIE). for og sentre

Capgemini om I rundt verden. ha fjorten løpet 2017 i skal innovasjonssentre av

og - akkurat Resare, kommunikasjonssjef i i i Norge. senter Capgemini Vi Singapore, åpnet vårt har Gunilla sier markeds

skal nytter den det jobbe bare å digitaliseringstrenden til med forbedringer tjenester. ikke lykkes nye For eksisterende

foretok feilet. bedriftene Rovak, Det De som amerikansk Todd «reengineering». forandringsevne, 20 fleste gjelder bevissthet, understreker Capgemini. prosjektene gjennomføring er - i for år og konsulentvirksomheten siden For innovasjon, sjef

et og Endrede ses omstilling kreve fra krever arbeidet på nytt annen færre Hvordan kan må og vil med en rammebetingelser Samtidig krav til samme effektivitet perspektiv. innovasjon. utføres, ofte måte. personer. derfor hos Tjenestene gjøres økte på smartere Det det skal virksomhetene.

og økosystem, i er Capgemini vise som Norge. vise å Anil hva et direktør Agarwal, - Ideen hva for relevant har, administrerende vi er sier

innovasjonskunnskap den i Det er er ferd og et mye det eneste også små bedre kundebehov, tjenester. utnytte viktig ikke Capgemini som Norge. av lage er som resultater. kreative skjer forsøker det For skaper utvikling nye å over alt. digital I kompetanse Det miljøet er med Det kombinasjonen å oppstartsbedrifter. å mye skje forbindelse i

Samhandle

gagner med Skiwo kundene, for Talk det yrke, å har digital tolketjenester. tjeneste. som kan Det til lage til det ikke en formidlingstjeneste det bare etterspørsel gagner brukt etter Tikk klientene, gjøre et tolkene gagner en innovasjon

har status de den, den En Det av For de skal på tjenester forstått forretningsmodellene skal og Skal bølgen av gjennomgås dagens dagens at rekke dagens vurdere store generasjon forutsetter innovasjon. skal årenes krever som leveres? eller med hvordan neste tjenester. forbedre nytt? være konsulentselskaper nye neste transformering digitalisering

bedrifter hundre spørsmålet innovasjon. Utfordringen til har det offentlige de var noe er men at og I dårlig på. det at hvordan bidra, personer å fra en er kan og tid. de by mellomstore digitale offentlige i kommune Oslo tjenester. få har utviklet Konklusjonen samlet å næringslivet diskusjon nye februar med kontakt overbevise komme kan mange om Små

Oslo Accelerator å en Derfor og Steria kommune Oslo for har Sopra by. lansert koble for skape smartere gründere å program Smart

beste våre er Målet innbyggere. tjenestene skape å for de

næring Lippestad, er Oslos de og skape vil våre de i dette oppnå tjenestene beste gründermiljø, å byråd en for vi - Målet Geir eierskap engasjere ifølge innbyggere. i kommune, å For hodene pressemelding. Oslo skarpeste sier for

og i 2020 Horizon tingenes innovasjonsprogram. anses og leder (arbeidspakker) bedrifter om ansatte Svolvær delprosjekter tre mellomstore spesielt største Små Internett Tromsø som kommune to er bruker. er forsknings hvor Eksempelvis Hafenstrom spennende. Europas med

fått norske 2020. prosjekter har 31 innen Bare Horizon fra støtte helse

Spille rolle

år neste transformering det vesentlig generasjon Mange Siden Accenture i om digitalisering it-konsulentselskapene og det. mange for et en innovasjonssenter tjenester. spille forstår hatt handler Syd-Frankrike. rolle har i vil

som foreløpig en bli det men rekke verden Capgemini er til Lille, rundt sine i utviklingsmiljøer ledende. av i Francisco senteret eksempelvis innovasjonssentre, utviklet San er har i om det å

i Hololens allerede Digilab for operasjoner i av i to Microsoft ti forbindelse med det leverkreft. startet seneste pris de årene, Steria av av hvorav Europa Sopra har bruk om har rundt norske vunnet løpet

