BEST I TEST: Norske Basefarm gjør det svært godt på outsourcing i konkurranse med tunge, internasjonale aktører, ifølge en rapport fra Whitelane. (Foto: Magnus Widenstål)

BEST I TEST: Norske Basefarm gjør det svært godt på outsourcing i konkurranse med tunge, internasjonale aktører, ifølge en rapport fra Whitelane. (Foto: Magnus Widenstål)

Basefarm på topp i Norden

Ifølge outsourcing-rapport fra Whitelane Research og PA Consulting vinner det norske selskapet på kvalitet, og er nummer to på pris i konkurranse med 29 internasjonale konkurrenter.

Whitelane Research og PA Consulting Group foretar den årlig undersøkelsen "It Oursourcing Study 2016 Nordics" om tilstanden til outsourcing i Norden. I år er fjerde gang.

Datagrunnlaget for rapporten er evaluering av omlag 1.000 outsourcing-kontrakter. Respondentene er 300 direktører fra organisasjoner i Norge, Danmark, Sverige og Finland som bruker mest penger på outsourcing-tjenester.

I år er det første gang norske Basefarm er med i undersøkelse, og havnet rett på første plass i kategorien kvalitet på serviceleveranse og andre plass på pris i konkurranse med de store, internasjonale kjempene. Ifølge Whitelane er det fortsatt pris, klingende mynt, som er viktigst når en aktør bestemmer seg for å outsource it-tjenester.

- Pris er alltid viktig, men det er primært andre faktorer vi har ambisjoner om å være best på som servicekvalitet hvor vi skårer høyest av alle i undersøkelsen. Å gå helt til topps på pris er derfor overraskende, men ikke mindre gledelig, sier konserndirektør Grethe Viksaas i Basefarm. 

Stort vekstmarked

Samlet sett kom Basefarm på tredje plass i rapporten for generell tilfredshet, med TCS på første og Accenture og Tech Mahindra på en delt andreplass. For norske respondenter skåret Accenture, TCS og Telenor høyest på generell tilfredshet.

- Med 400 medarbeidere er vi en relativt stor bedrift i Norden, men liten i forhold til virksomheter vi sammenlignes med. Kompetanse, servicenivå og innovasjon blir derfor sentrale konkurranseparametere for oss. Vi scorer høyt på alle, sier Viksaas.

Driftselskapet Basefarm ble grunnlagt i 2000, og leverer i dag 35.000 tjenester til 40 millioner sluttbrukere fra seks datasentre i Norge, Sverige og Nederland. Det syvende datasenteret er under konstruksjon i Oslo-området. Selskapet profilerer seg som lokal i landene de opererer i, og mener lokal tilhørighet er viktig i et marked med  stadig sterkere fokus på sikkerhet og nasjonal lagring av data.

Fortsetter det slik kan Basefarm for alvor konkurrere med giganter som TCS. Ifølge rapporten fra Whitelane planlegger eksempelvis 54 prosent av norske selskaper som responderte for undersøkelsen å outsource flere tjenester i tiden som kommer.

Tilsvarende tall er 47 prosent i Danmark, 45 prosent i Sverige og knappe 27 prosent i Finland.