- Flere brukerfeil, færre produksjonsfeil

Mobiltelefonene har fått færre feil, mener sjefen for serviceverkstedet Mcare.

Publisert Sist oppdatert

Mcare er et av de to store serviceverksteder i Norge og har en rekke forhandlere blant kundene, for eksempel Expert, Komplett og Kjedehuset. Daglig leder Ole Petter Fiskum vil ikke gå inn på enkeltprodukter og om enkelte produsenter er vanskeligere å ha med å gjøre enn andre, når det gjelder garantisaker. Han sier imidlertid at han generelt opplever færre klagesaker.

- Vi opplever mindre feil på garanti. Men en økning i for eksempel knuste skjermer. Generelt var det mange som slet med produktene sine for en stund siden, men nå ser vi ikke den type seriefeil som vi så for bare tre år tilbake, sier Fiskum og legger til:

- Du kan gjerne si det slik at vi ser færre program- og maskinvarefeil i forhold til både Googles Android og Apples IOS og mer og mer brukerfeil.

Færre klager

Ifølge regiondirektør Helene Falch i Forbrukerrådet fikk de i fjor 3.260 henvendelser som har vært spørsmål som dreier seg om mobiltelefoner. I 2011 var det samme tallet 3.788 og året før der 3.529.

- Dette betyr at vi har hatt en svak nedgang på antall henvendelser på dette området det siste året sammenliknet med forutgående år. Årsak til dette kan være mange, men en forklaring kan være at folk i større grad enn før finner informasjon om sine rettigheter på nettet, sier Falch.

Forbrukerrådet megler i klagesaker når folk har kjøpt en mobil.

- Vi opplever at de aller fleste sakene løser seg. Noen kan nok klage på servicen, men med tanke på hvor mange mobiltelefoner som selges i Norge hvert år så er det vanskelig å si noe bastant om dette, sier hun.