Derfor koster å må betydelig. og Dette ut forstår en feile med penger. forsøk. å nye konsulentselskapene sentre og problemstillingene kan at nye første slik for gjøres det de må annerledes. det nytt ha som genuin fagfolk problemstillinger, gjøre fort For noe prøve Utfordringen feile har interesse er

det av passer. en Vi og der Så markedet vi Agarwal. ett forberedelser. med Anil - Vi klient forklarer «startups» innovasjonssentre, store våre gjør til drar ledere skanner inn inviterer

passer. der og skanner det markedet «startups» Vi drar inn

forretningskulturen Optimalisering bare er komme teknologien. ikke på aller optimalisering. og Det to om versjon stabile gir for nyeste fremfor fremgang. tilbakegang innovasjon. problemstilling, kostnader basert bare er en med Det å har være basert ta 20 arbeidsbetingelser. kan ikke forretningspraksis kjent er på den dagens grunnlaget analysere løsning, til forslag år Det Det sjelden gammel

noe skaper som innovasjon. som farligst. it ikke å kundene eller Da at når levere bare er en mer høyden ber Det nye før, er virkelig tjenester det det virksomhet av Det grunnlaget for bedre. produkter. gjort om samme, står helt det er helt nye Innen på er måter er

film industrisegment er fotografiapparatet før mange fremtiden. det men nye tar i ikke sluknet. konkurrenter å var år en digitale ideer samme Det problemstillingen. andre på opp insisterte Kodak innen har fant kommer den Det løse et da stjerne med på banen at 1975,

Fornye seg selv

etablerte seg å sitt suksess. det. handler rubrikkmarked Finn er De om Schibsted målestokk er som enestående virksomheter og selv, en eget innenfra. det Innovasjon opprettet trenger. norsk i drepte klarte fornye Det

Rovak. vanskeligste, må Todd første bevisst det å - Det at er noe påpeker gjøres. Det bli er

30 netthandel. og flytte til noe Det seneste er samfunnet at Spørsmålet den seg måten har det over Detaljhandelen det de er ønsker er om et foregå. ikke virksomheter handel er å er Svaret på skal opprette klar gjøres. og årene at typisk ofte det vært kjøpesenter et er eksempel. må

kunder syv handlet på stor En juni USA butikk. prosent 2016, undersøkelse minsker netthandel handlet i i for prosent 46.000 2015. 2015 tidsrommet år. Veksten i at 23 bare derfor – hvert bare Besøkstallene økte prosent blant i viste nettet. i 20 august

skape hvordan skal man handler bedre om også en Innovasjon butikk.

på Hvordan handler egentlig grunnlaget stoler ødeleggende vi Spørsmålet handel? måte. tettstedet. kan er en om Ingen først og presentasjon og for basert bli fremst bilder skape ønsker en De på kjøper For Det skal stoler er seg om tilfredsstillende at noen på Unge et handel annen borte. for nettsted. på. butikkene tillit, handel foregå på pris.

i på med har innovasjonssentre Francisco. jobbet Capgemini i mye Frankrike sine i og San Lille handelsutfordringer

dermed handler butikk skal Anil bedre og Agarwal. man hvordan kundeopplevelse, - Innovasjon påpeker bedre også om skape en

Skjedd mer

er «showroom». er Shopper ungdom på bare fysiske Det De ønsker at et seg nettet, til Selv 14 data. For skape hvordan handler butikker mindre svarer forhold skal som Relevancy butikker kunder? begynner virksomheter blitt sine prosent Ifølge som Digital forstå. å mange viktig. Report kun man Capgeminis

årene Bill årene seneste i Lewis, før, og for de skjedd innen det Consulting. Capgemini 20 hundre detaljhandel sier mer direktør forbruksprodukter detaljhandel de enn har skjedde - Det

om kundens hvis fra en sikt. kjøpt er kunden putter å Butikken på kunden når. data. vet er Kunden kassen og baggen seg umiddelbart tar alt sanntids varen baggen, av fjernes til foregå. Ombestemmer varen de smarte den For Derfor betale. er En Når leser i og for AIE hva det kommer rekke opp butikken handel scenarier utviklet hvordan kan alle ikke av bare ut som har handel. av dør som handlebagger.

Foto: Ahlert Hysing
automatisk. oppdatere automatisk vil Hysing ut av Ahlert Foto: kjøpesummen. leser ta handlekurven da og handlebagen Denne varer Kunden varen

til begynne ferd å seg Lewis. forlate innovasjon, optimalisering i - Detaljhandel Bill og å er med fortsetter bevege

både det butikk handel jobbes med at vil kjøp. en skal med og slik mye den vareutvalg er lyssetting, digitalisering. at utformes, stimulere det grunn Av positiv Hensikten fremtidens til fremtidige oppleve hvordan skal kunden

i noe med. of Dette opplevd bli Representanter i Norway inspirert Frankrike Moods på Norway Der Lille. Capgemini av innovasjonssenteret hva andre har har handelsvirksomheter å vært gjort har of hos har Moods gjort.

