DEN DIGITALE BONDEN: Også landbruket følger med i den digitale utviklingen. (Illustrasjonsfoto: Yara)

Yara kjøper teknologiselskap

Investerer i digitale løsninger for lanbruk med oppkjøp av bulgarske Microaccount.

Yara International er mer kjent for gjødsel enn digitale løsninger og teknologi. Men alle selskaper må følge med i tiden, og konsernet har derfor inngått en avtale om å kjøpe det bulgarske selskapet Microaccount for en ukjent slump kronestykker.

Målet er å overføre kunnskap om argonimi og gjødslingsmetoder til et digitalt format. Selskapet leverer i dag digitale verktøy og løsninger til landbruket i Bulgaria og Romania.

-- Ved å kombinere Yaras omfattende kunnskap om plantenæring med denne brede porteføljen av digitale løsninger og tjenester for landbruket får vi et unikt utgangspunkt for å dekke kunders behov langt utover den geografiske regionen Microaccount leverer til i dag, sier konserndirektør Terje Knutsen i Yara.

Oppkjøpet kommer ikke helt ut av det blå, for Yara har investert i digital utvikling i flere år. Senest i fjor lanserte konsernet et ny strategi for å forstå og levere nye løsninger til bonden. Landbruket, som alle andre forretningsområser, må også følge med i tiden, og digitale verktøy er blitt en del av hverdagen for mange. 

Slike verktøy kan være alt fra sensorer, analysetjenester og smartapplikasjoner for identifisering av næringsinnhld i jorda og rapportering til kunnskapsbanken Megalab.

- Vår målsetting er å være bondens samarbeidspartner for plantenæring og levere komplette plantenæringsløsninger, ikke bare gjødsel, sier Knutsen.

Med oppkjøpet blir Microaccount integrert i Yaras markedsorganisasjon for plantenæring, og virksomheten skal drives fra byen Varna i Bulgaria der selskapet har kontor i dag.