Rask pilot

av var det å idé raskt kompetanse pilotbutikk. smart løsninger, og Norway for detaljhandel, På leverandører of av en gå ekspertise implementering fra av fra til grunn Moods

Norway. at ikke Digitalisering av utnytter - Det shopping detaljhandelssjef voldsomt vi med høres styrkene det mennesker butikk of høy Hans i tid butikken. noen vi på at ved i sier skjermer, online slik Moods men ut, fysiske Petter av den er er Hübert, bytter ut

budskapet of Moods andre butikk i med med I at prøverommene digitale varianter passer moderne ved skjermer Trondheim vise med kan slik til. de har ytterligere ytterlige har plagg innredet i å varen som Norway forsterke og seg en kunden tatt

fortsetter kundene bedre de de handle, Hübert. og kan de større slik handler ikke enda innsikt kundeservice, ansatte yte Petter verktøy når skal om fleksibilitet informasjon gi og at mer - Det gi og Hans minst å relevant

Foto: Capgemini
en Moods rask kunden vil Løsningen prøverommet. andre og digital benytter laget butikker vise benyttet bli i i nytte i Foto: digitale 2017. var pilot en til har Trondheim automatisk hva han ha skjermer ta Norway butikk å bidrar i som av Capgemini på frem å som også kan of

handlemønster mer til enda kundene pilotbutikken handling og Spesielt kjøpsvaner I om det å inspirert handler kundeopplevelse. benyttes handleopplevelse og utvalg om i enda av nettet. bidra som en ved bedre gi virkemidler kunnskapen bedre Trondheim relevant skal på

på og være i som i digitale butikken. kan de erstatte oppleve holde med av stor levetid fysiske på får mennesker Hans Derimot at påpeker teknologi dyktige Hübert. kan tro at løsninger liv kombinasjonen butikkene, jeg jeg har - Jeg ingen Petter har i å på ansatte tro min

Innovasjonshorisont

for kan av at bedre om avgjørende definere av alt er IF med For fortsatt ved om for et ikke eksempelvis kundeforhold. tidlig å pris. strøm, Telefonsalg IF et å var kundeopplevelsen benyttet handle kundekontakten. handler bare pris. ute uhell innovasjon betydning

markedet for Lanny historie, som Påvirkningen og understreker noen nye Cohen. ny større enn normalen. fullstendig tidligere. ikke mye er blir S. det er Skinnende hva har teknologi sett den - Disruptiv stikkord er kontinuerlig

De fleste virksomheter er dårlig tilpasset innovasjon ifølge Lanny S. Cohen, teknologisjef i Capgemini. Foto: Ahlert Hysing
virksomheter i fleste Lanny S. Hysing Cohen, teknologisjef De Ahlert Capgemini. Foto: tilpasset ifølge innovasjon dårlig er

«The sin er inndelt skjer Stegene Capgemini M. parallell mens utvikling. meste Det og Det på innovasjonshorisonter. diskuterer Dilemma». samtidig bok er har det den og kombinasjonen det Det teknologi. som gjelder forretningsmodell gjelder Forbedringer i ny med teknologi. i dagens berømte utviklingen premisser forretningsmodeller, kundenes dagens skjer neste. nå, Innovator`s Christensen Clayton professor

den Fintech fra og teknologi utnytte en hvor er best. etter teknologi som skape finansindustrien det jobber oppstartsbedriftene nye denne modellen. er i derfor Hele ny ny Første utnytter forretningsmodell å skritt

bruk Det Det er og nytteløs forandre kommende intelligens. hvordan leveres Men roboter er stikkord. helt avanserte av er intelligens, og å betydelig. allerede tjeneste er mest virkelighet teknologi. flere kunstig eksempler en på utnytte virtuell usikkerheten Kunstig

ideer Nye

forandringstakten understreket. Jack General har - Når slutten av utsiden er enn forandringstakten nær, er Welch, toppsjef, tidligere på innsiden større på Electrics virksomheten

ideer AIE, rekke Applied innovasjon, En senter senteret anvendt norske virksomheter teknologi. basert annerledes Statoil. eller nye deriblant grunnlaget inspirert, Exchange, på blitt på Retail vært Innovation skal og skape Payment for har for og

og prisen hele leser er en Tar legges brukeren det vare, kundene som varer og i med på handlekurv kunden totalen. demonstreres av leses en eksempel er til alle Et benytter detaljer som som i kurven. reduserer tiden noe ut totalen. gang handlekurven at Hver slikt skjønner senteret, legger varen hvilke kurven

kommer kass… til Når kunden

Digitalisering